در حال بارگذاری ...
جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر در خط پایان

«شلتر» ، «پیانوستولوژی» و «پسران تاریخ» جوایز جشنواره را درو کردند

پرونده سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بعنوان مهم ترین رویداد تئاتری سال ۹۶ با برگزاری مراسم اختتامیه‌ و اهدا بیشترین جوایز به نمایش های «شلتر» ، «پیانوستولوژی» و «پسران تاریخ» رسما بسته شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دوره سی‌وششم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی زیادی از هنرمندان و چهره‌های مطرح و شناخته شده تئاتر کشور در تالار وحدت برگزار شد. 

امسال اجرای این مراسم را همچون سال گذشته احسان کرمی برعهده داشت. ویژگی دیگر این مراسم با کارگردانی سیامک احصایی، فشردگی کونداکتور مراسم به دلیل گستردگی برنامه‌های سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود. در آغاز این مراسم مجری پس از خوشامدگویی به حاضران در تالار وحدت، از فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره سی‌وششم دعوت کرد تا برای قرائت گزارش خود پشت تریبون قرار بگیرد.

 

آموختم که نباید در امر فرهنگ به نتیجه فکر کرد

فرهاد مهندس پور دبیر سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه امشب برای من شبی باورنکردنی است، گفت: تمام گروه‌های ما که مشغول فعالیت در جشنواره بودند نمی‌دانستند از آغاز یا پایان جشنواره باید شاد باشند؛ ولی این پایان مرا ناراحت کرده است.

مهندس‌پور با بیان  اینکه من فردی دو وجهی هستم، گفت: یک وجهه من معلمی است و وجه دیگرم کارگردانی. در کلاس زمان مباحثه وجهه دوم به من کمک می‌کند باعث اوج‌گیری دانشجویان نشود. در این دوره نیز این دو وجهه به من کمک کرد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با یادآوری دوره 23 جشنواره تئاتر فجر و دبیری در آن دوران گفت: در دوره گذشته می‌گفتند مهندس‌پور خیلی دیکتاتوری کرده و این اشاره را اکنون می‌فهمم درست است. واقعیت آن است که در امر فرهنگ به نتیجه نباید فکر کرد و من آن زمان به نتیجه فکر می‌کردم. پیامبری که در بیابان کشتی می‌سازد عقلانیتی داشته بزرگترین خطای ما اندیشیدن به نتیجه است و نتیجه از آن ما نیست. من این را امسال آموختم.

او گفت: جایزه را از دست کسانی می‌گیرید که جایزه نگرفتند و این جایزه همه ماست. نکته دوم انتقاداتی است که گفته شد و در جاهایی تندی و درشتی شد و در ورای آن من حقانیتی دیدم که به من آرامش داد. آنان خیرخواهان ما بودند و ما باید با آنان گفتگو کنیم.

مهندس‌پور با قدردانی از تمام کسانی‌که در برگزاری جشنواره او را همراهی کردند سخنان خود را به پایان رساند.

 

اجرای «هفت عصر هفتم پاییز» ا بدون حمایت مهدی شفیعی ممکن نبود

پس از قرائت گزارش توسط دبیر جشنواره، کلیپ ویژه‌ و تاثیرگذاری به یاد قربانیان کشتی سانچی پخش شد که بسیاری از حاضران در مراسم را تحت تاثیر قرار داد.

در ادامه این مراسم احسان کرمی از نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید انقلاب اسلامی دعوت کرد تا برای اهداء جایزه این بنیاد شامل دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی روی سن حاضر شود.

بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس در این مراسم از نمایش‌های «هفت عصر هفتم پاییز» ایوب آقاخانی، «آبی‌ترین آسمان» زمین محمد قاسمی و «دی و بهمن شصت هزار پنج» از سیاوش عالی پور تقدیر به عمل آورد.

همچنین این بنیاد به نمایش‌های «روایت مرگ در خانواده» وحید درویشی و «هفت روز تیر شصت» کامران شهلایی تندیس و جایزه اهدا کرد.

 ایوب آقاخانی پس از دریافت جایزه خود در سخنانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» گفت: هر که اثر را دید در پشت صحنه به من گفت چرا به سراغ من نیامدی؛ ولی امسال در هنگام ساخت اثری با موضوع نمایش «هفت عصر» وقتی به تمام افراد رجوع کردم گفتند باید این نمایش در دستگاه ما تولید شود و هیچ یک از من حمایت نکرد و اگر کرد سیاهه‌ای در برابرم نهادند که دیگر اثر من نمی‌بود. تنها کسی که از من حمایت کرد و با وجود جیب خالی و وضعیت بد مالی مرکز به ما یا علی گفت مهدی شفیعی بود.

در بخش بعدی این مراسم پس از پخش کلیپ بزرگداشت شهید رضا منتظری، با حضور خانواده شهید منتظری  روی سن، از خانواده این شهید تقدیر شد.

