در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در مراسم گرامیداشت استاد رکن الدین خسروی:

بالندگی امروز تئاتر به خاطر حضور اساتیدی چون رکن الدین خسروی است

ایران تئاتر:مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایش در مراسم گرامی داشت استاد رکن الدین خسروی گفت: همگی بر توانایی های ایشان واقف هستیم ولی بی شک جوانان ما نیاز دارند با شخصیت، منش و جایگاه ایشان آشنا شوند.

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد رکن الدین خسروی با حضور پیشکسوتان و هنرمندان عرصه تئاتر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این مراسم دکتر مسعود دلخواه از شاگردان استاد خسروی که به همراه فرزانه نشاط خواه به عنوان مجری حضور داشتند، در سخنانی گفت: من 5 سال به عنوان بازیگر در گروه ایشان  حضور داشتم و پایه و اساس آنچه از بازیگری و کارگردانی آموختم را رکن الدین خسروی گذاشت.

وی افزود: ایشان اگرچه در کنار ما نیستند اما یاد ایشان در ذهن ما خواهد ماند همانطور که آموزه های ایشان ماندگار است و امیدواریم این آموزه ها نسل به نسل منتقل شود.

 

ایرج راد: ما همه وام دار رکن الدین خسروی هستیم

در ادامه مراسم ایرج راد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در سخنانی گفت: بی شک ما وام دار رکن الدین خسروی در تئاتر هستیم چون تئاتر ایران وام دار اوست.

وی افزود: او شاگردان زیادی را در عرصه های مختلف تربیت کرد، ضمن انکه لحظه لحظه حضورش در تمارین نیز کلاس درس بود و هنرپیشگان هرگز این کلاسهای درس را فراموش نخواهند کرد.

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه کار تئاتر برای او زندگی و عشق بود، تصریح کرد: ایشان به حوزه تئاتر و نقشی که در ارتقای فرهنگ جامعه دارد اشراف داشت و با عشق سر تمرین می آمد.

 

سیمین خسروی: خیابان بهشت، بهشت خاطره هاست

سیمین خسروی همسر زنده یاد رکن الدین خسروی از دیگر سخنرانانی بود که به روی صحنه آمد.

وی در سخنانی با تقدیر از خانه تئاتر، علی مرادخانی مدیر امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، گفت: این صحنه نیم قرن پیش را برایم زنده کرد. خیابان بهشت، بهشت خاطره هاست.

خسروی افزود: تئاتر سنگلج یادآور خاطرات زیادی از تئاتر معاصر است چون این سالن برای نمایشهای ایرانی در نظر گرفته شده و یادآور بازی های به یادماندی جمیله شیخی، جمشید لایق، فریده صادقی، والی و ... می باشد که اگرچه حضور فیزیکی ندارند ولی یادشان همیشه زنده است و بازی های درخشان آنها را نمی توان از یاد برد.

همسر زنده یاد رکن الدین خسروی در ادامه سخنان خود با اشاره به نگاه ویژه استاد به حوزه تئاتر گفت: از منظر ایشان تئاتر پویا ضمن باور به جوانان به آنها کمک می کند چرا که نسل جوان با بهره مندی از تجربه و دانش پیشکسوتان می تواند تئاتر را غنا بخشد.

وی احترام به تماشاگر را یکی دیگر از ویژگی های استاد برشمرد و تصریح کرد: به عقیده او تماشاگر و گروه اجرایی جدایی ناپذیرند و عدم وجود هر یک باعث عدم وجود دیگری می شود.

سیمین خسروی سخنان خود را با قرائت بخشهایی از یکی از مقاله های استاد خسروی پیرامون تئاتر که تحت عنوان «تئاتر و غارتگران روح و اندیشه» در سال 1345 در نشریه نامه دانشجوی دانشگاه تهران به چاپ رسیده بود به پایان برد.

اجرای ۲ کنسرت زنده توسط گروه ابراهیم اثباتی عضو انجمن موسیقیدان های خانه‌ تئاتر، پخش مستندی از زندگی رکن الدین خسروی، اجرای دو قطعه شعر از دکتر طاهریان از جمله برنامه های بود که در بزرگداشت استاد خسروی به اجرا درآمدند.

همچنین جمشید جهانزاده بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما دقایقی به یاد استاد خسروی، صفحاتی از نمایش دشمن مردم را که در سالیان گذشته با کارگردانی استاد خسروی در نقش دکتر استوکمان بازی کرده بود قرائت کرد.

 

مهدی شفیعی: قطعا استاد رکن الدین نیازی به معرفی

در پایان مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی گفت: قطعا استاد رکن الدین نیازی به معرفی و ذکر نکات مثبت و بارز زندگی هنری و شخصیتی ندارد و همگی بر توانایی های ایشان واقف هستیم ولی بی شک جوانان ما نیاز دارند با شخصیت، منش و جایگاه ایشان آشنا شوند.

وی افزود: : اگر تئاتر کشور در برخی جنبه ها بالنده شده است حتما به واسطه حضور پیشکسوتانی مثل رکن الدین خسروی است.

مهدی شفیعی که از شاگردان استاد رکن الدین محسوب می شود در ادامه گفت: ما را به عنوان هنرمندان خوزستانی به سنگلج آوردند و من در 7 روز پای کلاس ایشان و استاد کوپال بودم و از نزدیک دیدم که چطور با حوصله و دقت برای تربیت شاگردان زمان می گذارد.

وی در ادامه گفت: وقتی خبر تلخ درگذشت استاد را شنیدم استاد ایرج راد در کنار اندوه درگذشت ایشان، نگران انتقال پیکرشان به ایران بودند که خوشبختانه با تلاش خانه تئاتر، جناب آقای مرادخانی و آقای وحید نژاد مقام ارشد سفارت ایران در انگلیس این کار انجام گرفت و مراسم خوبی نیز به یاد ایشان از طریق خانه تئاتر فراهم شد که جای تقدیر دارد.

این مراسم با بیان خاطرات برخی همکاران و شاگردان این استاد فقید به پایان رسید.

 

 

 




مطالب مرتبط

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران