در حال بارگذاری ...
گفت وگو با یاسر خاسب کارگردان نمایش

ویژگی نمایش "گل" جهان شمول بودن آن است

ایران تئاتر:یاسر خاسب کارگردان – بازیگر تئاتر بیش از یک دهه است که در حوزه تئاتر فرم فیزیکال فعالیت می کند و موسس گروه تئاتری بدن دیوانه است . وی تحصیلاتش را تا کارشناسی ارشد در رشتهٔ بازیگری و کارگردانی تئاتر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام داده است.

نمایش گل در تداوم کارهای تئاتری خاسب در حوزه تئاتر فرم فیزیکال است و پیرنگ اصلی نمایش مبتنی برچهار عنصر طبیعت آب، آتش، خاک، باد، است. خلقت انسان از خاک بر اساس یک جهان‌بینی دینی نیز، به عنوان یک رویکرد مفهومی در این نمایش معنا گرفته است؛ خالقی، مخلوقی را از ترکیب خاک و آب با کمک آتش خلق می‌کند، مخلوق موجب نابودی خلقتش می‌شود. در کارهای خاسب کار بدنی و فیزیکال حرف اول و آخر را می زنند و زبان بدن زبان ارتباطی با تماشاگر است و خاسب با تلفیق این حرکات بدنی و فنون ورزش رزمی با آمیختن آنها با تکنیک‌های تئاتر فیزیکال به فضاسازی خاصی با نور، موسیقی و عناصر بصری رسیده است." گل" نمایشی است با ایده‌ای خلاق که به خاطر شکل اجرای خاص خود و استفاده از عناصر متفاوت در صحنه، تماشاگر تئاتر را درگیر فضایش می‌کند.استفاده از فضای گل‌آلود و خاک و گل‌آلود کردن بدن، ایده جذابی است که خلاقانه توسط خاسب ارائه می‌شود، این ایده علاوه بر ایجاد جذابیت برای تماشاگر و فضاسازی فانتزی و غیرمتعارف، موجب شده تا  بدن و حرکات نمایشی  بازیگر بهتر و نمادین‌تر شود و برای مخاطب اهمیت خاصی پیدا کند. فضای نمایش در یک لامکانی و لا زمانی در جریان است.از کارهای یاسر خاسب می توان به کارهای زیر اشاره کرد. نویسنده، کارگردان و بازیگر پانتومیم "تولد تا مرگ" و پانتومیم "قفس" (رتبه اول بازیگری و موسیقی نمایش و نمایش برتر سومین جشنواره سراسری پانتومیم، اجرای عمومی به عنوان نمایش منتخب جشنواره شبهای پانتومیم تهران، نویسنده، کارگردان و بازیگر پرفورمنس "عجیب ولی واقعی" (نمایش منتخب بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نویسنده، کارگردان و بازیگر "هدیه مرموز" (رتبه اول و منتخب تماشگران نهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان، نمایش ویژه یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی مبارک، حضور در فستیوال های  بین المللی کشورهای آلمان (نمایش منتخب جشنواره)، فرانسه، ایتالیا، لهستان، ارمنستان، هندوستان، دانمارک، برزیل و عراق، طراحی و اجرای پرفورمنس"هما و جنگجو"، بازیگر نمایش "ضحاک" (کار مشترک ایران و ژاپن)، طراحی و اجرای فیلم کوتاه (پرفورمنس محیطی) در موزه ون گوگ (میدان دام هلند) ، نویسنده، کارگردان و بازیگر "آکواریوم هوا" (نمایش ویژه سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، طراح و کارگردان پرفورمنس "روح را بدون واسطه ببین"، نویسنده، طراح و کارگردان:  پرفورمنس "هومو ریباس ، مجموعه اجراهای "سی شب ، سی کارگردان ، سی پرفورمنس" در گالری ایست . نمایش "گِل" که این روزها در تماشاخانه ایران شهر روی صحنه رفته است . برگزیده جشنواره تئاتر فجر و فستیوال‌های جهانی چون آمریکا، ایتالیا، هلند، لهستان، برزیل، دانمارک، بنگلادش بوده است و در اغلب شهرهای ایران به صورت دوره ای روی صحنه اجرا شده است. با یاسر خاسب در باره اجرای نمایش گل گفت وگویی انجام داده ایم.

