در حال بارگذاری ...
با نقش‌آفرینی اکبر زنجانپور در سالن اصلی تئاترشهر

مسعود دلخواه «لیرشاه» را به صحنه می‌آورد

مسعود دلخواه قصد دارد در تیر و مرداد ۹۷، نمایش «شاه لیر» یکی از بزرگترین تراژدی‌های ویلیام شکسپیر را در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه ببرد؛ اثری که زنجانپور در آن ایفاگر نقش لیرشاه است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، مسعود دلخواه که چندی پیش اجرای موفق نمایش «مفیستو» را در سالن اصلی تالار مولوی سپری کرد و توانست با این نمایش جوایز ویژه کارگردانی و بهترین بازیگر مرد مسابقه بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر را کسب کند درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر به خبرنگار مهر گفت: من از سال‌ها پیش می‌خواستم نمایش «شاه لیر» را اجرا کنم و خوشبختانه تلاش ۲ ساله در زمینه گرفتن نوبت اجرای این اثر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به نتیجه رسید و قرار است نمایش «شاه لیر» را با بازیگرانی حرفه‌ای تیر و مرداد سال ۹۷ در سالن اصلی به صحنه ببریم.

او با بیان اینکه نمایش «شاه لیر» یکی از سخت ترین متون ویلیام شکسپیر است که در کارگردانی نیز خیلی پیچیده است، درباره دراماتورژی مدنظر برای اجرای این اثر یادآور شد: قطعا نمایش «شاه لیر» را به شکل کلاسیک آن اجرا نخواهم کرد و با یک نوع دراماتورژی و ساختارشکنی همراه خواهد بود. من در سال ۸۵ نیز که نمایش «جولیوس سزار» اثر شکسپیر را به صحنه بردم نیز با دراماتورژی و ساختارشکنی همراه بود.

دلخواه تأکید کرد: نمایش «شاه لیر» به شکل مدرن و با گروه بزرگ و حرفه ای بازیگری به صحنه خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر درباره بازیگران مدنظر برای حضور در نمایش «شاه لیر» گفت: قرار است در این نمایش اکبر زنجانپور ایفاگر نقش لیرشاه باشد. حدود ۱۲ نقش محوری در نمایشنامه شکسپیر وجود دارد که همگی این نقش‌ها را بازیگران شناخته شده و حرفه‌ای ایفا خواهند کرد که به زودی اسامی دیگر بازیگران نیز اعلام می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۸ نقش فرعی نمایش «شاه لیر» هم توسط بازیگران جوان تئاتر ایفا خواهند شد، اظهار کرد: ما در این نمایش به نوعی نقش های خاموشی نظیر ملازمان، نگهبان ها و ندیمه ها را داریم که نخواستیم برای انتخاب این گروه از بازیگران، همچون انتخاب بازیگران «مفیستو» فراخوان منتشر کنیم. دلیل منتشر نکردن فراخوان هم این بود که نمی خواستیم شلوغ شود و همچنین نقش های اصلی را بازیگران حرفه ای ایفا خواهند کرد و نقش های زیادی باقی نمی‌ماند.

دلخواه ادامه داد: با توجه به اینکه ما فراخوان منتشر نکردیم و به صورت خصوصی با بعضی دانشگاه‌های تئاتری برای معرفی دانشجویانی که تجربه کار صحنه ای داشته باشند گفتگو کردیم، حدود ۱۵۰ نفر متقاضی شده‌اند که قرار است طی ۲ روز در هفته جاری از میان آنها نفراتی برای حضور در نقش‌های فرعی و بدون دیالوگ نمایش «شاه لیر» انتخاب شوند. البته کسانی که انتخاب می شوند به نوعی یک ورک شاپ بزرگ آموزشی را در کنار بازیگران حرفه ای تئاتر سپری خواهند کرد.

کارگردان نمایش «شاه لیر» در پایان درباره زمان شروع تمرین های این اثر نمایشی بیان کرد: پیش از پایان سال جاری سه جلسه معارفه و گردهمایی خواهیم داشت ولی از ۱۵ فروردین سال ۹۷ و با متن دراماتورژی شده، تمرین های نمایش «شاه لیر» را شروع خواهیم کرد. البته حدود ۲ ماه تمرین برای این نمایش بزرگ کم است ولی با توجه به حضور بازیگران حرفه ای، تمرین ها را به صورت فشرده انجام خواهیم داد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره پانتومیم زنجان

اکبر صادقی: خاصیت پانتومیم، حرکت‌محور بودن آن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره پانتومیم زنجان

اکبر صادقی: خاصیت پانتومیم، حرکت‌محور بودن آن است

اکبر صادقی، نویسنده و کارگردان نمایش «لیرشاه» با بیان اینکه خاصیت پانتومیم، حرکت‌محور بودن آن است، می‌گوید ارتباطات بین‌الملل باعث شد ما برای اجرا به سمت پانتومیم به عنوان یک زبان جهانی برویم. 

|

نظرات کاربران