در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد:

همراه با خانواده و با دختر 9 ساله‌ام به سالن تئاتر می‌روم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه دو سیما درباره موضوع تاثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ و هنرو اهمیت هنرتئاتر در توسعه فرهنگی کشور به سرفصل های مختلفی اشاره کرد وگفت : تئاتر هنر نقاد است و تئاتر ما در این حوزه گام‌‌های خوبی برداشته است ...امروزه تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها یک مسیر فعالی دارد ...تئاتر می‌ تواند هویت اجتماعی و هنجارهای عرفی، هنجارهای انسانی، هنجارهای دینی، ملی را پایدار نگه دارد و... او تاکید کرد تئاتر بین است و همراه با خانواده و با دختر ۹ ساله‌اش به سالن تئاتر می‌رود .

به گزارش ایران تئاتر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه 15 بهمن‌ماه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه دو سیما درباره موضوع تاثیر انقلاب اسلامی بر فرهنگ و هنر و دیگر مسائل مطرح شده درباره حوزه‌های مختلف در این حوزه پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پُرمخاطب تلویزیونی ابتدا با تاکید بر این موضوع که انقلاب اسلامی به خاطر ماهیت فرهنگی خود تاثیر زیادی بر فضای جامعه دارد، گفت: انقلاب اسلامی در بحث‌های هویتی نقش قابل توجهی داشته نمی‌توان تاثیر آن در هویت دینی و ملی را نادیده گرفت.

صالحی در ادامه با اشاره به برخی سؤال‌های پیمایشی که در  سال ۹۴ انجام شد،‌ اظهار کرد:  یکی از سوالات این بود که تا چه حد به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنید که در پاسخ آن 28/5 به گزینه زیاد و 58/4 درصد به خیلی زیاد رای دادند؛ این نظرسنجی در تمامی استان‌های کشور برگزار شده و نتیجه آن نشان می‌دهد که بعد از ۴۰ سال جریان انقلاب اسلامی هویت ایرانی ما را تقویت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از سوالات این بود که اگر کشور دچار جنگ شود چند درصد از مردم دفاع خواهند کرد که در پاسخ آن هم 35/3 درصد به گزینه زیاد و 19/6 درصد به گزینه خیلی زیاد رای دادند.

او با بیان اینکه پیمایش همه افراد را در برمی‌گیرد، افزود: افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال که جوانان کشور هستند در این پیمایش 33/6 درصد به گزینه زیاد و 17/1 درصد به گزینه خیلی زیاد رای دادند که این نشان می‌دهد نسل جوان کشور در بحث وفاداری ملی آن هم در شرایط سخت کشور اعلام آمادگی کرده است.

صالحی افزود: این میزان همراهی به خاطر همان دلیلی است که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت تا ما به ایرانی بودن، استقلال داشتن و عزت خود ببالیم؛ انقلاب اسلامی این روحیه را مستحکم‌تر کرد.

او با بیان اینکه این پیمایش از این جهت که توانسته نقاط قوت و ضعف را نشان دهد حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: ما باید بیشتر فکر کنیم و برای رفع نقاط ضعف بکوشیم.

 

با خانواده به تئاتر می روم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره وضعیت نمایش‌های روی صحنه و اینکه بعضا مطرح می‌شود که نمی‌توان با خانواده به سالن‌های تئاتر رفت، و اینکه آخرین نمایشی که دیده‌اید چه نمایشی بوده، گفت: در حوزه تئاتر آخرین تئاتری که دیدم اپرای عروسکی «خیام» بود که واقعا برایم خیلی جذاب بود. چراکه در این کار پُلی بین ادبیات و تئاتر برقرار می‌شد. ضمن اینکه فرم عروسکی نمایش هم طبعا به جذابیت آن می‌افزود.

صالحی ادامه داد: البته پس از دیدن این نمایش نکته‌ای را نیز نوشتم که منتشر شد. به نظر من اینکه ما ادبیات‌مان که یک ریشه کهن تاریخی دارد را بتوانیم در قالب‌هایی از این قبیل عمومی‌سازی، دردسترس‌سازی و مفهوم‌سازی مدرن به آن بدهیم کار قابل توجهی است. ضمن اینکه در این کار مفاهیم ضد تکفیری، ضد خشونت و مفاهیم انسانی نیز در آن تعریف شده بود.

 

 روند رو به رشد تئاتر در هر استان  ملموس است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به توسعه کمی تئاتر در سطح کشور، افزود: تئاتر ما در حال حاضر در یک وضعیت توسعه کمی قرار گرفته که عوامل مختلفی بسترساز این توسعه کمی هستند. در هر سال آنطور که گفته می‌شود بیش از هزار نفر فارغ‌التحصیل رسمی تئاتر از دانشگاه‌ها داریم. علاوه بر آن ده‌ها هزار نفر فعال تئاتر در کشور داریم و در این دوره اخیر به اعتبار این شرایط و شرایط دولتی و حاکمیتی، ما تکثیر تئاتر را هم از لحاظ تعداد آثار و هم از لحاظ اجرا مدنظر داشتیم. به ویژه در حوزه‌های استانی و شهرستان‌ها.

صالحی با اشاره به گسترش تئاتر در سراسر کشور تصریح کرد: امروزه تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها یک مسیر فعالی را دارد و من به هر استانی که می‌روم روند رو به رشدی که تئاتر در آن استان دارد را کاملا به صورت ملموس حس می‌کنم؛ که این مسئله خودش را در جشنواره تئاتر فجر نشان داد.

صالحی در ادامه با بیان اینکه این جریان و رشد کمی هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید، اظهار کرد: فرصت از این جهت که ما به یک دوره جهش قابل توجه رسیدیم؛ در واقع بواسطه حضور نسل جوان یک اتفاق قابل توجه را در همه حوزه‌ها شاهد هستیم از جمله هنر و به ویژه هنر تئاتر. این رشد کمی هم در افزایش سالن‌ها و هم در تعداد متون و هم در تعداد اجراها قابل مشاهده هستند و باید مثل هر رشد کمی دیگر این می‌تواند یک فرصت تلقی بشود و نباید از این فاصله گرفت و حتما از این زاویه یک فرصت است. اما از جهت دیگری می‌تواند یک تهدید باشد چراکه وقتی جریانی در یک پویش سریع حرکت می‌کند ممکن است در جاهایی مهارت‌های تکنیکی بر محتواهای کیفی غلبه پیدا بکند. یا ممکن است هنجارهای اجتماعی، اخلاقی و دینی به خوبی رعایت نشود.

 

تئاتر هنر نقاد است / تئاتر می‌ تواند هویت اجتماعی و هنجارهای عرفی، هنجارهای انسانی، هنجارهای دینی، ملی را پایدار نگه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: درست است که تئاتر یک هنر نقاد است اما یک هنر هنجارشکن نباید باشد؛ چراکه بین یک هنر نقاد و یک هنر هنجارشکن فاصله‌ زیادی هست. وقتی از هنجارها صحبت می‌کنیم منظورمان هنجارهای کهنه نیست، بلکه منظورمان هنجارهایی هستند که می‌ توانند هویت اجتماعی و هنجارهای عرفی، هنجارهای انسانی، هنجارهای دینی، ملی را پایدار نگه دارند.

وزیر ارشا با تاکید بر اینکه طبعا تئاتر ما در این مسیر حرکتی که انجام می‌دهد در حوزه نقد، در حوزه مهارت‌های تکنیکی، در حوزه پاره‌ای از مفاهیم و محتواهای خلاقانه واقعا پیشرفت‌های خوبی داشته، خاظر نشان کرد: ما واقعا در میان تئاترهایی زیادی که داریم تعداد تئاترهای خوب و انسانی کم نداریم. در واقع من وقتی با خانواده و با دختر 9 ساله‌ام به سالن تئاتر می‌روم حتما قبلا چک می‌کنم و حواسم هست که کجا می‌روم. در واقع این مسئله در همه جای دنیا هست که رده بندی سنی وجود دارد.

صالحی اضافه کرد: باید تئاتر نقاد و هنجارگرا را حفظ کنیم و این هم مشابه آنچه در سینما عرض کردم کمک می‌کند که این رشد کمی را به صورت پایدار حفظ بکنیم. در واقع تاکید می‌کنم که تئاتر‌های خوب زیاد داریم نه اینکه تئاتر خوب هم داریم بلکه تئاتری خوب زیاد داریم، اما پاره‌ای از تئاترهای هنجارگریز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند آن هم به خاطر این است که ویژگی‌های این موارد جنبه‌های خبری و جنجال‌های خبری‌اش بیشتر است.

 

 

باید زیرساخت‌های فرهنگی کشور را تقویت کنیم

صالحی تصریح کرد: برای همراه سازی فضاهای اجتماعی کشور با واژه امید، باید زیر ساخت های فرهنگی کشور را تقویت کنیم زیرا در بررسی درگیری های اخیر دریافتیم شهرهایی که بسترهای فرهنگی و اماکن فرهنگی دارند کمتر دچار حواشی درگیری ها شدند.

او با اشاره به اینکه گاهی اوقات به هزینه‌هایی که می‌تواند منافع پایدار داشته باشد کم توجهی می‌کنیم، افزود: تئاتر خوب و انسانی کم نداریم، اینکه فقط در هفتاد شهر سینما داریم خوب نیست و یا اینکه در صد‌ها شهر کتابخانه و کتابفروشی نداریم و این برای ایران خوب نیست.

 صالحی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در جهان بمانیم باید بر مزیت نسبی خود که همان فرهنگ و هنر است توجه کنیم، بیان کرد: هنوز برنامه‌های خوب و خاص ما در تئاتر شهر و تالار وحدت که پنج، شش دهه از عمرشان می‌گذرد برگزار می‌شود. در حاشیه جلسه دولت با برخی از دوستان صحبت می‌کردیم مبنی بر اینکه اگر می‌خواهیم فضای اجتماعی خود را با امید بیشتر همراه کنیم باید به تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور بپردازیم، همچنین در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر گفته شده است که شهر‌هایی که کمتر فضا‌های فرهنگی دارند بیشتر درگیر آشوب‌ها بوده‌اند.

 

در سینما فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی داریم

او در پاسخ به این سوال که شما به عنوان وزیر از دهه فجر گذشته تا امسال چند بار به سینما رفتید، گفت: یکی از بخش‌های اوقات فراغت من ادبیات و سینماست و به همین خاطر شاید بیش از ۲۰ بار به سینما رفته باشم.

صالحی درباره برداشت خود از سینمای امروز کشور گفت: در چند سال اخیر اتفاقات قابل توجهی در سینمای ایران رخ داده که می‌توان به آینده آن امیدوار بود، از یک سو تعداد سالن‌های سینما را از حدود ۳۰۰ سالن به ۴۲۵ سالن در سال گذشته رسیدیم و برنامه داریم آن را به بیش از ۵۰۰ سالن برسانیم که این خود یک فرصت در اختیار سینمای ایران می‌گذارد.

او با بیان این که فروش سینمای ایران از ۳۰ میلیارد در سال ۹۲ به ۱۷۰ میلیارد توما‌ن در سال گذشته رسید، خاطر نشان کرد: تا پایان امسال حتما با شرایطی که داریم این رقم بیشتر خواهد شد.

صالحی اظهار کرد: در تعداد مخاطب هم از حدود ۷ میلیون در ۵ سال گذشته به ۲۵ میلیون نفر در سال گذشته رسیدیم البته این میزان زیاد نیست و هنوز فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی داریم اما یک حرکت رو به جلوی خوبی رخ داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به این موضوع که حضور نسل جوان خلاق در فضای سینما بیشتر شده است، ادامه داد: در سند چشم انداز داریم که باید رتبه اول منطقه باشیم، شاید در برخی حوزه‌ها، چون صنعت و کشاورزی به آن نرسیده‌ایم اما در حوزه تولید فیلم این جایگاه‌ را سالهاست که به دست آورده‌ایم.

او با بیان این که سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ فیلم در سینما تولید می‌شود، تصریح کرد: ما جز ۲۰ کشور برتر جهان در تولید فیلم هستیم؛ همه مطالبی که گفته شد نیمه پر لیوان است که مورد توجه بیشتر قرار گیرد اما ما نیاز‌هایی دیگری هم داریم که باید آن‌ها را تقویت کنیم.

صالحی ادامه داد: مباحث تاکتیکی ما رشد پیدا کرده و در کنار آن محتوا، اثر‌ها هم باید رشد کند، نگاه‌های نقدآمیز در این حوزه در حال رشد است، اما باید نگاه‌های امیدآفرین را نیز افزایش دهیم؛ تعادل بین نقد و امید می‌تواند سینمای ایران را به پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینمای ایران زمانی پیش می‌رود که مشابه تاریخ ادبیات درخشنده‌اش چند نکته را رعایت کند؛ در ادبیات ما تفکر وجود دارد، سطحی‌نگر نیست، انسانی و شاعرانه است و قصه دارد.

 

سینما اگر مسیر گیشه بی‌اندیشه را انتخاب کند از بین می‌رود

او ادامه داد: سینمای ایران اگر مانند ادبیات بتواند تفکر و تخیل را با هم ترکیب کند و شاعرانگی و داستان‌سازی را هم در کنار آن بیاورد، آینده درخشانی خواهد داشت.

صالحی با بیان اینکه ما می‌توانیم در سینما شرایط بهتری داشته باشیم، افزود: سینمای ما باید از ابتذال و سطحی‌نگری فاصله بگیرد، ابتذال سینما را نابود می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در تاریخ سینما، برهه‌ای به نام دوران فیلم فارسی داشتیم که هیچ‌کس از آن دوره ابراز رضایت نکرد و حتی عده‌ای علیه این دوره برخاستند، سینما اگر مسیر گیشه بی‌اندیشه را انتخاب کند از بین می‌رود.

او با تاکید بر این موضوع که سینماگر‌ها باید خود توجه کنند که پایداری سینما به طعم عمق در این عرصه بستگی دارد، افزود: در این حوزه استاندار‌دهای کمی وجود ندارد و این‌گونه بحث‌ها بیشتر برای کیفیت اثر‌هاست اما هیچ تردیدی نیست که در فضای سینمای موجود سینمای گیشه بی‌اندیشه کم نداریم که می‌تواند برای سینمای ما که دارای هویت است، خطرناک باشد.

 

واگذاری شورای اکران به صنوف تصمیم درستی بود

صالحی درباره برخی صحبت‌ها در مورد شورای پروانه ساخت یا نمایش گفت:  ما در فضایی هستیم که مسیری به نام شورای پروانه ساخت یا نمایش را که قبول داریم و در سینما ایجاد کردیم پس اگر آن را قبول داریم باید تلاش کنیم تا سلیقه‌زدایی نسبی کنیم البته هر نوع داوری همراه با سلیقه است اما باید تلاش کنیم اعمال آن به حداقل برسد و استاندار‌دها حداکثری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تلاش خواهیم کرد برداشت‌ها در هر دو شورا دقیق‌تر و روشن‌تر باشد، تصریح کرد: مسیر باید مبنادار باشد؛ ما با همین نگاه صحبت‌هایی را کرده‌ایم و‌انشاالله تلاش می‌کنیم همین مسیر را ادامه دهیم.

او ادامه داد: از وقتی هئیت نظارت بر کتاب ایجاد شد آن دسته از مواردی که با ابهام موجب می‌شد دست سلایق باز باشد بسته شد؛ فکر می‌کنم در تمامی حوزه‌ها که موضوع داوری مطرح است باید این اتفاق رخ دهد تا مبانی کلی به شاخص‌های ریزتری تبدیل شود تا زمینه سلیقه‌ها کم شود.

صالحی درباره شرایط اکران فیلم‌ها اظهار کرد: شورای اکران به صنف واگذار شده که تصمیم درستی هم بود چرا که در چنین حوزه‌هایی که خود صنف منافع دارد اگر ورود داشته باشد تصورات و تفسیر‌ها مبنی بر دخالت دولت از بین می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که جریان صنف باید برای دفاع از هویت خود بیش‌تر از بقیه تعصب داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در شورای اکران تکمیل شود اصلاح دستورالعمل‌های اکران با شفافیت‌های بیش‌تر و وضوح بهتر است.

او افزود: از طرف دیگر سازمان سینمایی نیز برای این که دستورالعمل‌ها شفافت‌تر باشد و ابهام‌های آن رفع شود، باید نظارت داشته باشد که البته این به معنی مداخله نیست اما باید بخواهد که دستورالعمل‌ها از ابهام‌هایی که منجر به اعتراض می‌شود پاک شوند و یا اگر درست اجرا نمی‌شوند با آن مواجهه قانونی داشته باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه حوزه زیرساخت‌های فرهنگی کشور احتیاج به نگاه بهتری دارد؛ گفت: اینکه هنوز هم بودجه سالانه بر مبنای سنت 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند، نمی‌تواند فرهنگ و هنر ایران را در ادامه راه در جایگاهی که دارد حفظ کند، لذا بی مایه فطیر است.

 

اقتصاد نشر حالش خوب نیست

صالحی ادامه داد: از مجموعه کابینه درخواست کمک به صنعت نشر را دارم، باید به جامعه ناشران کمک کرد، زیرا این جامعه نگهداری از پرچم تاریخی فرهنگ کشور را بر عهده دارند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه غارت محصولات فرهنگی مثل دزدی از سوپرمارکت است، گفت: اقتصاد نشر حالش خوب نیست و روز به روز شرایط سخت تری پیدا می‌کند.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به اینکه نشر کاغذی و مکتوب سرمایه ملی ماست و بخش قابل توجهی از این سرمایه ملی نیازمند توجه در حوزه تسهیلات مالی و زیر ساخت‌هاست؛ افزود: باید به طرف تحریک تقاضا در حوزه مصرف حرکت کنیم لذا باید خواننده و خریدار بیشتر شود.

