در حال بارگذاری ...
میثم جهانگیری بازیگر نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

انقلابی که در دل هادان بوجود آمد می‌تواند در دل مردم امروز نیز رخ ‌دهد

میثم جهانگیری بازیگر شخصیت «هادان» پزشک مسیحی که مامور کشتن امام حسین(ع) می‌شود در نمایش «کارد، ترنج، زلیخا»، معتقد است با توجه به شناخت مردم ایران از واقعه عاشورا، هنرمندان باید با حساسیت بیشتری به این موضوعات بپردازند.

اجرای نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» جدیدترین کار احمد ایرانی‌خواه نوشته ملیحه جعفری‌مرام این روزها در مجموعه تئاترشهر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. اثری که با نگاهی متفاوت و از زاویه‌ای خاص به موضوع عاشورا پرداخته است. میثم جهانگیری بازیگر شخصیت «هادان»، پزشک مسیحی است که مامور کشتن امام حسین(ع) می‌شود. هادان وقتی به قتلگاه می‌رود چنان دچار برآشفتگی می‌شود و تصویری از واقعه عاشورا در ذهن می‌سازد که کمتر کسی این روایت تاریخی را شنیده است. 

میثم جهانگیری بازیگر نقش هادان در نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» در مورد نقش خود در این اثر متفاوت از واقعه عاشورا به ایران تئاتر گفت: نقشی که من در این نمایش برعهده دارم شخصیت تاریخی از سپاه عمر سعد است. «هادان» کسی است که هنگام جدا نمودن سر مبارک امام حسین(ع) مامور می‌شود تا این کار را انجام دهد. چراکه هیچ ‌کس به دلیل شناختی که از امام داشتند جرات و دل این کار را نداشتند. از آنجایی‌که هادان یک پزشک مسیحی است و تصور می‌شد که شناختی از امام ندارد، او را برای این‌کار می‌فرستند.

او در مورد چگونگی شکل‌گیری متن این نمایش بیان کرد: متن این نمایش در ابتدا یک طرح بود. طرحی که آقای ایرانی‌خواه به همراه خانم مرادی لحظه به لحظه آن را پیش می‌بردند و آن را تکمیل می‌کردند. با اینکه احمد ایرانی‌خواه بعنوان کارگردان  نمایش کاملا به داستان مسلط بود، اما متن را با اتودهای عملی نگاشتند و آماده کردند. این کار کمک بسیاری در بلوغ هنری و ماهیت قصه بیان شده داشته است.

جهانگیری با اشاره به متمایز بودن نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» نسبت به دیگر تئاترهایی که مردم و هنرمندان تئاتر از واقعه عاشورا دیده‌اند گفت: عاشورا موضوعی است که مردم ایران آن را به خوبی می‌شناسند. به همین دلیل فعالیت تئاتر در این مورد با حساسیت‌های خاص خودش روبرو هست. پس ما خواه یا ناخواه خود را موظف به ارائه دقیق و جذاب داستان می‌دانیم. اما همین موضوع در تئاتر کشور معمولا باعث ایجاد کلیشه‌های معمول می‌شود. پس ما برای دوری از این تکرارها، سعی در نگاهی نو به عاشورا کردیم. در عین حال که چیزی فراتر از واقعیت و یا کمتر از آن را بیان نکرده‌ایم، اما از زاویه‌ و دریچه‌ای تازه به آن نگاه کردیم که برای مخاطب نیز تازگی و جذابیت داشته باشد. اصل هنر تئاتر همین است که بتواند افق‌های جدیدی را به مخاطب معرفی کند و او را به تفکر و اندیشه وادار کند؛ ولی متاسفانه امروزه با جریانی در تئاتر و هنر روبرو هستیم که  فقط جنبه سرگرمی و تهیج لحظه‌ای مخاطب را مد نظر دارد.

او درباره اینکه آیا شخصیت‌های نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» تطبیقی با وقایع امروزی دارند یا نه، گفت: همیشه ما در طول تاریخ با نمونه‌های عینی و امروزی واقعه عاشورا مواجه شده‌ایم. بی‌شک هر یک از شخصیت‌های این نمایش مابه‌ازای امروزی دارند. اما نمی‌توانم شخص خاصی را برای آن مثال بزنم. مطلبی که می‌گوید «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» به واقع صحیح است. هادان که یک شخص مسیحی است، به لطف و امر خدا پرده از رازهای واقعه عاشورا، برایش نمایان می‌شود و با امام حسین(ع) که شهید شده است در قالب مسیح(ع) سخن می‌گوید. این انقلاب در دل هادان در میان مردم امروز ما نیز می‌تواند رخ ‌دهد. پس هر روز می‌تواند به نوعی عاشورا باشد.

جهانگیری در پایان گفت: امیدوارم تلاش صادقانه همه اعضای گروه ما برای ادای دِین به شهدای کربلا مورد قبول حق قرار گیرد. از همه علاقه‌مندان به تئاتر دعوت می‌کنم به تماشای این نمایش با نگرشی متفاوت از عاشورا بیایند.




نظرات کاربران