در حال بارگذاری ...
  • یادداشت محمدقاسمی کارگردان نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» در فجر 36

    لحظه‌های ناب تخیل

    ایران تئاتر: نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» که از ملایر در همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها حضور داشت، توسط محمدقاسمی نوشته و کارگردانی شده است. این نمایش  روز پنجم و ششم(۲ و ۳ بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در تماشاخانه سرو به صحنه رفت؛ به همین بهانه یادداشت کارگردان نمایش را باز نشر می کنیم.

    تصور کن کودک نه ساله‌ای را که در همان کودکی مشغول شخصیت بخشیدن به تیله‌های شیشه‌ای‌اش است و از آنها ارتشی  از خوب‌ها و بدها ساخته و پرداخته است و آنها را به رزم مشغول داشته و در این میان عده‌ای از خوب ها فدا میشوند و عده‌ای از بدها هم کشته میشوند، در این میان کسی به بازی می‌آید که اصلاً در قصه جای ندارد و شخصیتش هنوز در درام گم و مجهول است، با پاهای بزرگ و بی‌رحمش لگدی بر تیله‌های میزند و خوب‌ها و بدهای ساخته‌شده ذهن کودک همگی به هم می‌ریزند و کودک در گوشه‌ای دست به سر گرفته و با خود می‌اندیشد که حال باید برای این همه شخصیت‌های ریخته و پاشیده چه بکند.

    من نه‌ساله بودم که شخصیت فرهاد این نمایشنامه را بازی کردم، آن زمان هنوز بازیگر نبودم، نویسنده هم نبودم، از نه‌سالگی درامی را بازی کردم و در نقشی فرو رفته‌ام که هنوز وقتی بازگویش میکنم، خودم برای لحظاتی می‌لرزم، صدای کودکی ذلال‌ترین صداست برای فریادزدن، چه لحظات نابی را تجربه می‌کند کودکی که از تمام دنیا فقط یک چیز را می‌خواهد،کودکی‌کردن، سال‌هاست در صحنه نمایش به دنبال همان لحظه‌های نابم تا بازیشان کنم، برای خیلی‌ها و شخصیت‌های زیادی از تخیلاتم نوشتم اما برای خودم نه.«آبی‌ترین...» فرصتی بود برای دوباره‌نوشتن خودم، برای محمد قاسمی که همه کس را بازی کرده الا خودش، زمانی که آموختم برای نوشتن هم میشود به درون خود رجوع کرد، آبی ترین را نوشتم، این نمایش سه اتوبیوگرافی است راجع به سه شخصیت که همگی در آب کشته می‌شوند، یعنی ابزار کشته‌شدن آنها آب است، به طراحی صحنه می‌رسم، ده مدل طراحی را تغییر میدهیم، تا مرز بی‌خیال‌شدن و گذشتن از این نمایش میرسیم تا جرقه‌ای دوباره همه چیز را درست می‌کند، قرار است چهار هزار لیتر آب را با وزنی معادل چهار هزار تن روی صحنه بیاوریم و این خودش بار بزرگی است که باید بلند بشود، از شروع نگارش تا آماده‌سازی آن ده ماه زمان صرف می‌شود، بازیگرانی که باید همگی به ابعاد شخصیت‌های نمایشی بخورند، میزانسن‌هایی که همگی در قبل از آمدن طراحی صحنه چیده شده اند و بعد با آوردن این همه آب طبیعی است که به مشکل بربخورند، نورپردازی که حال باید با وجود خطر و برای فضاسازی درست انتخاب بشود، همه چیز آماده و مهیای اجرا می‌شود، زمین وارونه و آسمان وارونه طراحی صحنه کار است، صدابرداری خاص این کار برای جلوه‌های افکتیو در خدمت خلق فضا و همه و همه مدیون یک تیم دوازده‌نفره است که ده ما تمام دغدغه‌شان می‌شود آبی‌ترین آسمان زمین. صادقانه بگویم این نمایش صادقانه‌ترین اثری است که نوشته و کارگردانی کردم، به گفته همه مخاطبان که این اجرا را دیده‌اند، یک انرژی مثبتی در این اجراست که وقتی خارج می‌شوی تا مدت‌ها به همراه توست، این انرژی همان صداقتی است که بازیگران و دستیاران و بچه‌های موسیقی و پشت صحنه، همگی داشته‌اند و نثار مخاطبانشان می‌کنند. امیدوارم که بیایید و در کنارمان باشید تا آخر.

     

     

     




    مطالب مرتبط

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر : وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل
    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

    کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل

    ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی: زمانی که نمایش خسیس را در شب اختتامیه که ویژه دعوت از هنرمندان نیز بودم دیدم .افسوس خوردم که چرا زودتر به دیدن کار مریم کاظمی عزیز ننشستم تا فرصتی باشد که حداقل علاوه بر دیدن دوباره نمایش نقدی را در زمان اجرا کار بنویسم .ما در سال‌های قبل نیز ...

    |

    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت
    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

    بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت

    ایران تئاتر- علی رحیمی: نمایش هایی که تلاش دارند یک واقعه یا حادثه تاریخی را به نمایش گذارند سوای جذابیت های متنی و تصویری و نیز اطلاعاتی که به مخاطب در خصوص آن موضوع ارائه می دهند، همواره علامت سوال هایی نیز در ذهن مخاطب ایجاد می کنند.

    |

    جشنواره سی‌وششم به روایت رسانه های کاغذی در هفتم بهمن

نمایشی که جشنواره را میخکوب کرد و تنور داغ گفت و گو های تئاتری
    جشنواره سی‌وششم به روایت رسانه های کاغذی در هفتم بهمن

    نمایشی که جشنواره را میخکوب کرد و تنور داغ گفت و گو های تئاتری

    ایران تئاتر: انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره تئاتر فجر فصل مشترک صفحات فرهنگی هنری اکثر روزنامه‌های سراسری کشور در روز شنبه 7 بهمن ماه بود.

    |

    نقد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نمایش حاضر در فجر36

کمدی تراژدی‌ای حماسی
    نقد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نمایش حاضر در فجر36

    کمدی تراژدی‌ای حماسی

    ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : نمایش سرآشپز پیشنهاد می‌کند. درواقع یک کمدی تراژدی برگرفته از داستان معروف شاهنامه یعنی ضحاک مار دوش است. نویسنده از روال معمول یک داستان حماسی که همگان کم‌وبیش آن را می‌دانند آشنایی‌زدایی کرده و آن را به‌گونه‌ای کمدی نگاشته. کمدی‌ای که ...

    |

    نقدی بر «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نمایش حاضر در فجر36

فاطمه ، فاطمه است
    نقدی بر «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نمایش حاضر در فجر36

    فاطمه ، فاطمه است

    ایران تئاتر-احمدرضا حجارزاده: آخرین کار جلال تجنگی یکی از موفقترین آثار اوست. «ابوبکر محمدی فاطمه محمدی» روز نهم(6بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 16 و 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود؛ به همین مناسبت نقد نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    گفت وگو با معصومه رحمانی بازیگر «آنا کارنینا» در فجر36

دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر باشم
    گفت وگو با معصومه رحمانی بازیگر «آنا کارنینا» در فجر36

    دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر باشم

    ایران تئاتر: «آنا کارنینا»، نمایشی شخصیت محور است و اجرای درستش نسبت مستقیمی به درک دو بازیگرش از مختصات نقش‌هایشان دارد. معصومه رحمانی با استفاده از تجربیات اثر گذار سال‌های اخیرش در صحنه، به‌خوبی از پس ایفای نقشش برآمده است.

    |

    گفت و گو با فریبرز کریمی کارگردان «بهارشکنی» در فجر 36

نسل جوان باید تئاتر را خارج از کلیشه های آن تماشا کند
    گفت و گو با فریبرز کریمی کارگردان «بهارشکنی» در فجر 36

    نسل جوان باید تئاتر را خارج از کلیشه های آن تماشا کند

    نمایش «بهارشکنی» نوشته محمد حسین معارف و به کارگردانی فریبرز کریمی 5 بهمن ساعت 11 و 15 در تئاتر آفتاب در بخش تمرین اجرا سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت.

    |

    نظرات کاربران