در حال بارگذاری ...
آغاز سال 97 با اجرای 7 نمایش متنوع  

آتش بازی سالن‌های تئاتر در تعطیلات نوروز

همزمان با فرارسیدن نوروز و سال نو هنرمندان تئاتر با اجرای ۷ اثر رسما فعالیت‌های خود در سال ۹۷ را از همان روزهای نخست سال آغاز می‌کنند.

به گزارش ایران تئاتر، سالن‌های تئاتر در تهران در تعطیلات نوروز 97 با میزبانی از چند اثر متنوع و جذاب میزبان علاقه‌مندان تئاتر به ویژه مسافران نوروزی که از سراسر ایران به تهران سفر می‌کنند، خواهد بود.

بر این اساس، در نوروز 97 مجموعه تئاترشهر میزبان دو نمایش «هملت و دون‌کیشوت» و «فتوحات گلشیری» است.

 

«هملت و دون‌کیشوت» یک کمدی گروتسک 

نمایش «هملت و دون‌کیشوت» نوشته زورایر خالاپیان با ترجمه آندرانیک خچومیان و کارگردانی تاجبخش فنائیان که از روز 3 اسفندماه اجرای خود در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر را آغاز کرده، در نوروز نیز اجرای خود را ادامه می‌دهد و میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

در این نمایش که حجت سیدعلیخانی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، کاظم بلوچی، سیامک صفری، امیر کربلایی‌زاده، کوروش سلیمانی، شیوا خسرومهر، به‌ناز نادری، وحید نفر، بهرام بهبهانی، امیرحسین سرداریان، مجید اکبری، وحید رضاخانلو، حجت حسینی، گلناز مظهری، سمن حاجی محمد، امیرحسین دیانتی، بیتا نجاتی، آیدا کائینی، مهسا لطیفی، بشرا خادملو، غزال راه آورد، فرشاد فعال، احمد بهاروند، بهراد خاکساری، رهام گلرخیان، امیرسجاد سلمانی و مهبد دانی‌آذر بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «هملت از فرط ترس و اندوه، دیوانه شده! حالا هم ‌دیوانه دیگری پیدا کرده که شهسواری‌ست! این شهسوار عجیب دستیار یا مهتر دیوانه‌تری نیز به همراه دارد! یکی از آنها در پی انواع قربانیان است تا از آن‌ها حمایت کند، دیگری از پی او روان است و منتظر است تا سرورش جزیره یا کشوری را تسخیر کند و به او بدهد!  قضیه اصلا جدی نیست!....»

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 19:30 به مدت 90 دقیقه اجرا می‌شود.

 

«فتوحات گلشیری» کولاژ 12 داستان کوتاه

نمایش «فتوحات گلشیری» کاری از گروه تئاتر تازه با کارگردانی یوسف باپیری نیز در تعطیلات نوروز در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

این نمایش با دراماتورژی مجتبی کریمی و نقش‌آفرینی عباس جمالی، بهار کاتوزی، فرزانه میدانی و مریم نورمحمدی، کولاژی از ۱۲ داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری نویسنده فقید و برجسته معاصر است.

باپیری درباره نمایش خود گفته: این نمایش که کولاژی از ۱۲ داستان کوتاه گلشیری است در پروسه‌ای تحقیقی انتخاب شده و به اعتقاد خودمان این نمایش یک تجربه است و ما نمی‌دانیم که چقدر شبیه جهان گلشیری و یا چقدر شبیه جهان ما است. او درباره وجه مشترک ۱۲ داستان کوتاه افزوده: ما سعی کردیم داستان‌های کوتاه گلشیری را بنابه علاقه شخصی خود انتخاب کنیم و قصدمان این نبود که انتخاب‌ها به شکلی شود که داستان‌ها رابطه موضوعی با هم داشته باشند. در اصل ما به دنبال منطقی در اجرا بودیم تا منطقی در داستان‌ها.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 20 به مدت 65 دقیقه اجرا می‌شود.

 

«جعفرخان از فرنگ برگشته» از علی حاتمی تا رحمت امینی

تماشاخانه سنگلج که سال گذشته نیز در تعطیلات نوروز میزبان مخاطبان بسیاری بود، در نوروز 97 نیز میبان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته حسن مقدم و کارگردانی رحمت امینی است.

رحمت امینی درباره این نمایش گفته: فیلمی به همین نام از روی نمایشنامه حسن مقدم توسط زنده‌یاد علی حاتمی ساخته شده اما تا به حال نمایشی از این متن به صحنه نرفته است. مضمون نمایش درباره افرادی است که به خارج از کشور می‌روند و اخلاق و رفتارشان تغییر می‌کند که این مضمون در دنیای امروز هم وجود دارد و می‌تواند مخاطب را جذب کند. امینی افزوده: تلاش می‌کنم با حفظ ساختار اساسی زبان و موقعیت، متن را مرمت کنم و مخاطب در عین اینکه با متنی جدید روبرو است همان نمایشنامه را ببیند.

نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» با بازی سارا اله‌یاری، سحر حق‌شناس، بهروز سروعلیشاهی، عرفان صفری، فرامرز قلیچ خانی و علی محمدی، داستان زندگی جعفر خان است که در عنفوان جوانی برای تحصیل به فرانسه رفته و پس از حدود ده سال به وطن بازگشته؛ او که در ظاهر تغییرات چشمگیری کرده، افکار و اندیشه‌های تازه‌ای در سر و سودای دگرگون کردن اوضاع و شرایط را دارد اما در مواجهه با خانواده‌اش موقعیت‌های ویژه‌ای را درک می‌کند که از نگاه ناظر بیرونی بیش از هر چیز کمیک است.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 19:45 به مدت 60 دقیقه اجرا می‌شود.

 

«خواستگاری» چخوف به زبان و لهجه گیلکی

نمایش «خواستگاری» به کارگردانی عظیم موسوی دومین نمایشی است که در نوروز 97 در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود. این نمایش که سال گذشته نیز اجرای موفقی در نوروز داشت، برگرفته از نمایشنامه «خواستگاری» چخوف است که با استفاده از نمایش‌های آیینی‌سنتی همچون تخت حوضی، نقالی و شبیه‌خوانی در حال و هوای فرهنگ شمال ایران آداپته شده و به صورت کمدی موزیکال اجرا می‌شود.

در این نمایش محمود راسخ‌فر، علی فتحعلی، ثمیلا کریمی، رضا گیلانپور، حمیدرضا مرادی و نگار مقدسی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

نمایش کمدی موزیکال «خواستگاری» با لهجه گیلکی داستان دو همسایه ثروتمند به نام‌های گل‌آقا و پیل‌آقا است که هنگام خواستگاری گل‌آقا از دختر پیل‌آقا اتفاقاتی می‌افتد که اصل ماجرا کاملا فراموش می‌شود.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 16 به مدت 90 دقیقه اجرا می‌شود.

 

«هنر» یک کمدی مدرن

تماشاخانه پالیز نیز از دیگر سالن‌هایی است که در نوروز 97 با نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا بعنوان جدیدترین کار وحید رهبانی میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. در این نمایش داریوش فرهنگ، امید روحانی و محسن حسینی ایفای نقش می‌کنند.

نگارش نمایشنامه «هنر» باعث شهرت جهانی یاسمینا رضا هنرمند ایرانی‌تبار فرانسوی شد. این متن برای اولین بار در ۱۹۹۴ میلادی در فرانسه اجرا شد و ضمن کسب جایزه مولیر به موفقیت‌های دامنه‌داری در سطح دنیا دست پیدا کرد و جوایزی مانند ایوینگ استاندارد، لارنس اولویه، فانی و تونی را صاحب شد. این متن در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی، اسکاندیناوی و ایران به صحنه رفته است. او در نمایشنامه «هنر» نبرد بین سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. مردی که به هنر کلاسیک اعتقاد دارد و در مقابل، دوستش به هنر مدرن پای‌بندی و اصالت درونی خود را نشان می‌دهد. این دو بر سر یک تابلو که کاملا سفید است، مجادله لفظی می‌کنند.

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 18:30 به مدت 80 دقیقه اجرا می‌شود.

 

«غول بزرگ مهربان» اثری متفاوت برای کودکان

نمایش «غول بزرگ مهربان» کاری از گروه تئاتر مستقل (ویژه کودکان و نوجوانان) نیز از دیگر نمایش‌هایی است که در نوروز 97 در سالن آسمان فرهنگستان هنر روی صحنه می‌رود. در این نمایش حسین محب‌اهری، مریم کاظمی، جواد اعرابی، میترا کریم‌خانی، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، بهروز مهرعلیان، عرفان میدانلو، سعید قره‌ ، حسین صفا، مهراد زمانی، هایده حسین زاده، فاطمه خدابنده، امید آرام و تعدادی از هنرجویان کودک و نوجوان بازی می‌کنند.

نمایش «غول بزرگ مهربان» نوشته دیوید وود با ترجمه حسین فدایی حسین و کارگردانی مریم کاظمی، داستان دختری یتیم به نام سوفی است که ربوده و به سرزمین غول‌ها برده می‌شود. او در آنجا با یک غول بزرگ دوست می‌شود که بر خلاف دیگران مهربان است و قصد آزار آدمیان را ندارد...

این نمایش در روزهای عید هر روز ساعت 19 به مدت 70 دقیقه اجرا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی خبر داد

در دوره اخیر، شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هستیم

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت علاوه بر افزایش تعداد طرح‌های رسیده به این بخش شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تری نیز هستیم و استقبال و شور و حال ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

|

گفت‌وگو با مهدی فرشیدی‌سپهر

«عطر آدم» مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت می‌کند
گفت‌وگو با مهدی فرشیدی‌سپهر

«عطر آدم» مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت می‌کند

مهدی فرشیدی‌سپهر کارگردان و نویسنده سرود نمایش «عطر آدم» می‌گوید این نمایش با حضور بازیگرانی از اقشار مختلف مردم روی صحنه می‌رود و در جایگاه هنرمند یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت کنیم و تلاش کنیم با هم سخن بگویند.

|

نظرات کاربران