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش حمایتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر قراردادی منعقد و  مقرر شد تا تسهیلاتی برای کتابفروشی‌ها ارائه داده شود.

صالحی با اشاره به اینکه در بحث کپی رایت باید با توجه به قوانین موجود در داخل کشور برخورد‌های لازم صورت گیرد، افزود: باید برخورد قاطع، سریع و قضایی محکم با کسانی که اموال مادی و معنوی ناشران را غارت می‌کنند صورت بگیرد، زیرا مؤلف برای نوشتن یک کتاب عمر خود را صرف می‌کند، به طوری که در این رابطه کمیته صیانت شکل گرفته است، امیدواریم دوستان ما در این حوزه جدی‌تر برخورد کنند.

او با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید با سرعت و قاطعیت لازم به برخورد با اینگونه موارد بپردازند، متاسفانه در حوزه استفاده از کتاب، فیلم و موسیقی خیلی راحت کپی کاری می شود و به راحتی مباهات می‌کنیم این در حالی است که این مسئله دزدی فرهنگی محسوب می‌شود.

 

امسال حج عمره نداریم

وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه امسال حج عمره نداریم، گفت: امسال شرایط ارتباطی بین ایران و عربستان اجازه برگزاری عمره را نمی‌دهد لذابا کسب نظر از مقامات تصمیم‌ساز امنیتی و مقامات عالی رتبه نظام اسلامی در خصوص بحث حج تمتع مسیری را که سال گذشته طی کرده بودیم را پیش خواهیم گرفت زیرا طرف عربستانی به تعهدات خود در سال گذشته عمل کرده است.

صالحی در بخش دیگری از صجبت‌های خود با اشاره به اینکه در فضای جهانی سهم صنایع خلاق فرهنگی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، گفت: ۱۶ درصد جامعه شاغلین آمریکا در صنایع فرهنگی هستند، جهان به سمت صنایع فعال فرهنگی حرکت کرده است.

صالحی تصریح کرد: فرهنگ هر کشور دو بخش معنوی و مادی دارد نباید فرهنگ را حوزه‌ای هزینه‌ساز دید زیرا درآمد زایی هم از مشخصه های فرهنگ بشمار می رود در کشورما صنایع خلاق فرهنگی جایگاه وسیعی دارد مثل حوزه مد، تبلیغات، کتاب و مجلات و ... و می توان گفت، سهم این صنایع فرهنگی درآمریکا حدود ۱۲۰ میلیون دلار است که ۲۸ درصد GDP این کشور را شامل می شود و ۱۶ درصد شاغلین این کشور در حوزه فرهنگی هستند، در اروپا هم ۷۰۹ میلیون دلار و حدود ۳۷ درصد GDP مربوط به صنایع فرهنگی است و هفت میلیون و هفتصد هزار نفر شاغل این بخش هستند با این تفاسیر ما باید بپذیریم که صنعت دیگر مکانیکی و در ابعاد عظیم نیست، صنعت یعنی همین دستاوردهای فرهنگی که گاهی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی تجلی می یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ما در مقابل یک هجمه فرهنگی بیگانگان قرار داریم و اگر بخواهیم هویت خودمان را حفظ کنیم باید از صنایع خلاق فرهنگی داخلی بهره مند شویم، گفت:  صنایع خلاق فرهنگی سرمایه‌ای درآمدزا، اشتغال زا و تولیدزاست، در حالی‌که ما هنوز صنعت را مکانیکی می‌بینیم. امروزه صنایع تغییر مسیر داده‌اند لذا باید در تسهیلات مالی و حوزه‌های حمایتی به این صنایع توجه جدی داشته باشیم که البته این امر صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینکه صنایع خلاق فرهنگی در کشور می‌تواند گسترش پیدا کند، ادامه داد: ما می‌توانیم به این ارزش افزوده در کشور توجه کنیم لذا در مقابل تهاجم و هجمه صنایع بیگانه قرار داریم، وزارت فرهنگ باید جایگاه خود را در مرجعیت فرهنگی پیدا کند.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش شبانه‌روزی و جهادی برگزارکنندگان جشنواره‌های ملی فجر قدردانی کرد.

|

با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و نمایشی و جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد و این رویداد بزرگ، برگزیدگان خود را شناخت.

|

نظرات کاربران