در حال بارگذاری ...
آرش وفاداری عضو هیأت داوری بخش تبلیغات تئاتر فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

کارآمدی تبلیغات تئاتر در ارتباطات رسانه‌ای و بازاریابی محقق می‌شود

آرش وفاداری عضو هیأت داوری بخش تبلیغات سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است؛ به دلیل تغییراتی که با گسترش رسانه‌های اطلاع‌رسانی ایجاد شده، امروز نیازمند ارتقای آگاهی‌ها در زمینه ارتباطات رسانه‌ای و بازاریابی تئاتر هستیم.

آرش وفاداری کارشناس و مدرس تبلیغات و برندینگ و عضو هیأت داوری بخش « پوستر، هویت بصری و عکس» سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر درباره اختصاص سرفصل "تبلیغات تئاتر" برای اولین بار در این رویداد و اینکه چنین اقدامی تا چه اندازه می‌تواند حائز اهمیت و در سامان بخشیدن به تولیدات تبلیغی تئاتر مؤثر باشد، به ایران تئاتر گفت: اختصاص این سرفصل امسال و برای اولین بار ، بسیار مهم و قابل توجه است. ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، صبح تا شب از ابزارهای ارتباطی بسیاری استفاده می‌کنیم و با رسانه‌های زیادی سروکار داریم که همین امر فعالیت در عرصه تئاتر را دشوارتر کرده است. از یک طرف با تعداد زیاد اجراهای و رقابت بین آن‌ها برای جذب مخاطب، و از طرف دیگر با این سؤال که بهترین ابزار برای اطلاع رسانی به مخاطب چیست، روبه‌رو هستیم. هردو این‌ها میزان اهمیت مقوله‌ تبلیغات تئاتر را که پیش از هر چیز نیازمند خلاقیت مناسب، برنامه‌ریزی دقیق و استفاده به‌جا از ابزارها است، بسیار بالا برده است.

او در همین زمینه افزود: من شخصاً از دست‌اندرکاران و مسئولان جشنواره امسال برای اهمیت قائل شدن به موضوع تبلیغات تئاتر تشکر می‌کنم. اطمینان دارم هرگونه توجه به این مقوله اعم از تقدیر و اهدای جوایز به آثارموفق، یا در قالب بخش‌هایی دیگر چون کارگاه‌های آموزشی و تبادل تجربیات دست‌اندرکاران این عرصه، به کارگردانان و تولید کنندگان صنعت تئاترمان کمک خواهد کرد تا امکان موفقیت مالی ‌و معنوی در اجراهایشان بیش از پیش فراهم شود.

وفاداری در ارزیابی خود به عنوان عضو هیأت داوری بخش تبلیغات تئاتر، از مجموعه تولیداتی که در این دوره در قضاوت آن‌ها مشارکت داشته بیان کرد: تبلیغات منسجم و یکپارچه در اغلب عرصه‌ها جایگاه خود را یافته و اهمیتش پذیرفته شده، اما واقعیت این است که این مفهوم  در صنعت و هنر تئاتر مقوله‌ای جدید به حساب می‌آید. پیش از این کار تبلیغات نمایش‌ها شاید تنها در چاپ یک پوستر و تراکت خلاصه می‌شد، اما امروز رسانه‌های اجتماعی، صفحه‌های مجازی و رسانه‌های خبری نیز در این عرصه به طور جدی ایفای نقش می‌کنند. علاوه بر این‌ها حتی امکان تبلیغات محیطی در عرصه‌های عمومی از جمله بیلبورد‌های شهری شرایطی را ایجاد کرده‌اند که هر گروه اجرایی را نیازمند بهره بردن از متخصصین مختلف در مقوله تبلیغات و روابط‌عمومی کرده است. با این حال باید بگویم در مجموع آثاری که در این بخش از جشنواره تئاتر فجر مورد قضاوت قرار گرفت، نسبت به گذشته از سطح بسیار بالاتر و بهتری برخوردار بودند و اطمینان دارم که هر سال شاهد کمپین‌های کامل‌تر و خلاق‌تر در عرصه تبلیغات تئاترخواهیم بود.

این عضو هیأت داوری بخش تبلیغات تئاتر جشنواره سی و ششم در پایان در خصوص اینکه کدام اقدامات تکمیلی می‌توانند در ادامه توجه به سامان‌بخشی تولیدات در این عرصه مؤثر باشند، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام تکمیلی در این زمینه مقوله آموزش است. اجراهای ما مدت زمان زیادی‌ است که از متخصصان روابط عمومی برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که به دلیل همان تغییراتی که به آن‌ها اشاره شد، این متخصصان، امروز دیگر نمی‌توانند در محدوده روابط‌عمومی ها عمل کنند. نقش آن‌ها در این شرایط مسئول ارتباطات جامع یک تئاتر باید باشد که خود شامل ارتباطات رسانه‌ای و ارتباطات بازاریابی است و بحث تبلیغات تئاتر در مقوله دوم یعنی ارتباطات بازاریابی قرار دارد. به این ترتیب آموزش درست می‌تواند جزو مهم‌ترین اقدامات در این زمینه تلقی شود؛ البته بگذریم از این‌که برای تبلیغات درست و جامع، بودجه لازم است و برای خیلی اجراها این امکان فراهم نیست، اما خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که متخصصان علیرغم محدودیت در امکانات با خلاقیت‌هایی که هم در محتوا و هم در برنامه‌ریزی و انتخاب رسانه بروز می‌دهند، موجب موفقیت هرچه بیش‌تر اجرایشان می‌شوند.




نظرات کاربران