در حال بارگذاری ...
مریم کاظمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

سبد فرهنگی خانواده در تعطیلات نوروزی رنگ عوض می‌کند

ایران تئاتر: مریم کاظمی معتقد است؛ مجموعه شرایط دیدن نمایش که مهم‌ترین آن اقتصاد و سبد فرهنگی خانواده است در روزهای تعطیلات نوروزی رنگ عوض می‌کند و انگیزه‌ها و شرایط آن عوض می‌شود.

نمایش « غول بزرگ مهربان» به کارگردانی مریم کاظمی یکی از آثاری است که برای اجرا در تعطیلات نوروز 97 در نظر گرفته شده و پیش فروش بلیط اینرنتی این نمایش هم از طریق سایت ایران نمایش آغاز شده است. مریم کاظمی در خصوص طرح اجرای ویژه نمایش در تعطیلات نوروز به ایران تئاتر گفت: به نظرم اجرای نمایش در ایام تعطیلات نوروز بسیار  است و همگام با سینماها می‌تواند بخش مهمی از تفریحات خانواده‌ها را در ایام جشن سالیانه نوروز پوشش دهد. تمرکز ، وقت ، تعطیلات  و آرامش بیشتر برای انتخاب ، خرید و دیدن کارهای نمایشی از طرف مخاطبان  می‌تواند پشتوانه هنرهای نمایشی و تصویری باشد فقط گمان نمی‌کنم هنوز بتوانیم اسم آن را بتوانیم طرح بگذاریم زیرا طرح برنامه‌ریزی دراز مدت و تأمین اعتبار و زیرساخت‌های لازم را می‌خواهد . در حال حاضر گروه‌هایی که بخواهند در ایام نوروز اجرای خودرا استارت بزنند با مشکلات زیادی در ترافیک کاری قبل از عید مواجه‌اند. ادارات از پانزده اسفند خود را تعطیل می‌پندارند و تمرکز کافی برای تدارک کارهای زیاد قبل از اجراها ندارند .تهیه وتایید و تولید و نصب اقلام تبلیغی هم که هزینه‌های آن را گروه‌های نمایشی باید بپردازند بسیار اضطراب‌آور است.این دومین باراست که من نمایشی را برای اجرا در نوروز و بین تعطیلات آماده می‌کنم . حجم کارهایی که باید انجام شودکمی انرژی گروهمان را می‌گیرد. ولی با همه این‌ها می‌توان گفت برای گروه‌هایی که اجراهای خودرا از یک دوماه قبل شروع کرده‌اند و ادامه آن را بعد از تعطیلات یا درکوران تعطیلات خواهند داشت آرامش نسبی دارند .
این کارگردان تئاتر در خصوص اینکه آیا لازم است نمایش‌هایی که برای چنین روزهایی در نظر گرفته شده‌اند، حال و هوای خاصی داشته باشند اظهار کرد: لازم نیست این نمایش‌ها حتماً حال و هوای خاصی داشته باشد  زیرا حال و هوا سفارش دادنی نیست. درست همان زمان که کسی  خوشحال است دیگری ممکن است آسیب دیده باشد. درست است که فرهنگ غالب عید را ایام جشن و سرور می‌داند ولی این مخاطب است که با توجه به سلیقه‌اش انتخاب خواهد کرد. ولی چون انگیزه فروش و پول در آوردن بسیار قوی است فکر می‌کنیم اگر آنطور که باید سالن مملو از تماشاچی نشد پس نمایش مناسب عید نبوده است و باید کاری بیاوریم که سلیقه‌های بیشتری را پوشش دهد؛ این در واقع تراژدی ماست . ازآن گذشته  این روزها دیگر لازم نیست برای ایجاد تنوع در هنرهای نمایشی سفارش خاصی بدهیم زیرا کارهایی که در طول سال اجرا می‌شوند اغلب  دارای مضامین کمدی و نشاط آور هستند.

کاظمی در پایان سخنانش در پاسخ به اینکه از نظر فرهنگی و اقتصادی چه ظرفیت‌هایی در اجرای نمایش در تعطیلات نوروز وجود دارد، گفت: مجموعه شرایط دیدن نمایش که مهم‌ترین آن اقتصاد و سبد فرهنگی خانواده است در روزهای تعطیلات نوروزی رنگ عوض می‌کند  و انگیزه‌ها و شرایط آن عوض می‌شود. خیلی از ما کارهایی می‌کنیم که معمولاً در طول سال مجاز نمی‌دانیم یا عادت رفتاریمان نیست . این موضوع در بخش‌های غیر فرهنگی می‌تواند  بی تأثیر و زود گذرباشد ، به این خاطرکه هیچکس چون ایام عید لباس و کفش نو می خردو خانه‌اش را نو می‌کند دلیل نمی‌شود عادت کند در طول سال هم همانطور رفتارکند. ولی در مورد کالای فرهنگی متفاوت است؛ دیدن فیلم و تئاتر و خواندن کتاب  و دیدن موزه‌ها  و نمایشگاه‌ها  آنقدر مفید است و آنقدر درروح و جان ما تاثیرمی گذارد که نمی‌تواند یکبار مصرف باقی بماند. اگر چه بخش‌هایی از جامعه ممکن است در ایام تعطیلات عید به خودشان سخت نگیرند تا از کالاهای فرهنگی استقبال کرده و هزینه کنند ام نمی‌توانند نسبت به آن بی تفاوت هم باشند و تعدادی از آن‌ها مطمئناً به این عادت خوب ادامه خواهند داد  که در دراز مدت می‌تواند تأثیر خوبی بر این روند داشته باشد.

 




مطالب مرتبط

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اولین برنامه نمایشنامه‌خوانی تالار هنر در راستای معرفی آثار برتر جهان در قالب نمایشنامه‌خوانی، به نمایشنامه «پینوکیو» با کارگردانی داوود زارع اختصاص پیدا کرده است که در روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 به صحنه خواهد رفت.

|

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژو که پیش از این در اسفند سال 1402 روی صحنه رفته بود، در ادامه روند اجرا، از امروز (چهارشنبه ۱۵ فروردین) به مدت یک هفته، ساعت ۱۶ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک ...

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک
گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک

اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان نمایش «کتابخورها» با بیان اینکه مسیر زندگی‌اش با تماشای نمایش کودک تغییر کرده است، از لزوم صداقت و احترام در تولید اثر برای کودکان به عنوان شرط‌هایی برای ماندگاری در این عرصه سخن گفت.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «قورباغه و غریبه»

زهرا ناظری: خواندن قصه‌، کودکان را برای تماشای نمایش آماده می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «قورباغه و غریبه»

زهرا ناظری: خواندن قصه‌، کودکان را برای تماشای نمایش آماده می‌کند

زهرا ناظری، نویسنده و کارگردان نمایش «قورباغه و غریبه» می‌گوید خواندن کتاب‌های قصه برای کودکان زیر سه سال، آن‌ها را برای همراه شدن و تماشای نمایش کودک آماده می‌کند.

|

نظرات کاربران