در حال بارگذاری ...
با معرفی نمایشنامه و پژوهش برگزیده بنیاد رادی

پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی در تالارمشاهیر تئاتر شهر برگزار می‌شود

سمینار علمی و آیین پایانی پنجمین همایش ‌ملی رادی‌شناسی با معرفی پژوهش و نمایشنامه برگزیده و نیز قدردانی از پژوهشگران و نمایشنامه‌نویسان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، بهزاد صدیقی دبیر پنجمین همایش ملی رادی شناسی با بیان این خبر گفت: در بخش سمینار پنجمین همایش ‌ملی رادی‌شناسی که از ساعت 16 تا ساعت 19 روز 16 اسفندماه جاری با دبیر علمی فریندخت زاهدی برگزار می‌شود، پنج مقاله در قالب سخنرانی علمی با عناوین بررسی کنش شخصیت‌های نمایشنامه «مرگ در پاییز» (اپیزود محاق) بر اساس نظریه کنش پیر بوردیو نوشته عسل عصری ملکی، سیمای پسااستعماری یک نمایشنامه: ساز و کار ترجمان فرهنگی «ملودی شهر بارانی» اثر اکبر رادی نوشته‌ فرهاد امینی با راهنمایی دکتر فرزان سجودی، دوگانه مذهب‌/‌ سکولاریسم در «ملودی شهر بارانی» اکبر رادی و روزمرسهُلم هنریک ایبسن نوشته‌ فضه خاتمی‌نیا، بررسی زبان در نمایشنامه «پایین گذر سقاخانه» با توجه به نظریه ادب شناختی پنلوپه پراون و استفان لونیسن نوشته مصطفی لعلیان و جواد ربیعی و مقایسه‌ تطبیقی نمایش‌نامه‌ «سوء تفاهم» اثر آلبر کامو با «مرگ در پاییز» اثر اکبر رادی بر مبنای مفهوم مرگ در الگوی روان‌درمانی اگزیستانسیال نوشته‌ اکبر احمدی شیخ‌‌زاده ارائه می‌شود.

او در ادامه یادآورشد: مقالات منتخب پنجمین همایش ملی رادی شناسی از میان 25 چکیده مقاله که به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود، پس از بررسی و تأیید 13 چکیده مقاله از سوی هیات داوران بخش مقالات پژوهشی رادی شناسی مرکب از آقایان بهروز محمودی بختیاری، آرش رادی و روح‌الله جعفری انتخاب شد. بر این اساس به نویسندگان و پژوهشگران 13 چکیده مقاله، سفارش تهیه و نگارش اصل مقاله داده شد و سرانجام 9 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که در نهایت هیات داوران این بخش، پنج مقاله را برای ارائه در سمینار و چهار مقاله را برای اتنشار در جلد پنجم رادی شناسی انتخاب و معرفی کردند که به همراه پنج مقاله منتخب سمینار در این کتاب توسط نشر نشانه منتشر خواهدشد.

مدیر اجراای و سخنگوی بنیاد اکبر رادی هم چنین تصریح کرد: در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی 110 اثر به دبیرخانه پنجمین همایش ملی رادی شناسی از سراسر کشور رسید که هیات داوران این بخش مر کب از محمد رحمانیان، رحمت امینی و بهزاد صدیقی پس از بررسی، مطالعه و ارزیابی آثار این بخش هشت اثر را به عنوان کاندیدا انتخاب کردند که از میان آنها یک اثر در آیین پایانی این همایش بعنوان اثر برگزیده اعلام می‌شود و از دو اثر دیگر در این بخش قدردانی می‌شود.

صدیقی در ادامه افزود: نهادهای یاری رسان پنجمین همایش ملی رادی شناسی، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر، پردیس هنرهای زببای دانشگاه تهران، جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران هستند که از این رویداد فرهنگی هنری ملی حمایت کرده‌اند.

دبیر پنجمین همایش ملی رادی شناسی در پایان اضافه کرد: در این همایش 22 نفر نمایش­ نامه­ نویس زن، 55 نمایشنامه نویس مرد و برخی با سه اثر و تعداد سه نفر هم با یک نمایشنامه  مشترک در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی شرکت کردند. شرکت کنندگان بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این همایش هم از شهرهای تهران، رشت، لاهیجان، تفرشف مشهد، کرج، زنجان، کرمانشاه، ساری، اصفهان، قوچان، نی ریز، شاهرود، شیراز، یاسوج، قم، سیرجان، نراق و بن (آلمان) هستند که بیشترین شرکت کننده، شهر تهران با 46 نمایشنامه نویس در این مسابقه حضور یافتند و در رده ی بعدی  3 نمایشنامه نویس از کرج و رشت شرکت داشتند.

در بخش مقالات پژوهشی نیز 12 پژوهشگر زن و 14 پژوهشگر مرد از شهرهای تهران، کرج، نوشهر، مشهد و قم با ارسال چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش، اعلام آمادگی کردند و در نهایت چهار پژوهشگر مرد و دو پژوهشگر زن با پنج مقاله (یک مقاله مشترک)از شهرهای تهران، کرج و قم برای ارائه در سمینار انتخاب شدند.

پنجمین همایش ملی رادی­شناسی عصر 16 اسفندماه سال جاری در  دو بخش سمینار از ساعت 16 تا 19 و آیین پایانی در ساعت 19:30 در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر به دبیری بهزاد صدیقی به کار خود پایان می‌دهد.




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین
کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با خوانش «درماندن در وضعیت آخر» توسط شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس این اثر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران