در حال بارگذاری ...
اردلان شجاع کاوه:

جشنواره تئاتر ایثار یک گرایش انسانی است و به جغرافیا و دوره خاص اختصاص ندارد

بازبینی آثار ارسالی به ششمین جشنواره ملی ایثار از ۲۸ بهمن آغاز شد که در این مرحله ۱۴۰ گروه نمایشی از ۲۸ استان کشور به رقابت می پردازند و نتایج نهایی تا ۱۰ اسفند ماه اعلام می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر اردلان شجاع کاوه به عنوان یکی از داوران هیات انتخاب ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار گفت: گروه های حاضر در جشنواره  از ظرفیت های خوبی برای اجرا برخوردارند و از آنجایی که تئاتر فعالیتی جمعی است و نه فردی، شنیدن نظرات افراد با تجربه در این عرصه به عنوان مشاور در بالابردن کیفیت آثار بسیار راهگشا خواهد بود.
شجاع کاوه با قابل قبول توصیف کردن آثار اجرا شده در مرحله بازبینی  جشنواره اظهار کرد: در ارزیابی آثار همان طور که از نام جشنواره مشخص است، آثاری که با محوریت «ایثار» تولید شده اند، در اولویت قرار دارند بنابراین از آنجایی که تعداد آثار ارسالی به جشنواره زیاد است، نمایش هایی که با موضوع ایثار ساخته شده باشند نسبت به دیگر آثار ارجحیت دارند.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که در پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار نیز به عنوان داور حضور داشته، آثار ارسالی به جشنواره ششم را با روند رو به رشد  عنوان کرد و گفت: به طورکلی در اغلب آثاری که به جشنواره ارسال می شود، موضوع دفاع مقدس در اولویت قرار دارد در حالی که در جشنواره تئاتر ایثار «ایثار» یک گرایش انسانی است و به جغرافیا یا دوره تاریخ خاص اختصاص ندارد، بنابراین اصراری بر توجه به واقعه تاریخی خاص و یا داستانی که همیشه در جامعه به آن پرداخته می شود، وجود ندارد.
وی اضافه کرد: واژه ایثار این گونه تعریف می شود که انسان پیش از آن که کسی بگوید، ببخشد. بنابراین سوژه هایی مانند سخاوت، فروتنی، استقامت و از خودگذشتگی که از نظر اخلاقی و اجتماعی صفاتی پسندیده هستند باید توسط شرکت کنندگان مورد توجه قرار بگیرند و موضوع نمایش ها باشند زیرا این خصوصیات همان ایثار است. شرکت کنندگان باید در تحقیقات میدانی خود به این سوژه ها در اطراف خود توجه بیشتری داشته باشند.
این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر همکاری افراد با تجربه در حوزه تئاتر به عنوان مشاور در کنار گروه های نمایش گفت: گروه های تئاتر از ظرفیت های خوبی برای اجرا برخوردارند و از آنجایی که تئاتر فعالیتی جمعی است و نه فردی، شنیدن نظرات افراد با تجربه در این فن به عنوان مشاور در بالابردن کیفیت آثار بسیار راهگشا خواهد بود بنابراین به شرکت کنندگان در سال های آینده توصیه می کنم پیش از رسیدن به اجرای نمایش از با تجربه های تئاتر همدلی و مشاوره بگیرند و آن ها را در گروه خود جای دهند.
وی با اشاره به یکی از تسهیلاتی که در جشنواره امسال برای شرکت کنندگان شهرستان ها فراهم شده، گفت: گروه های شرکت کننده می توانند آثار خود را در قالب فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و نیاز به اجرای زنده نیست.
این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در پایان با بیان این که مدت زمان اجرای تئاترها کاهش یافته است، اظهار کرد: در دنیای پرشتاب امروز که زمان ارزش بالایی دارد، مدت زمان اجرای تئاترها نیز دیگر مانند دوره های گذشته نیست و کاهش یافته است. بر همین اساس زمان تئاترهای ارسالی به جشنواره ایثار نیز کوتاه شده و هر تئائر بین یک ساعت تا  نیم ساعت زمان برده است.
گفتنی است بازبینی آثار ارسالی به ششمین جشنواره ملی ایثار از 28 بهمن آغاز شده که در این مرحله 140 گروه نمایشی از 28 استان کشور به رقابت می پردازند و نتایج نهایی تا 10 اسفند ماه اعلام می‌شود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران