در حال بارگذاری ...
  • یادداشت حجت الاسلام بهداروند بر نمایش «هفت روز از تیر شصت» حاضر در فجر۳۶

    دهه شصت از شعار تا واقعیت

    ایران تئاتر : حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند به بهانه اجرای نمایش «هفت روز از تیر شصت» یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    نمایش «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی روز آخر(۸ بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۶ و ۱۸:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه یادداشتی بر نمایش را بازنشر می کنیم.

     

    به گزارش ایران تئاتر در این یادداشت آمده است : با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی بخوبی می توان دهه شصت را امنیتی ترین، خطرناک ترین و سخت ترین دهه عمر انقلاب اسلامی دانست. زیرا علاوه بر بروز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که در این دهه رخ داد و مردم، نظام و جامعه را متوجه و درگیر خود نمود ، موجبات ترور شخصیت ها، انفجارات و اقدامات خرابکارانه در تهران و شهرهای مختلف گردید.
    بی شک این دهه از خشن ترین دهه های عمر انقلاب اسلامی به شمار می رود که دشمنان این مرز و بوم درصدد تجزیه ایران اسلام بودند که با همت و مقاومت جوانان عزیز نتوانستند به هدف خویش دست یابند.
    محوری ترین شخصیت و کارکتر منفی در این دوره، شخص رئیس جمهوری یعنی ابوالحسن بنی صدر بود که رفتار آن جانمایه تمام خسارات بوجود آمده بود که نقطه اوج آن انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از مسئولین کشور بود.
    نمایش تاریخی «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی برادران خوبم کامران شهلایی و محمد لارتی را در تئاتر شهر به همراه عده ای از دوستان دیدم و خاطرات آن زمان را برایم تداعی نمود.
    از آنجا که انعکاس رویداد ها و حوادث محوری تاریخ انقلاب اسلامی در قالب هنر از ضرورت های فرهنگی احساس می شود و برای انتقال آن دوران باید به ابزارهایی نظیر تئاتر روی آورد، پس از دیدن این نمایش مسائلی به ذهنم رسید که آن ها را برای قضاوت دوستان مطرح می نمایم:
    1ـ بسیاری از کسانی که نمایش هفت روز از دهه شصت را می بینند، اطلاعات جامع وحتی ابتدایی ازآن زمان و حادثه ندارند و این بازخوانی تاریخ معاصر می تواند نقطه امیدی برای تدوین تاریخ صحیح و مستند انقلاب اسلامی تلقی گردد.
    2ـ متأسفانه علیرغم گذشت سه دهه از حادثه هفت تیر، نظام فرهنگی جمهوری اسلامی و متولیان فرهنگ خصوصاً وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نتوانسته اند کاری فاخر و مستند از این دست حوادث کلیدی خلق نمایند و جامعه جوان و نسل جدید را با آن زمانه آشنا سازند . مسلماً با تولید این اثر خوب ، حق هفت تیر ادا نشده و امید است کارهای بهتر و قوی تر در این زمینه تولید شود تا زوایای پنهان و درس های عبرت آموز آن برای همگان تبیین گردد.
    3ـ حوادث دهه شصت سرشار از سوژه های نابی است که می تواند دستمایه نویسندگان در عرصه تئاتر گردیده و منجر به نگاهی تئاتریکال در این عرصه و میدان شود.
    4ـ شروع نمایش با پخش فیلمی از مجلس شورای اسلامی و خبر عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور توسط زنده یاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است که بلافاصله در میان باقی موضوعات گم می شود و رابطه آن با حوادث بعد روشن نیست.
    5ـ هر نمایش ،ترکیبی از ساختارو محتوی است. در این نمایش، محتوای آن، کاملاً مستند  البته با صرف نظر از شدت و غلظت برخی دیالوگ های آن ، اما ساختار آن دچار کاستی جدی بود. شاید اگر شخص کلاهی خود را روایت نمی کرد و فرد دیگری جای او روایت می کرد سزاوارتر بود.
    6ـ نمایش مذکور خلاصه در سه شخصیت سرافراز، تایپیست و اصغر زاده  بود و این محل تأمل است ولی میتوان در یک فضای گسترده تر و بهتر به ایفای نقش شخصیت های دیگر پرداخت. هفت تیر سرشار از ناگفته ها و سوژه های ناب دیگری است که بدان ها توجهی نشد و از کنار آنها براحتی عبور شد.
    7ـ طبق آن چه دراین نمایش از شخصیت شهید سرافراز به نمایش گذاشته شد، وی تنها فردی روزنامه خوان و منفعل جلوه نمایی می کند و نه یک تئوریسین. این شخصیت سرافراز قطعاً با آن شخصیت حقیقی و واقعی فاصله بسیار زیادی دارد که به تعبیر لطیف بی مهری در شخصیت اصیل او روا رفت.
    8ـ دیالوگ های عاشقانه شهید سرافراز و همسرش بدور از فضای واقعی آن زمان می باشد و قدری در آن افراط صورت گرفته است. در دهه شصت این گونه ادبیات محاوره ای هرگز مرسوم نبوده است.
    9- یکی از سیاست های غلط فرهنگی در عرصه اثرهای نمایشی موضوع سفارش دهی است. عجله و دوری از اتقان و مستند سازی همه جانبه و کار تحقیقاتی قوی، همه و همه می تواند در ارائه یک اثر هنری مؤثر باشند. شاید اگر اصرار بنیاد شهید بر نمایش اثر در ایام هفت تیر نبود، ما شاهد کاری بهتر و جذاب تر با مطالعه و پژوهش بیشتری در عرصه حادثه هفت تیرمی بودیم. اگر زمان اجاره می داد امکان داشت چندین کار در زمانهای متوالی و متعدد انجام می شد و از میان آنها یک کار فاخر، جذاب و قوی انتخاب و به همگان ارائه می گردید که نه کاستی های موجود را نداشته وهم بایسته های لازم را دربر می گرفت.
    حسن ختام این که، نمایش زیبای هفت روز از دهه شصت کاری درخور تحسین فراوان است و برای تهیه و نمایش آن زحمات زیادی را متحمل شده اند.
    برای کارگردانان و همه بازیگران و دست اندکاران آن آرزوی موفقیت و بهکامی دارم و امید دارم در آینده نه چندان دور شاهد آثار دیگری از ایشان در عرصه مستندسازی حوادث دهه های پیشین انقلاب اسلامی باشیم.
     




