در حال بارگذاری ...
  • کوروش سلیمانی بازیگر نقش کلادیوس در نمایش «هملت و دن کیشوت»:

    اساسا از تنوع نقش استقبال می کنم

    ایران تئاتر: کوروش سلیمانی با بازی متفاوت خود در نمایش «هملت و دن کیشوت» نشان داد که او نیز از تنوع نقش استقبال می کند.

    حدود دو هفته مانده به اجرای نمایش «هملت و دن کیشوت»، حسین محب اهری بازیگر پیشکسوت و محبوب تئاتر که قرار بود در نقش دن کیشوت، تاجبخش فنائیان را یاری کند، دچار کسالت شد و ادامه همکاری با گروه برای وی ناممکن گشت.

    تلاش برای انتخاب جایگزینی مناسب، انگشتها را به سمت کوروش سلیمانی هدایت کرد. بازیگری‌که تمام تحصیلاتش را در تئاتر گذرانده و در حوزه کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و حتی نقد کوله باری از تجربه با خود یدک می کشد اما عمده مخاطبان او را بواسطه نقش های جدی و مثبتی که در عرصه بازیگری در تلویزیون از خود به یادگار گذاشته، می شناسند.

    با این ذهنیت انتظار می رفت که کوروش سلیمانی یا حضور در این نمایش کمدی گروتسک را نپذیرد و یا در نقش های مثبت این نمایش ظاهر شود اما برخلاف این ذهنیت، او در نقش یکی از منفورترین شخصیت های تئاتر جهان یعنی کلادیوس به روی صحنه رفت و بازی متفاوتی را به اجرا درآورد.

    این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با ایشان داشته باشیم. آنچه در زیر می آید ماحصل گفت و گوی ما با کوروش سلیمانی است:

     

    با اینکه تحصیلات شما در حوزه تئاتر است اما بیشتر شما را با عنوان بازیگر تصویر می شناسند. چرا بیشتر در حوزه تصویر و به ویژه سریال متمرکز هستید؟

    برای من بازیگری خیلی تفکیک شده در مقام عمل نیست. یک بازیگر مثل شاعری است که هم می تواند غزل بگوید، هم قصیده و هم شعر نو. گاهی مواقع شاید در یک حوزه خاص شناخته شده باشد اما این مسئله با ورود وی به حوزه های دیگر منافاتی ندارد. من از تئاتر شروع کردم و از کودکی در این هنر فعالم اما از همان دوران کار تصویر هم انجام می دادم. به نظر من علت شناخته شدن من در عرصه تلویزیون و سینما گستردگی مخاطبان آن است. یک بازیگر درجه یک تئاتر را شاید چند هزار نفر نشناسند اما یک بازیگر درجه سه سینما و تلویزیون خیلی شناخته شده و محبوب می شود. علت شناخته شدن من در تصویر نیز همین موضوع است.

     

    اما به نظر می رسد تئاتر در اولویت دوم شماست و اگر فرصت اجرا داشته باشید برای آن وقت می گذارید؟

    اصلا این طور نیست. من هیچ موقع اولویت بندی نکرده و نمی کنم. کار بازیگری بستگی به امکان فعالیت دارد. در هر کجا که این امکان مساعدت تر باشد انتخاب صورت می گیرد. من در رشته تئاتر درس خوانده ام و در بخشهای مختلف آن حتی طراحی صحنه و نقد نمایش در گذشته فعالیت کرده ام.

     

    چه شد که تصمیم گرفتید در نمایش هملت دن کیشوت ایفای نقش کنید؟

    من در واقع به اینکار دعوت شدم. پیش از من جناب آقای محب اهری در گروه حضور داشت اما به دلیل کسالت امکان ادامه همکاری را پیدا نکرد لذا جناب آقای سید علیخانی تهیه کننده نمایش با من تماس گرفت و از من خواست با گروه همکاری کنم. فکر می کنم دو هفته به اجرا مانده بود و حضور در کنار بازیگرانی که دوسه ماه فعالیت کرده بودند و آماده اجرا بودند ریسک محسوب می شد امابه خاطر ادای دینی به آقای فنائیان که اولین کار جدی تصویرم یعنی حجربن عدی، با کارگردانی ایشان بود اینکار را پذیرفتم. از طرفی حضور در کنار دوستان هنرمند این گروه تجربه خوبی برای من بود به ویژه آنکه قرار بود در نقشی متفاوت بازی کنم.

     

    مخاطبان عموما شما را با یک چهره مثبت و در آثار جدی دیده اند، ایفاگری در یک نمایش کمدی آنهم در نقش منفی را چطور تجربه کردید؟

    اساسا از تنوع نقش استقبال می کنم همانطور که دوست دارم به جاهای مختلف سفر کنم. کمدی هم بخشی از تئاتر است و به خاطر ظرفیت های طنزی که در خودم می بینم همیشه علاقه مند به حضور در اینگونه ژانرها بودم. در گذشته در نمایشی به نام «قرارداد» که درونمایه طنز داشت حضور داشتم و حتی به شکلی کار کمدی نیز کارگردانی کرده ام. هرچند غلظت کمدی این نمایش با آنها متفاوت بود.

     

    ایفاگر نقش کلادیوس عموی هملت از چهره های منفور این نمایش بودید اما تفاوت بازی شما با بازی های گذشته کلادیوس در طنز خاصی و متفاوتی است که ایفا کردید، چگونه به این بازی رسیدید؟

    من نقش های مثبت زیادی را بازی کردم اما دلپذیر کردن نقش منفی کار مشکلی است. کلادیوس از منفورترین چهره های نمایش دنیاست و اینکه چگونه این نقش را بازی کنیم که هم مردم بازی را دوست داشته باشند و هم شخصیت ژانر در ذهن آنها نقش بگیرد کار مهمی است. به ویژه آنکه این شخصیت منفور کلادیوس باید در قالب طنز معرفی می شد.

    تلاش کردم با آشنایی قبلی از شخصیت کلادیوس، شناختی که از کمدی گروتسک داشتم و نیز راهنمایی آقای فنائیان و تعامل مثبت با سایر بازیگران به این مهم برسم.

     

    نمایشنامه را قبلا خوانده بودید؟

    نه متاسفانه. اما وقتی نمایشنامه را خواندم دیدم کار بسیار سختی را زورایر خالاپیان در مسیر عجین نمودن دو متن مهم تاریخ ادبیات و نمایش انجام داده است. رمان نویسی به عقیده من بعد از دن کیشوت شکل گرفت و هملت نیز در عرصه نمایش یکی از آثار مطرح و شناخته شده است. عجین نمودن این دو اثر زمان شمول، جهان شمول و مکان شمول که محتوای آنها در پس قرن ها همچنان تاثیرگذار هستند و رسیدن به یک سنتز کار سختی می باشد و این نویسنده به خوبی از عهده آن برآمده است.

     

    بازی متفاوت شما از کلادیوس، تاحدودی بر گریم شما هم  تاثیرگذار بود به نحوی که شاید در نگاه اول کسی باور نکند که ایفاگر این نقش کوروش سلیمانی بازیگر سربه زیر سینما و تلویزیون است، خودتان در این خصوص چه احساسی دارید؟

    در این خصوص احساس خوبی دارم. برخلاف روزهای اول، خودم به این نتیجه رسیده ام که اتفاقات خوبی در نقش من می افتد. بازخورد مخاطبان نیز نسبت به آن خوب بود و برای تلاش مستمر امیدوار کرده است. تجربه خیلی خوبی بود.

     

    کوروش سلیمانی این مصاحبه را با آرزوی سلامتی کامل جناب آقای حسین محب اهری به پایان رساند. ایران تئاتر نیز برای سلامتی این هنرمند محبوب و دوست داشتنی آرزوی سلامتی می کند و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد حضور ایشان بر روی صحنه باشیم.




    مطالب مرتبط

    گفت و گو با آرش دادگر کارگردان نمایش «او»:

اگر تماشاگر در طول نمایش به ساعتش نگاه کرد یعنی چیزی برای ارائه نداشته ایم
    گفت و گو با آرش دادگر کارگردان نمایش «او»:

    اگر تماشاگر در طول نمایش به ساعتش نگاه کرد یعنی چیزی برای ارائه نداشته ایم

    ایران تئاتر:آرش دادگر بیست و سومین اثر خود را در حالی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می برد که نه متن و نه فرم اجرایی این امکان را نمی دهد که مخاطب تا آخرین لحظات به راز نمایش پی ببرد.

    |

    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است
    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

    این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است

    ایران تئاتر: کارگردان نمایش معتقد است با اینکه بخش زیادی از بار جنگ بردوش زنان قرار داشته همچنان این موضوع در حوزه سینما و تئاتر مغفول مانده.

    |

    گفت و گو با حمید متقی بازیگر مطرح شد:

راز پنهان ماندن موضوعات جنجالی روز کشور پشت دیوار سکوت تئاتر چیست؟
    گفت و گو با حمید متقی بازیگر مطرح شد:

    راز پنهان ماندن موضوعات جنجالی روز کشور پشت دیوار سکوت تئاتر چیست؟

    ایران تئاتر: اگر تئاتر وظیفه خطیر آگاهسازی و آموزش را بر عهده دارد، چرا جای موضوعاتی همچون شیوع ایدز، سرطان که بسیاری از صاحب نظران از آن به عنوان سونامی یاد می کنند و حتی موضوعات پرابهامی مثل خون های آلوده ای که از فرانسه وارد کشور شد، ... بر صحنه خالی است.

    |

    مسعود طیبی کارگردان و نویسنده نمایش نمایش جدایی رمئو ژولیت:

این نمایش محصول کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است
    مسعود طیبی کارگردان و نویسنده نمایش نمایش جدایی/ رمئو/ ژولیت:

    این نمایش محصول کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است

    ایران تئاتر: نمایش جدایی/ رمئو/ ژولیت به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی از محصولات کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است که تا 16شهریور ساعت 20 در تالار محراب به روی صحنه است.

    |

    سجاد آقا بابایی کارگردان نمایش سیرک ما کو در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

به دنبال آموزش مهارت های کاربردی به کودکان هستیم
    سجاد آقا بابایی کارگردان نمایش سیرک ما کو در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    به دنبال آموزش مهارت های کاربردی به کودکان هستیم

    ایران تئاتر: نمایش محیطی و مشارکتی «سیرک ما کو؟» با هدف آموزش مهارت های کاربردی از جمله جهت یابی، کمک های اولیه، غلبه بر ترس، دوستی با طبیعت و ... تا پایان شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در می آید.

    |

    همزمان با مراسم اختتامیه سومین جشنواره نقالان و پرده‌خوانان غدیربرگزار شد:

آیین پاسداشت دو پیشکسوت نقالی و رونمایی از کتاب همای رحمت
    همزمان با مراسم اختتامیه سومین جشنواره نقالان و پرده‌خوانان غدیربرگزار شد:

    آیین پاسداشت دو پیشکسوت نقالی و رونمایی از کتاب همای رحمت

    همزمان با مراسم اختتامیه سومین جشنواره نقالان و پرده‌خوانان غدیر، آیین پاسداشت مرشد محمد احدی و مرشد مهدی چایایی و نیز رونمایی از کتاب همای رحمت برگزار شد.

    |

    گفتگو با سعید ابک، بازیگر و عروسک گردان فعال در هفدهمین جشنواره عروسکی تهران- مبارک

اولویت اصلی من در تئاتر، عروسک گردانی است
    گفتگو با سعید ابک، بازیگر و عروسک گردان فعال در هفدهمین جشنواره عروسکی تهران- مبارک

    اولویت اصلی من در تئاتر، عروسک گردانی است

    ایران تئاتر: علی رحیمی: با وجودی که پیشنهاداتی برای حضور در کار بزرگسال دارم، اما اولویت اول من حضور در تئاتر کودک و نوجوان و به عنوان عروسک گردان است.

    |

    نظرات کاربران