با آغاز اجرای نمایش در مه بخوان اثر اکبر رادی دور جدید اجراهای تماشاخانه سنگلج آغاز شد.
به گزارش ایران تئاتر، مسعود طیبی کارگردان نمایش در مه بخوان شب گذشته در حاشیه اولین شب اجرای این اثر گفت: گروه ما این اثر آقای رادی را در سال 91 برای اجرا آماده کرد که در آن زمان اجرا نرفت و بالاخره توانستیم آن را امسال روی صحنه ببریم.
وی با اشاره به داستان این نمایش گفت: قصه مربوط به چند معلم می شود که در بین سال های 50 تا 53 وارد سپاه دانش می شوند و به شهری دور فرستاده می شوند اما آنها به جای خدمت به مردم آنان را استعمار و چپاول می کنند و در نهایت باعث کشته شدن یکی دو نفر هم در این میان می شوند.
طیبی با اشاره به اینکه افتتاحیه این نمایش با برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه همزمانی باعث شد تا نتوانیم هماهنگی لازم برای شروع اجراهای این نمایش داشته باشیم.
کارگردان در مه بخوان با تاکید بر دلیل اجرای این اثر گفت: آنچه در این نمایش گفته می شود این است که میزان تحصیلات ربط مستقیم به درک و شعور ندارد، ممکن است آموزشهای آکادمیک در این زمینه تاثیر گذار باشد اما این مسئله قطعی نیست. از طرف دیگر تقابل سنت و مدرنیته در این نمایش نشان داده می شود، آن هم مدرنیته ای که تبدیل به تجدد شده است و هنوز این تجدد در جامعه ما وجود دارد و نتوانستیم از دهه چهل که این جریان شکل گرفت از آن عبور کنیم. تمام شخصیت های این نمایش دچار دوگانگی اند.
وی در پایان گفت: این اثر سال 91 قرار بود در جشنواره فجر شرکت کند و مورد تایید هم قرار گرفت اما در نهایت این اتفاق نیافتاد.
محمدرضا آزاد فر، الهه شه پرست، بهروز پناهنده، بهروز کاظمی ، سهیل ساعی، علیرضا حیدری، محمد صادقی، امیر احمد وند، کبهد تاراج و رضا بهرامی بازیگران این نمایش هستند.
این اثر از 19 بهمن اجراهایش را آغاز کرده و تا 25 اسفند روی صحنه خواهد بود.
پیشفروش بلیت نمایش «طلوع خونین» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی و تهیهکنندگی داود زارعگاریزی که از بیستم فروردین ۱۴۰۳ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، آغاز شد.
عزتالله رمضانیفر، بازیگر پیشکسوت میگوید با برنامهریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، میتوان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.
فرشید قلیپور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» میگوید برای بیان دغدغههای زنان از استعارهها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.
تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، بهنظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.
رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران میگوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، میتواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشهها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.
در جشن پایان دوره مکتبخانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.