    مطالب مرتبط

    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم
    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

    می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم

    ایران تئاتر: علی سینا رضانیا را دیگر باید به عنوان یکی از چهره های نام آشنای موسیقی تئاتر این روزها بنامیم. هنرمندی که با نمایش توانایی های خاص خود در اجرای زنده و همزمان چند ساز، کارگردانان بسیاری را به سمت خود کشیده و جذابیت فعالیتش بارها مورد تحسین مخاطبان و مسئولان این ...

    |

    گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش «هفت روز از تیر شصت» در فجر۳۶

تابستان 60 جزو سوال برانگیزترین موضوعات تاریخ معاصر ایران است
    گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش «هفت روز از تیر شصت» در فجر۳۶

    تابستان 60 جزو سوال برانگیزترین موضوعات تاریخ معاصر ایران است

    ایران تئاتر: کامران شهلایی از جمله نمایشنامه نویسان خوش فکری است که در طول سال‌های حضور در عرصه نمایش، همواره نام او به عنوان یک نمایشنامه نویس توانا مطرح بوده و هست.

    |

    تاملی بر نمایشنامه «هفت روز از تیر شصت» در فجر ۳۶

دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند سیاسی
    تاملی بر نمایشنامه «هفت روز از تیر شصت» در فجر ۳۶

    دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند سیاسی

    ایران تئاتر_علی رحیمی:مستند سیاسی «هفت روز از تیر شصت» اگرچه به خاطر عدم ارتباط موضوعی اپیزودها به یکدیگر با ضعف هایی روبروست، اما بی شک به واسطه وسواس نمایشنامه نویس در ارائه مستند و بدون دستکاری اطلاعات بزرگترین واقعه تروریستی کشور و توجه به دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند ...

    |

    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا
    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

    رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است برای بررسی درستی بکارگیری ضرورت‌ها و اقتضائات اجرا به نحوی که هم‌افزایی با کارکردهای متن و درونمایه را دچار خدشه نکند، به ویژه آنکه در تولیدات نمایشی ما عکس این مسئله به نوعی عمومیت پیدا کرده است.

    |

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر : وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم
    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

    تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم

    ایران تئاتر:ساقی زینتی بازیگر با سابقه ای است و بعد از دو دهه غیبت با بازی در نمایش خسیس دوباره به تئاتر برگشته است. نمایش‌نامه خسیس اثری جذاب ، مفرح ،برجسته و جزوء کمدی‌های ماندگار دنیا است و ساختاری کاملاً دراماتیک و خوش ریتمی دارد. دیالوگ‌ها موجز و هوشمندانه نوشته ...

    |

    گفت وگو با مرتضی اسماعیل کاشی کارگردان«۱۰۰٪» در فجر۳۶

در اجرای صد درصد معیارم تجربه گرایی است
    گفت وگو با مرتضی اسماعیل کاشی کارگردان«۱۰۰٪» در فجر۳۶

    در اجرای صد درصد معیارم تجربه گرایی است

    ایران تئاتر:نمایش صد درصد این روزها با بازی هوتن شکیبا و ستاره پسیانی در تماشاخانه ایران شهر روی صحنه رفته است. نمایشی شخصیت محور در باره چالش های جنگ قدرت و زیادخواهی ومسائل پیرامونش. نمایشی که با اقبال مخاطبان روبه رو شده است . نمایشی که بر اساس نمایش نامه ای از مارکس لوید و ...

    |

    گفت وگو با مریم کاظمی کارگردان نمایش خسیس در فجر۳۶

تا کی باید دنبال عوض کردن ظاهر باشیم
    گفت وگو با مریم کاظمی کارگردان نمایش خسیس در فجر۳۶

    تا کی باید دنبال عوض کردن ظاهر باشیم

    ایران تئاتر:نمایش خسیس از جمله نمایش های محبوبی است که همیشه مورد توجه مخاطبان قرار داشته است . مریم کاظمی در سال های اخیر حوزه فعالیتش را در عرصه کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان متمرکز کرده است و نمایش های ارزنده و آموزشی خوبی کارگردانی است

    |

    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند
    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

    چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند

    ایران تئاتر- جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با به رسمیت شناختن تئاتر کاربردی به صورت جدی قدمی درخور تأمل در توسعه کارکردها به ویژه کارکردهای اجتماعی تئاتر برداشته است.

    |

    نظرات کاربران