در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مریم شوقی نویسنده و کارگردان تئاتر

مشغول آموزش بازیگری و تئاتر عروسکی به هنرجویان در گیلان هستم

ایران تئاتر:مریم شوقی از فعالان تئاتر عروسکی است که چند سالی است برای ادامه زندگی به شمال کشور مهاجرت کرده است و در آنجا به فعالیت های هنری اش ادامه می دهد . دخترای ننه دریا ،تمنای صلح ، جعبه جادویی و خجالت آباد از جمله نمایش های شوقی هستند که جوایز زیادی به دست آورده است .

 نمایش دخترای ننه دریا اثر این هنرمند به عنوان برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران شناخته شد و نمایش تمنای صلح هم جوایزی از جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان به دست آورد .شوقی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت : بعد از مهاجرتم به شمال کشور در یکی دو سال اخیر بیشتر در بحث آموزش تئاتر در رودسر فعالیت می کنم. تابستان امسال هم با نمایش تمنای صلح در جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان حضور داشتم. کاری که ویژگی های کودکانه داشت .اغلب این کودکان از شاگردانم بودند که مدتها با آنها بازیگری تئاترانجام داده بودم و در حدود سی کودک در این نمایش بازی داشتند. رنج سنی این کودکان از 8 تا 16 ساله بودند .شوقی در باره فعالیت های آموزشی اش متذکر شد: در سالن آموزش کانون پرورش فکری رودسر فعالیت های آموزشی ام را شروع کردم . بتدریج این آموزش در سایر شهرهای استان گیلان هم گسترش پیدا کرد . در این کلاس ها علاوه بر آموزش تئاتر عروسکی بازیگری نیز تدریس می کنم. ساخت عروسک و سایر مباحث مرتبط در این دوره های آموزشی به هنرجویان تدریس می کنم. تئاتر محیطی هم از جمله دروسی است که فرا گرفتنش برای هنرجویان مفید است و در این دوره ها به آن هم می پردازم و تئاتر باید به صورت کاربردی انجام بشود و در طول دوره ها بچه ها در خیابان و ساحل دریا می آمدند و کار می کردند .

این کارگردان در باره مدت این دوره های آموزشی گفت : معمولا سه ماهه است وبیشتر در فصل تابستان برگزار می شود. تعدادی از شاگردان منتخب هم به صورت پیوسته آموزش می بیینند.

این کلاس هادر شهرهای لنگرود ورشت برگزار شد . در رشت هم به واسطه حرفه ای بودن هنرجویان به تمرینات سطح بالاتری می پردازیم.  این کلاس ها تحت نظارت اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شود و آلان هم در سمت انجمن نمایشی استان گیلان هستم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران