در حال بارگذاری ...
یادداشت احمد ایرانی‌خواه کارگردان نمایش «کارد، ترنج زلیخا»

عشق پیونددهنده‌ همه‌ جهان است

احمد ایرانی خواه کارگردان نمایش «کارد، ترنج، زلیخا» در یادداشتی که در اختیار ایران تئاتر قرار داد است فرآیند آماده شدن این نمایش و ویژگی‌های آن تشریح کرده است.

به گزارش ایران تئاتر،  احمد ایرانی‌خواه در این یادداشت نوشته: « تئاتر کارد ، ترنج ، زلیخا وضعیت زیباشناختی است که با ویژگی‌های یک تراژدی مدرن طراحی شده و این وضعیت، هم در ساختار نمایشنامه، هم در شکل اجرایی با عاطفه زیباشناختی زمان امروز درآمیخته، چراکه جوهر تراژدی به یاری دو نیروی متضاد ترس و شفقت، انسان را وامی‌دارد لحظاتی فارغ از موضوعات نفس گیر روزمره ، عمیق بیاندیشد.

از ویژگی‌های این اثر، می‌توان به زبان متفاوت نمایشنامه و بازیگران بسیار برجسته و توانمند، اشاره کرد. بازیگرانی که به‌راستی ، نمونه‌ی کامل یک بازیگر حرفه‌ای تئاتر را به نمایش می‌گذارند، آن‌هم در زمانه‌ای که به نظر می‌رسد در برخی آثار، بازیگری تئاتر به قهقرا رفته و افرادی با غرغره کردن دیالوگ و راه رفتن روی صحنه ، خود را بازیگر حرفه‌ای تئاتر می‌دانند!

حاصل شش ساعت تمرین روزانه در مدت پنج ماه، و نگارش نمایشنامه در طی تمرین، تحقق اجرای «کارد ترنج، زلیخا» است. تلاش شد از همه‌ امکانات حرفه‌ای آن‌گونه که در توان و اختیار گروه بود به بهترین شکل ممکن، استفاده شود. صمیمانه از تک‌تک عزیزانی که با سعه‌صدر  و همدلی ، کنارمان ماندند سپاسگزارم.

«کارد، ترنج، زلیخا» از عشق سخن می‌گوید، امید که بتوانیم پیونددهنده‌ دل‌وجان فرهیختگان و هنردوستانی باشیم که به تماشای این اثر می‌نشینند، چراکه اندیشمند بزرگ، افلاطون به‌درستی می‌گوید: عشق پیونددهنده‌ی همه‌ی جهان است.»




نظرات کاربران