در حال بارگذاری ...
  • فرزین محدث بازیگر نمایش «هفت روز از تیر شصت» در فجر۳۶

    نمایش مستند حلقه مفقوده تئاتر این روزهای کشور است

    ایران تئاتر: فرزین محدث از بازیگران با تجربه تئاتر و سینمای کشور است که در سال ۱۳۸۴ با فیلم شاعر زباله ها به شهرت رسید.

    نمایش «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی روز آخر(۸ بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۶ و ۱۸:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت و گو با بازیگر نمایش را بازنشر می کنیم.

     

    وی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه سوره است و در نمایش های متعددی مثل ماکاندو، مرغابی وحشی، پینوکیو، شب بخیر جناب کنت، مرگ فروشنده، مرگ و دوشیزه و ... ایفای نقش کرده است.به بهانه اجرای نمایش «هفت روز از تیر شصت» مصاحبه با وی انجام دادیم که نظر شمارا به ماحصل آن جلب می‌کنیم.

     

    در این نمایش نقش علیرضا نادعلی بر عهده شما بود، چقدر با این شخصیت آشنایی داشتید؟
    بی‌شک وقتی قرار است در یک نمایش مستند ایفای نقش کنیم نیازمند یکسری اطلاعات در مورد موقعیت زمانی، مکانی و حتی مردم‌شناسی آن دوران هستیم. من نیز برای شناخت آن موقعیت و در کنار آن علیرضا نادعلی کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها متعددی را مطالعه کردم.
    می‌دانستم که مردم در آن دوره رفتاری متفاوت نسبت به امروز داشتند. نوع مکالمات، کردار و اخلاقیات و ... خاص بود و آقای نادعلی که در آن زمان جوانی 20 ساله بود و در تدارکات حزب فعالیت می‌کرد از این مسئله مستثنی نبود. من سعی کردم در کنار شناخت ایشان، اطلاعاتی نیز از نوع گفتگوها و رفتارهای مردم در آن زمان به دست آوردم تا موقعیت برای مخاطب عینی‌تر به نظر رسد.

     

    جناب آقای نادعلی هنوز در قید حیات هستند. آیا این فرصت به وجود آمد که ملاقاتی رودررو با ایشان داشته باشد؟
    متأسفانه آقای نادعلی زیاد در تهران نیستند و به‌واسطه نوع شغلی که دارند مدام در شهرستان‌ها هستند. ولی آقای شهلایی با ایشان مفصل صحبت کرده بود و از دیگران نیز در مورد ایشان تحقیق کرده بود و این اطلاعات را به من هم داد و من سعی کردم خودم را تا حد ممکن به شخصیت ایشان نزدیک کنم.
    فقط در خصوص قد و سیما کمی متفاوت ظاهر شدم. ایشان قدبلند داشتند، مو داشتند، عینکی هم نبودند ولی آقای شهلایی از من خواست عینک بزنم، خودم هم برای کاری دیگر مجبور بودم موهایم را بتراشم. چون قرار نبود ازنظر قیافه مثل او شوم بلکه هدف نحوه روابط و ژست‌ها بود که سعی کردم به نحو احسن به اجرا گذارم.

     

    نظرتان در مورد تجربه بازی در این نمایش چیست؟
    گروه تلاش زیادی برای اجرای این نمایش کرد، بی‌شک نقص‌هایی هم وجود داشت اما ازنظر نقاط قوت آن بیشتر بود به‌ویژه آنکه در روزگاری به روی صحنه می‌رود که هرکسی زمان برای آماده‌سازی این‌گونه نمایش‌ها نمی‌گذارد. من شخصاً از این نمایش راضی‌ام و به‌عنوان آزمون اولیه نمره قبولی را به آن می‌دهم.

     

     آیا توجه به تئاتر مستند سیاسی لازم است؟
    بی‌شک این‌گونه نمایش‌ها فرد را به تأمل وامی‌دارد و این دقیقاً همان حرفی است که هنر می‌خواهد بزند. وظیفه هنر به فکر واداشتن مخاطب است و تئاتر مستند در این خصوص کمک زیادی می‌تواند بکند.
    من در حدود 16 سال کار تئاتر کرده‌ام و تجربه‌ام می‌گوید که نمایش مستند حلقه مفقوده تئاتر این روزهای کشور است. تاریخ معاصر ایران پر از حوادثی است که نقل آن‌ها برای مخاطب بسیار ارزشمند هستند چون وی را تأمل و حتی تحقیق وامی‌دارد اما متأسفانه نه در سینما و در تئاتر به آن‌ها توجهی نشده است. خوشبختانه دریکی دو سال اخیر رخدادهای خوبی در سینما و تئاتر اتفاق افتاد و کمک زیادی شد تا این حلقه مفقوده در زنجیره اصلی قرار گیرد. به نظر من ازاین‌دست نمایش‌ها خیلی کم داریم و امیدوارم این نمایش فتح البابی برای اجرای گروه‌های دیگر شود.


    گفتگو: علی رحیمی




    مطالب مرتبط

    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا
    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

    رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است برای بررسی درستی بکارگیری ضرورت‌ها و اقتضائات اجرا به نحوی که هم‌افزایی با کارکردهای متن و درونمایه را دچار خدشه نکند، به ویژه آنکه در تولیدات نمایشی ما عکس این مسئله به نوعی عمومیت پیدا کرده است.

    |

    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم
    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

    می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم

    ایران تئاتر: علی سینا رضانیا را دیگر باید به عنوان یکی از چهره های نام آشنای موسیقی تئاتر این روزها بنامیم. هنرمندی که با نمایش توانایی های خاص خود در اجرای زنده و همزمان چند ساز، کارگردانان بسیاری را به سمت خود کشیده و جذابیت فعالیتش بارها مورد تحسین مخاطبان و مسئولان این ...

    |

    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم
    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

    تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم

    ایران تئاتر:ساقی زینتی بازیگر با سابقه ای است و بعد از دو دهه غیبت با بازی در نمایش خسیس دوباره به تئاتر برگشته است. نمایش‌نامه خسیس اثری جذاب ، مفرح ،برجسته و جزوء کمدی‌های ماندگار دنیا است و ساختاری کاملاً دراماتیک و خوش ریتمی دارد. دیالوگ‌ها موجز و هوشمندانه نوشته ...

    |

    گفت وگو با مرتضی اسماعیل کاشی کارگردان«۱۰۰٪» در فجر۳۶

در اجرای صد درصد معیارم تجربه گرایی است
    گفت وگو با مرتضی اسماعیل کاشی کارگردان«۱۰۰٪» در فجر۳۶

    در اجرای صد درصد معیارم تجربه گرایی است

    ایران تئاتر:نمایش صد درصد این روزها با بازی هوتن شکیبا و ستاره پسیانی در تماشاخانه ایران شهر روی صحنه رفته است. نمایشی شخصیت محور در باره چالش های جنگ قدرت و زیادخواهی ومسائل پیرامونش. نمایشی که با اقبال مخاطبان روبه رو شده است . نمایشی که بر اساس نمایش نامه ای از مارکس لوید و ...

    |

    گفت وگو با مریم کاظمی کارگردان نمایش خسیس در فجر۳۶

تا کی باید دنبال عوض کردن ظاهر باشیم
    گفت وگو با مریم کاظمی کارگردان نمایش خسیس در فجر۳۶

    تا کی باید دنبال عوض کردن ظاهر باشیم

    ایران تئاتر:نمایش خسیس از جمله نمایش های محبوبی است که همیشه مورد توجه مخاطبان قرار داشته است . مریم کاظمی در سال های اخیر حوزه فعالیتش را در عرصه کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان متمرکز کرده است و نمایش های ارزنده و آموزشی خوبی کارگردانی است

    |

    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت
    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

    بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت

    ایران تئاتر- علی رحیمی: نمایش هایی که تلاش دارند یک واقعه یا حادثه تاریخی را به نمایش گذارند سوای جذابیت های متنی و تصویری و نیز اطلاعاتی که به مخاطب در خصوص آن موضوع ارائه می دهند، همواره علامت سوال هایی نیز در ذهن مخاطب ایجاد می کنند.

    |

    گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش «هفت روز از تیر شصت» در فجر۳۶

تابستان 60 جزو سوال برانگیزترین موضوعات تاریخ معاصر ایران است
    گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش «هفت روز از تیر شصت» در فجر۳۶

    تابستان 60 جزو سوال برانگیزترین موضوعات تاریخ معاصر ایران است

    ایران تئاتر: کامران شهلایی از جمله نمایشنامه نویسان خوش فکری است که در طول سال‌های حضور در عرصه نمایش، همواره نام او به عنوان یک نمایشنامه نویس توانا مطرح بوده و هست.

    |

    تاملی بر نمایشنامه «هفت روز از تیر شصت» در فجر ۳۶

دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند سیاسی
    تاملی بر نمایشنامه «هفت روز از تیر شصت» در فجر ۳۶

    دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند سیاسی

    ایران تئاتر_علی رحیمی:مستند سیاسی «هفت روز از تیر شصت» اگرچه به خاطر عدم ارتباط موضوعی اپیزودها به یکدیگر با ضعف هایی روبروست، اما بی شک به واسطه وسواس نمایشنامه نویس در ارائه مستند و بدون دستکاری اطلاعات بزرگترین واقعه تروریستی کشور و توجه به دیالکتیک حاکم بر تئاتر مستند ...

    |

    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند
    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

    چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند

    ایران تئاتر- جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با به رسمیت شناختن تئاتر کاربردی به صورت جدی قدمی درخور تأمل در توسعه کارکردها به ویژه کارکردهای اجتماعی تئاتر برداشته است.

    |

    نظرات کاربران