در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با احسان همت کارگردان نمایش «جادویت می‌کنم»

تخیل تماشاگر در شکل‌گیری درام نمایش اثرگذار است

نمایش «جادویت می‌کنم» به کارگردانی احسان همت نمایشی‌ مشترک از ایران و بلژیک است که در آخر روز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش تمرین اجرا و در تئاتر آفتاب اجرا شد.

احسان همت کارگردان نمایش «جادویت می‌کنم» درباره این اثر نمایشی به ایران تئاتر گفت: این اجرا خط داستانی ندارد. ایده این اجرا از یک پروژه تحقیقاتی که سال گذشته با حمایت دولت بلژیک انجام دادم، به وجود آمده است. من یک سری دستورها و متریال‌های حرکتی را مورد آزمایش قرار داده‌ام و برای این اجرا بخشی از آن‌ها را انتخاب کرده‌ام و به مدت یک هفته با اجراگران تمرین کرده و برای اجرای نهایی آماده شده‌ایم.

او درباره هدفش از این اجرا گفت: می‌خواهم در واقع نحوه کارکرد این متریال‌ها را در حضور تماشاچی مورد سنجش قرار بدهم و بدانم خوانش تماشاگر از این متریال‌های حرکتی چیست و بر اساس این خوانش به دراماتورژی متنی برای همین حرکات برسم. در واقع تخیل تماشاگر به من کمک خواهد کرد که به یک اجرای کامل برسم.

همت در ادامه افزود: این تعامل بلافاصله بعد از اجرا با تماشاگر برقرار خواهد شد و آن‌ها برداشت خود را بیان می‌کنند، در واقع از آن‌ها خواسته خواهد شد تا خوانش خود را روی یک کاغذ برای من بنویسند.

او درباره تفاوت این تجربه اجرایی با اجرایی که در بلژیک داشته، گفت: من دقیقا همین کار را در بلژیک با یک بازیگر بلژیکی و یک بازیگر ژاپنی انجام دادم ولی در آنجا مقصود اصلی من یافتن تهیه‌کننده بود ولی در اینجا عمده تمرکز من بر متریال اجرایی کار است.

این کارگردان اضافه کرد: در این اجرا میترا کیا و مصطفی شب‌خوان بعنوان اجراگرهای ایرانی، یومی اوسانای بعنوان اجراگر ژاپنی و ژیل ‌پُله از بلژیک، من را همراهی می‌کنند.

او درباره هدفش برای اجرای نهایی این اثر توضیح داد: من این اجرا را برای سالن و محل برگزاری خاصی تدارک نمی‌بینم. در واقع پس از اتمام کار من در هر جایی که به آن دعوت شوم اجرا خواهم داشت.

همت همچنین درباره زمینه فعالیت‌هایش اضافه کرد: کار اصلی من پرفورمنس است و عمده تمرکز من بر بخش حرکت است. کار را از شیراز با گروه مهر شیراز آغاز کردم و نخستین تجربه کوریو گرافی من در کار «رقص روی لیوان‌ها» امیررضا کوهستانی بود و آخرین تجربه کار من در ایران با محمد عباسی در اجرای «روز تولدت را به یاد آر» بود.

او درباره ادامه فعالیت‌هایش در بلژیک نیز گفت: در بلژیک با ویلیام فورسایت کار کردم. ویلیام فورسایت انسان بسیار تعیین کننده‌ای در زمینه رقص معاصر است و در اجرای «جادویت می‌کنم» من تا حد بسیار زیادی از فعالیت‌های او الگوبرداری کرده‌ام.

احسان همت درباره چگونگی این الگوبرداری توضیح داد: ویلیام فورسایت تحصیلات معماری دارد و به همین دلیل در کارهایش از فضا بهره زیادی می‌برد. سه اجرای آخر او کاملا زنده بود. به این شکل که اجراگران با یکدیگر متریال‌های حرکتی و دستورهای حرکتی را تولید و تمرین کرده و برای روز اجرا مجموعه‌ای از این دستورات را به کار می‌بردند. ترکیب بندی این دستورها به این شکل انجام می‌شود که فورسایت با هدستی که به همه اجراگرانش داده آن‌ها را به صورت زنده کنترل می‌کند، به این شکل که به عنوان مثال به اجراگر موسیقی یک دستور موسیقایی می‌دهد و بر اساس آن دستورهای حرکتی مدنظرش را به سایر اجراگران ابلاغ می کند و در مقابل چشم تماشاگر یک نمایش ساخته و اجرا می‌شود. البته تمام متریال‌ها و دستورها تا حد ممکنه تمرین شده بوده و در اجرا بهترین آن به نمایش درمی‌آید.

همت درباره بخش تمرین اجرا در جشنواره فجر نیز گفت: به نظر من این بخش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره است و امیدوارم در جشنواره ماندگار شود و شاهد اجراهای بهتر در سال‌های آینده باشیم.

او افزود: به نظر من مخاطب اصلی این بخش افرادی هستند که در حرفه تئاتر فعالیت می‌کنند. به خصوص دانشجویان و هنرجویان در اینجا می‌توانند ایده بگیرند یا ایده‌های پیشین خود را تکمیل کنند زیرا اجراهای امسال بسیار متفاوت بودند. بعضی کارها از اولین بخش شکل‌گیری ایده تا روند تمرین‌ها را به نمایش گذاشتند و برخی هم یک کار کامل را اجرا کردند تا متوجه کم و کاستی آن برای اجرای نهایی بشوند.

او در پایان درباره جشنواره تئاتر فجر امسال نیز اظهار داشت: من از 17 سالگی در جشنواره فجر حضور داشتم چه زمانی که در شیراز بودم و در کار دیگران فعالیت داشتم و چه زمانی‌که برای کار خودم حضور دارم. به نظر من جشنواره تغییر آنچنانی نداشته، تماشاگران هنوز گیج هستند و نمی‌دانند چه اجرایی را ببینند. هنوز پشت در می‌ماند و یا وسط اجرا سالن را ترک می‌کنند. اوضاع بهم ریخته‌ای که بوده با گذشت این همه سال هنوز در جریان است.

او اضافه کرد: البته امسال فضای جشنواره بسیار بزرگتر شده و شاهد کارهای متنوع‌تر و رشد به لحاظ کمی هستیم ولی از آنجایی‌که در بخش مسابقه کاری ندیده‌ام نمی‌توانم درباره کیفیت کارها نظر درستی بدهم.

همتی در پایان گفت: من خیلی خوشحالم که بعنوان یک هنرمند ایرانی می‌توانم این کار را در ایران برای مخاطبانی که گروه اول مخاطبان من هستند اجرا کنم و متشکرم که جشنواره این فرصت را برای من فراهم کرد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران