در حال بارگذاری ...
ایوب آقاخانی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

گربه روی شیروانی داغ را در پاییز 97 روی صحنه اجرا می کنم

ایران تئاتر: ایوب آقاخانی هنرمند توانمند و مولفی است. این مولف بودنش در کارگردانی ، نویسندگی و بازیگر بودنش قابل مشاهده است. هنرمندی که به روز می نویسند و تحت تاثیر رخدادهای اجتماعی دور و برش است. آخرین کار صحنه آقاخانی نمایش دفاع مقدسی هفت عصر هفتم پاییز بود که مورد توجهات زیادی قرار گرفت.

ایوب آقاخانی مدرس دانشگاه، مترجم، پژوهشگر، نمایشنامه نویس، بازیگر وکارگردان تئاتر است و دارای مدرک کارشناس نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و کارشناس ارشد نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس است. این هنرمند سوای فعالیت های تئاتری سابقه مدیریتی هم دارد. مسئول تئاتر حرفه ای شورای نظارت و ارزشیابی مرکزهنرهای نمایشی-۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، مدیر پروژه چهارفصل تئاتر ایران، دبیر شورای انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر و مدیر بخش رادیوییِ دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران  از این جمله مناصب هستند. بازی و کارگردانی نمایش گلن گری گلن راس نوشته دیوید ممت، نگارش و کارگردانی نمایش روزهای زرد، زمین مقدس، فصل خون، نویسندگی و کارگردانی نمایش مرثیه ای برای یک سبک وزن، بازی در نمایش لبخند باشکوه آقای گیل، نویسندگی و کارگردانی و بازیگری نمایش کسوف ازجمله کارهای مهم کارنامه کاری این هنرمند متفکر و پرکار است. آقاخانی در طول دوران کاریش جوایزی زیادی هم به دست آورده است؛ جایزه تولید برترین برنامه رادیویی برای برنامه ی دیالوگ به انتخاب هنرمندان، منتقدان و نویسندگان و جایزه نویسندگی برتر اورژینال برای نگارش نمایشنامه امپراطور و آنجلو-جشنواره بین المللی تئاتر فجر-۱۳۸۶ از این جمله هستند. با آقاخانی در باره  فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

چه طرح هایی را برای اجرای نمایش آماده کرده اید؟

 طبق رسم و سنتی که در گروه تئاتری پوشه داریم؛ قرار است در سال 97 اجراهایی را داشته باشیم. نمایش اول با نام گربه روی شیروانی داغ است که برای اجرایش در آذر و یا دی ماه با تماشاخانه ایران شهر به توافق رسیده ایم. متن این نمایش نامه متعلق به تنسی ویلیامز است .

 

آیا اقتباستان وفادارانه است؟

بازنویسی در متن نمایش نامه انجام داده ام؛ البته زیاد از روح متن تنسی ویلیامز دور نمی شوم و دلیلی هم برای این کار نمی بینیم.

 

آیا خودتان هم قرار است نقش شخصیت اصلی مرد گربه روی شیروانی داغ را بازی کنید؟

هنوز به این مسئله فکر نکرده ام و ترجیح می دهم تمرکزم روی کارگردانی باشد؛ برای بازیگری در نقش نخست به چند گزینه هم فکر کرده ام.

 

آیا به گزینه هایی که فکر کرده اید، از ستاره های سینما هستند؟

همیشه در نمایشم هایم از بازیگران نام آشنا و شناخته شده استفاده کرده ام که تجربه بازی در سینما و تلویزیون را هم دارند و سراغ بازیگر ستاره ای که تجربه بازی در صحنه را نداشته باشد نمی روم.

 

از عوامل اجرایی پشت صحنه حضور هنرمندی تا به حال قطعی شده است؟

امیر حسین دوانی طراحی صحنه نمایش را بر عهده دارد و سایر اعضا گروه تئاتر پوشه نیز با من همکاری می کنند.

 

برنامه تمرینات نمایش از چه موقعی آغاز می شود؟

تمرینات از مرداد به بعد شروع می شود.

 

نمایش دیگری که قصد اجرایش را دارید در باره چه موضوعی است؟

این نمایش در اصل برای ادای احترام به زادگاهم ( آذربایجان) آماده می شود و هنوز نامی برایش انتخاب نکرده ام.

 

این ادای دین در باره چه موضوعاتی است؟

درباره رشادت هایی است که زنان و مردان این خطه در طول تاریخ ایران انجام داده اند. به نظرم موقع مناسبی است بعد از سی سال فعالیت هنری رویکردی به زادگاهم داشته باشم.

 

برای بازی در تئاتر پیشنهاداتی داشته اید؟

دو سه پیشنهاد بازی داشته ام که چون سال بعد درگیر این دو نمایش هستم، هنوز در باره آنها تصمیمی نگرفته ام. یکی از این نمایش ها که اقتباسی از گلوله ها بر فراز برادوی اثر وودی آلن است را جدی تر دنبالش می کنم و اگر کارگردان بتواند آن را در بهار روی صحنه ببرد، بازی در نقش اصلی نمایش را قبل می کنم.کارگردان این نمایش شایان افکاری است.

 

الان مشغول چه کاری هستید؟

در سریال نجوا به کارگردانی ابراهیم شیبانی بازی دارم؛ در این سریال یک نقش متفاوت را بازی می کنم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران