در حال بارگذاری ...
  • یادداشت حسین جمالی درباره نمایش «برخوانی شکرشکن تلخ کامی‌های آکل»

    زن‌ها در نقش داش آکل درآمده‌اند

    حسین جمالی کارگردان و نویسنده تئاتر پس از تماشای نمایش  «برخوانی شکرشکن تلخ کامی‌های آکل» به کارگردانی مهدی فرهادی‌پور که این روزها در پلاتو اجرای تئاترشهر روی صحنه است، یادداشتی را به در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    به گزارش ایران تئاتر، در یادداشت حسین جمالی آمده: مرجان از پنجره نیم نگاهى انداخت و نگاهش به نگاه نشان مردانگى گره خورد و گره به کار داش آکل افتاد. پدر مرجان چشم از جهان بست و آکل به جاى دلدادگى باید تا پیدا شدن همسرى براى مرجان نقشِ سرپرست خانواده و مدیر اموال پدر مرجان را به عهده می‌گرفت، چراکه آکل، لوطى و مرد قابل اعتماد شهر بود. اگر کاکا رستم‌ها بگذارند. جانم به جان جانانت مرجان جان! آکل در شب عروسى مرجان، گوش به  کُرى‌خوانى کاکا رستم داد و پشت به او کرد تا کاکا رستمِ نامرد دشنه را از پشت سر به کمر معرفت یا همان داش آکل فرو کند.

    آری اینست پاسخ عشق و مردانگى... پایمردى بر مرام مردانگى، امانتدارى و چشم پاکى داش آکل را به شب مرگ رساند و انگار خودش می‌خواست که چنین شود. مهدى فرهادى‌پور این داستان را از زبان طوطى داش آکل روایت می‌کند و این روایت را بر اساس شیوه اجرایى نمایش‌هاى شرقى مبتنى بر تصاویر نشانه شناختى و بازى‌هاى چشم در چشم به روى صحنه می‌برد. روایتى برخواسته از داستان صادق هدایت. فضاى این اجرا با انتخاب زبان روایت از زاویه نگاه طوطى داش آکل، عشق و حسادت را در قفس کرده. طوطى حسادتى زنانه را انگیزه روایت خویش برشمرده و زنانگى را از اندرونى، بیرون آورده تا در صحنه‌اى عاشقانه به نمایش درآورد. عشق و کینه، جوانمردى و بخل با هم در ستیز هستند تا روایت فرهادى‌پور پیش برود. بازى دراماتیک لباس با استفاده از رنگ و همگنى با صحنه تبدیل به طراحى در خدمت روایت شده به گونه‌ای که به راحتى با ابزارى ساده و کارکتر ساز می‌توان آکل یا مرجان را در صحنه‌هاى مختلف به روش نشانه‌ و شمایل سازى رویت نمود و این همان قابلیت طراحى در صحنه‌های نمایش شرق است. مجید رحتمى ایده‌پردازى این نمایش را برعهده دارد که من همیشه از همکاری با او لذت برده‌ام. ساناز روشنى از بازیگران خوش انرژى تئاتر که پیشتر اجراهاى او را نمایش‌هاى خاطرات کابوس‌ها.... و یرما استاد علی رفیعی دیده بودم توانسته به خوبى از عهده این بازى روایى و چشم در چشم برآید و به شکل مطلوبى رنج‌ها و مشقت‌هاى آکل را بنمایاند. او به خوبى از عهده اجراى تمامى نقش‌ها برآمده است. همه گروه توانسته‌اند احساس زیبایى را از سنت هاى دست و پاگیر و به روز نشده به ما نشان دهند. به این گروه دستمریزاد می‌گویم و پیشنهاد می‌کنم دیدن این اجرا را از  کف نرود.




    مطالب مرتبط

    مهدی فرهادی‌پور کارگردان نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی‌های آکل» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

بازگفت اندیشه لوطی‌گری مهم‌ترین محور اجرای این اثر بوده است
    مهدی فرهادی‌پور کارگردان نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی‌های آکل» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    بازگفت اندیشه لوطی‌گری مهم‌ترین محور اجرای این اثر بوده است

    مهدی فرهادی‌پور کارگردان نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی‌های آکل» معتقد است؛ اخلاقی در داش آکل حاکم است که انگیزش بازگفت آن را بوجود آورد، آن هم حفظ امانتداری است.

    |

    چهارشنبه 9 اسفندماه  اتفاق می افتد

افتتاح «برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل»در پلاتو اجرای تئاترشهر
    چهارشنبه 9 اسفندماه اتفاق می افتد

    افتتاح «برخوانی شکرشکن از تلخ‌کامی‌های آکل»در پلاتو اجرای تئاترشهر

    اجرای نمایش «برخوانی شکرشکن از تلخ کامی‌های آکل» جدیدترین اثر نمایشی مهدی فرهادی‌پور با حضور چهره های مطرح و شناخته شده عرصه تئاتر و سینما در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر افتتاح می‌شود.

    |

    یادداشتی برنمایش «شوایک، سرباز ساده‌دل» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی

شوایک! ای‌کاش آخرین پیش‌بینی تو درست نباشد...
    یادداشتی برنمایش «شوایک، سرباز ساده‌دل» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی

    شوایک! ای‌کاش آخرین پیش‌بینی تو درست نباشد...

    ایران تئاتر- حسین جمالی: در نمایش «شوایک، سرباز ساده‌دل» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، شوایک سادگی یک زندگی را می‌جوید اما در جامعه‌ای زندگی می‌کند که همه‌چیز علیه آرامش است.

    |

    نگاهی به نمایش «چل گیس» به کارگردانی حسین جمالی

چل گیس، حسن کچل و چند مسئله مهم
    نگاهی به نمایش «چل گیس» به کارگردانی حسین جمالی

    چل گیس، حسن کچل و چند مسئله مهم

    ایران تئاتر، حنیف سلطانی: نمایش چل گیس جزو معدود آثار نمایشی است که توانسته است با بهره‌گیری از تم و غنای داستان‌های ایرانی، محصولی را به مخاطب ارائه دهد که هم قواعد تئاتری را به‌خوبی رعایت می‌کند، هم تکنیک‌های نمایش ایرانی را زنده می‌کند و به صحنه می‌آورد.

    |

    گفت وگو با حسین جمالی کارگردان نمایش چل گیس

دوست داشتم حس نوستالوژی دهه شصتی ها را بیدار کنم
    گفت وگو با حسین جمالی کارگردان نمایش چل گیس

    دوست داشتم حس نوستالوژی دهه شصتی ها را بیدار کنم

    ایران تئاتر:در گذشته های نه چندان دور یکی از تفریحات بچه ها گوش کردن به داستان های مادر بزرگ ها در زیر کرسی در زمستان ها و در حیاط خانه در تابستان ها بود .یکی از این داستان های جذاب و شیرین ، داستان قصه حسن کچل و چل گیس است.

    |

    نظرات کاربران