 

نمایش گل از جمله نمایش های پر مخاطب تئاتر فرم فیزیکال است که اجراهای زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است. دلیل موفقیت نمایش گل در چه مسائلی قابل تعریف است؟

دلیلش زیادی خاکی بودن نمایش است ( باخنده ) . از قدیم عنوان می کردند که فلانی سالها است خاک صحنه می خورد . ما هم در این نمایش گل صحنه را خوردیم. از شوخی گذشته نمایش ویژگی های متفاوتی به لحاظ اجرایی دارد که مورد توجه مخاطب قرار می گیرد .

 

سوای موقعیت های بصری چشم نواز در نمایش، وجود گل در صحنه مواجه ای با بازیگران ایجاد می کند. آیا به بعد مفهومی آن هم توجه داشتید؟

گل در نمایش شخصیت و کارکتر دارد. دوران کودکیم در محیط های طبیعی و کشاورزی گذشت وبا آن سرو کار داشتم. به قول پدر بزرگم توی زمین کار می کنیم و چشممان به آسمان بود. این فلسفه وجودی زندگیمان بدون نگاه های مادی است و جواب های خوبی هم از طبیعت و کائنات دریافت کردیم.

 

آیا نمایش گل رجعتی می دهد انسان مدرن امروزی را به بازگشت به خویشتن و خاک ؟

یک جورهایی بازگشت به ریشه ها است و تلاش کردم مطرح کنم که اینقدر از همدیگر دوری نکنم و گل چسبنده ای وجود دارد که می تواند همه ما را به هم متصل کند .همه ما از یک جنس هستیم و به خاک می رویم.

 

آیا در طراحی حرکات نمایش به الگوهای خاصی هم رویکرد داشتید؟

من با نمایش گل بیش از ده سال است که زندگی می کنم و در اقصی نقاط ایران و جهان اجرایش کرده ام. سیستم کاری گروه ما به این نحو نیست که دو سه ماه دور هم جمع شویم اجرایی را آماده کنیم و بیست و یا سی اجرا هم داشته باشیم بعد کار به کناری رود . بلکه یک پروسه طولانی مدت سالیانه در باره نمایش هایمان داریم که در دوره های مختلف اجرا می شود . گل هم در سال های اخیر رشد و قوام پیدا کرده است و در شکل گیریش تمام تجارب زندگی شخصی من دخیل بوده است .

 

هنرهای رزمی هم در بن مایه نمایش نقش مهم و جدی دارد؟

از کودکی ورزش های رزمی را آموخته ام و در ساختار نمایش هایم بسیار استفاده کرده ام و ترکیب حرکات رزمی با هنر حرکت معاصر در ساختار گل قابل ارزیابی است. یک نوع حرکت شناسی در این سالها مورد رویکرد قرار داده ام تا به یک سبک خاص برسم و در ضمن تجربیاتم را به جوان ها منتقل کنم.

 

تفاوت نمایش گل با این شاخه ها که اشاره کردید در چه مواردی قابل تعریف است؟

نگاه ما مبتنی بر کمال گرایی و رسیدن به تکنیک ناب است و انرژی و توان زیادی برای اجرای کار خرج می کنیم و کلی اندیشه و تفکر پشت سر اجرا قرار دارد .همینطوریکه در بروشور نمایش ذکر شده کار گل یک نوع عشق به شهادت به روایت تن و تیم است. باید عاشق این اتفاق باشی تا بتوانی چنین کارهایی را روی صحنه اجرا کنید . من برای اجرای این نمایش کلی بازتاب از کائنات گرفتم و در اجراهای مختلف نمایش در خارج از کشور یک تبادل فرهنگی به وجود آمد .

 

مخاطبان خارجی بعد از دیدن نمایش چه واکنش هایی دارند؟

بر خلاف خود دار بودن بیشتر مخاطبان ایرانی در قبال واکنش به دیدن نمایش ها ، مخاطبان خارجی خیلی راحت و بدون دور دربایستی و تعارفات الکی نظر حقیقی شان بر ابراز می کردند و نگاه صریحشان برایم جذاب بود و حالم را خوب می کرد . نکته جالب این است که مخاطب خارجی ذهنیت خاص خودش را از نمایش داشت . ویژگی نمایش گل این است که به فرهنگ و جغرافیای خاصی محدود نیست و جهان شمول است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




نظرات کاربران