در حال بارگذاری ...
جواد آتش‌باری عضو هیأت داوری بخش پوسترهای تئاتر فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

بی‌توجهی به کیفیت پوسترهای تئاتر به آثار نمایشی لطمه می‌زند

جواد آتش‌باری عضو هیأت داوری بخش پوستر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است؛ طراحی پوسترهای تئاتر از جهات مختلفی مورد کم توجهی واقع شده و کارکردهای آن کم اهمیت تلقی می‌شود.

جواد آتش‌باری هنرمند عرصه گرافیک و از اعضای هیأت داوری بخش پوستر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در ارزیابی آثار ارائه شده به ایران تئاتر گفت: علیرغم افت کیفی پوسترهای تئاتر که در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم، درمیان آثاری که امسال در این بخش ارائه شده نمونه‌های قابل اعتنایی دیده می‌شود که بعضاً مربوط به شهرستان‌ها هستند و این امر موجب امیدواری است.

او درباره ضرورت توجه به کارکردهای ویژه پوستر تئاتر بیان کرد: متأسفانه طراحی پوسترهای تئاتر از جهات مختلفی مورد کم توجهی واقع شده و کارکردهای آن کم اهمیت تلقی می‌شود. واقعیت این است که اجراهای تئاتر رویدادهایی گذرا و مقطعی به حساب می‌آیند و اغلب تنها پوسترها و عکس‌ها هستند که از آن‌ها به جا می‌مانند، بنابراین بی توجهی نسبت به طراحی پوسترهای مناسب به دلایلی چون صرفه جویی در هزینه و زمان می‌تواند لطمه‌های درازمدتی به آثار نمایشی وارد کنند.

آتش‌باری در همین زمینه افزود: بسیار اهمیت دارد که از توانایی‌های طراحان حرفه ای در این زمینه استفاده شود، چرا که طراحی برای پوستر تئاتر خود موضوعی تخصصی محسوب می‌شود و نیازمند آگاهی طراحان از کارکردهای آن، همچنین آگاهی از ماهیت رسانه تئاتر است. باید به این مسئله توجه داشته باشیم که میان کارکردهای پوستر تئاتر و پوستر سینما تفاوت‌های عمده ای وجود دارد و هر یک از این‌ها نقشی متفاوت را در ارتباط با مخاطب ایفا می‌کنند. از قضا یکی از آسیب‌هایی که این سال‌ها در عرصه پوسترهای تئاتر می‌بینیم از همین جهت است و می‌بینیم که بسیاری از پوسترهای تئاتردر پیروی از سینما طراحی‌ها را بر چهره بازیگران متمرکز می‌کنند و به دیگر اجزا و بیشتر از همه به هویت ویژه ای که هر اثر می‌تواند با آن معرفی شود بی اعتنا هستند.

آتش‌باری در پایان در ارتباط با نقشی که برگزاری رویدادهایی چون بخش «پوستر، هویت بصری وعکس» جشنواره تئاتر فجر می‌تواند در ارتقای کیفیت طراحی‌ها ایفا کند، گفت: برگزاری رویدادهایی از این دست در حقیقت ارزش گذاری بر اهمیت مقوله هویت بصری تئاتر ایران محسوب می‌شود. در دوره‌هایی که آقای امیر اسمی مدیریت این بخش را بر عهده داشته‌اند، خود شاهد هستم که دست اندرکاران این بخش با چه علاقه مندی و جدیتی تلاش می‌کنند تا به استقرار این نگاه کمک کنند. همین تلاش‌ها موجب شده تا بخش هویت بصری تئاتر ایران در این دوره در سطحی حرفه ای برگزار شود. امسال شاهد حضور داوران متعددی از دیگر کشورهای جهان بودیم و این ویژگی علاوه بر اینکه امکان بروز سلایق و آرای متکثری را برای قضاوت و ارزیابی آثار فراهم کرده، در حقیقت گفتگویی را هم میان دست اندرکاران و متخصصین داخل و خارج از کشور شکل می‌دهد که مطمئناً در ترسیم مسیری روشن تر و جدی تر در سامان بخشی مقوله هویت بصری تئاتر ایران تاثیرگذار و سودمند خواهد بود.    

 

   

 




نظرات کاربران