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت و اعلام برگزیدگان بخش‌های مسابقه ادامه یافت.

 

برگزیدگان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر اساس آراء هیات داوران در چهار بخش مسابقه  به شرح زیر است:

برگزیدگان مسابقه بین‌الملل

نمایشنامه‌نویسی

مهدی ضیاء چمنی برای نمایشنامه «حذفیات» از ایران

کارگردانی

اشکان خیل‌نژاد  برای  نمایش «پسران تاریخ» از ایران

جایزه ویژه هیأت داوران بخش مسابقه بین الملل برای بهترین دراماتورژی: مسعود دلخواه برای نمایش «مفیستو»

بازیگری مرد

مرتضی اسماعیل کاشی برای نمایش «مفیستو» از ایران-تهران

بازیگری زن

کاتیا بورکله، برای نمایش «هملت» از آلمان

طراحی صحنه

اشکان خیل‌نژاد  برای  نمایش «پسران تاریخ» از ایران- تهران

طراحی لباس

ندا نصر برای نمایش  «فهرست مردگان» از ایران- تهران

موسیقی/طراحی صدا

والنتاین دایننس و جرون ویتس برای نمایش  «دهن گنده» از بلژیک

 

مسابقة تئاتر ایران (الف)

جایزه ویژه هیأت داوران در مسابقه الف: نمایش «شلتر» امین میری

موسیقی

آنکیدو دارش و باران احصایی برای موسیقی نمایش «آکواریوم»

طراحی صحنه

سعید حسنلو برای طراحی صحنه نمایش «و چند داستان دیگر»

بازیگری مرد

برگزیده: بهنام شرفی برای بازی در نمایش «آبی مایل به صورتی»

تقدیر از: فرزین محدث برای بازی در نمایش «شب دشنه­ های بلند» و حسین محب اهری برای بازی در نمایش «خسیس»

بازیگری زن

برگزیده ها: معصومه رحمانی برای بازی در نمایش «آنا کارنینا» و معصومه کریمی برای بازی در نمایش «و چند داستان دیگر»

کارگردانی

تقدیر از: آرش عباسی برای کارگردانی نمایش «آناکارنینا» و سیامک احصایی برای کارگردانی نمایش «آکواریوم»

برگزیده: پیام لاریان برای کارگردانی نمایش «و چند داستان دیگر»

نمایشنامه‌نویسی

علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم»

 

مسابقه تئاتر ایران (ب)

جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مسابقه تئاتر ایران ب: نمایش «پیانیستولوژی»

قدردانی هیأت داوران: نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان

موسیقی

میلاد قنبری برای موسیقی نمایش «پیانیستولوژی»

طراحی صحنه

شهاب افتخاری برای طراحی صحنه نمایش «پیانیستولوژی»

بازیگری مرد

تقدیر از سعید بادینی برای بازی در نمایش «آیفون» و هوتن شکیبا برای بازی در نمایش «صد در صد»

برگزیده: مهران امام بخش  برای بازی در نمایش «ماراساد»

احسان کرمی و حمیدرضا محمدی برای بازی در نمایش «مانوس» و علی ملاحی محمد برای بازی در نمایش «اعداد در بیابان»

بازیگری زن

تقدیر از گروه بازیگران نمایش «شلتر» و مهسا غفوریان بازیگر «پیانیستولوژی»

برگزیده: ستاره پسیانی برای بازی در نمایش «صد در صد»

نمایشنامه‌نویسی

تقدیر از: کیوان سررشته و لیلا حکمت نیا برای نگارش نمایشنامه «مانوس»

برگزیده:ساناز بیان برای نگارش نمایشنامه «شلتر»

کارگردانی

تقدیر از: محمد نیازی برای کارگردانی نمایش «پیانیستولوژی»

برگزیده: امین میری برای کارگردانی نمایش «شلتر»

 

بخش خارج از صحنه (مسابقة تئاتر خیابانی)

ایده و کارگردانی

برگزیده: پژمان شاه‌وردی برای نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»

بازیگری

گروه بازیگران نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»

فضاسازی

رضا ثلاثی برای نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»

خلاقیت

آرام ساعد پناه  وآزاد روز جنگ برای موسیقی نمایش «آینه زندگی»

اجرای برگزیده

گروه نمایش «تولیدی لیلی و مجنون»

 

مسابقه خارج از صحنه(مکان‌های نامتعارف)

ایده

برگزیده: سعید بهنام برای اجرای «طلوع آفتاب ساعت 14/7 دقیقه»

لوح تقدیر ویژه هیأت داوران: گروه نمایش «ریموت تهران»

اجرای «مناظر مجرم»  کاری از دیریس ورهوفن از هلند

اجرای برگزیده ایرانی بخش خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف)

اجرای «نرگس» به کارگردانی حسین توازنی‌زاده




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران