در حال بارگذاری ...
همزمان با رونمایی از پوستر «جعفرخان از فرنگ برگشته»

هنرمندان تئاتر در موزه مقدم از جعفرخان استقبال کردند

جمعی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر به دعوت کارگردان «جعفرخان از فرنگ برگشته» روز دوشنبه در موزه مقدم تهران گردهم آمده و در آیین نمادین استقبال از جعفرخان و رونمایی از پوسترهای این نمایش شرکت کردند.

به گزارش ایران تئاتر جمعی از هنرمندان تئاتر به دعوت رحمت امینی کارگردان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» که قرار است از سوم فروردین ١٣٩٧ در تماشاخانه سنگلج به اجرای عموم درآید، روز دوشنبه ٢١ اسفندماه ساعت ١١صبح در موزه مقدم تهران گردهم آمده و در آیین نمادین استقبال از جعفرخان و رونمایی از پوسترهای این نمایش شرکت کردند.

هنرمندانی چون فریندخت زاهدی، داوود فتحعلی بیگی، اصغر همت، کریم اکبری مبارکه، شهرام کرمی، مریم معترف، علی عابدی (مدیر تماشاخانه سنگلج)، بهمن مفید، هنگامه مفید، داود فتحعلی بیگی، بهزاد فراهانی، مریم معترف، سید حسن امین (مؤلف کتاب شاهنامه امین)، امیرحسین حریری مدیر موزه‌های دانشگاه تهران، خانم زرینه مدیر موزه مقدم، آقای تاجیک و خانم حسنی مدیران مؤسسات شایسته نو و جمعی از اهالی رسانه در این آیین حضور داشتند.
آیین رونمایی از سه پوستر طراحی‌شده این مراسم با برنامه‌ای نمایشی از بازگشت جعفرخان از فرنگ (با بازی) آغاز شد و در ادامه رحمت امینی درباره پیشینه نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» گفت: این نمایشنامه که حدود 100 سال قبل نوشته‌شده یک کمدی کامل است. قبل از شروع کار می‌خواستم تغییراتی به آن بدهم ولی دیدم خود نمایشنامه بسیار کامل است. به نظرم اگر جوانان ما می‌خواهند پیشرفت داشته باشند لازم است از آثار گذشتگان خود بهره ببرند.
در ادامه این مراسم هریک از مدعوین با اشاره به خاطرات خود درباره نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» مطالبی را یادآوری کردند.
در بخشی از این برنامه بهزاد فراهانی به اجرای این نمایش اشاره کرد و گفت: من در این نمایش در مدرسه عالی زبان به کارگردانی سیروس ابراهیم‌زاده حضور داشتم. در این نمایش نقش خان‌دایی را بازی کردم. به نظرم این نمایش یک کمدی کامل و همیشگی است و من به این اثر علاقه خاصی دارم و معتقدم این نمایشنامه می‌تواند مانند نمایش مشتی عباد و یا آرشین مالالان سالی چند بار به نمایش دربیاید و همیشه مخاطب داشته باشد.
دکتر فریندخت زاهدی دراین‌باره گفت: من در حدود یازده‌سالگی در نمایشی بازی کردم که ماجرای دو دختر 20 و 22 ساله را روایت می‌کرد که گویا از فرنگ یا از تهران به شهرستان آمده بودند. من به‌عنوان نقش خواهر کوچک از رفتارهای آن‌ها تقلید می‌کردم و به‌این‌ترتیب چشم‌اندازی از تهاجم فرهنگی را به نمایش می‌گذاشتیم.
وی با افزود: با توجه به اینکه آقای رحمت امینی مدیر دپارتمان تئاتر دانشگاه هستند از ایشان قول بگیریم که در یک سال باقی‌مانده از مدیریت دوساله‌شان حتماً یک کارگاه نمایش‌های سنتی در دانشگاه راه‌اندازی کنند. با ارقی که از ایشان نسبت به تئاتر ایران دارند می‌توانند این کار را انجام دهند و از اساتید نمایش‌های سنتی استفاده کنند.
پروفسور سیدحسن امین حقوق‌دان و نویسنده کتاب شاهنامه امین درباره این اثر گفت: من تجربه بازی در تئاتر را با حضور در نمایشی به کارگردانی کیهان رهگذر در سالهای میانی دهه 40 در دانشگاه داشتم. خوب به خاطر دارم که دانشجوی حقوق بودم و در زمان دانشجویی من عنوان «جعفرخان از فرنگ برگشته» تبدیل به ضرب‌المثل شده بود و هرکس در سخنان خود از کلمات انگلیسی یا لاتین استفاده می‌کرد اساتید از این مثل استفاده می‌کردند.
اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر نیز در تایید سخنان پروفسور امین با ذکر خاطره‌ای گفت: به یاد نمی‌آورم که نام نمایشی ضرب‌المثل شده باشد اما «جعفرخان از فرنگ برگشته» ضرب‌المثل شد و در بین مردم رسوخ کرده بود. اهمیت این نمایشنامه از همان زمان بسیار زیاد بود. اهمیت این نمایشنامه همیشگی است و همیشه با آدم‌هایی که خودشان را گم‌کرده‌اند و از اصل خود دور شده‌اند مواجه می‌شویم. این اثر را علی حاتمی با ساخت یک فیلم ماندگار کرد. بسیار خوشحالم که برای نوروز این نمایش کمدی اجرا می‌شود.
داوود فتحعلی بیگی در بخش دیگر این آیین با اشاره به خاطره فلک شدن کسی به خاطر استفاده از کلمه خارجی به‌جای حوض گفت: آرزو می‌کنم هرکسی به فرهنگ خود بی‌التفات است چوب بزنند.
در خاتمه خانم زرینه مدیر موزه مقدم با اشاره به محل برگزاری این مراسم گفت: موزه مقدم و در حقیقت خانه مقدم ازجمله خانه‌های مجلل دوران قاجار ـ متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمدتقی خان احتساب الملک ـ بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که جهت ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن در فعالیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» به‌جا مانده است. برادر کوچکتر ـ محسن ـ پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان شناسی در سال 1315 ه.ش به وطن بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری ـ محل کنونی موزه مقدم ـ ساکن گردیدند.
زرینه افزود: آن‌ها در کنار فعالیت‌های علمی به گردآوری آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی پرداختند. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره. را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری نمود.
وی ادامه داد: در سال 1351ه.ش، زنده یاد استاد مقدم ـ استاد ممتاز دانشگاه تهران ـ با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران نمود. استاد محسن مقدم در سال 1366 ه.ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگِ همسر ایشان در سال 1369ه.ش، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.
این موزه که از آن به‌عنوان گران قیمت ترین خانه جهان نام می برند در خیابان امام خمینی بین شیخ هادی و ولیعصر پلاک ٢٤٩ جنب بانک ملت واقع شده است.
رونمایی از سه پوستر نمایش، پذیرایی با دمنوش های ایرانی و اهدای هدایایی از سوی مدیرت آموزشگاه‌ها و مؤسسات شایسته نو به مدعوین پایان بخش این مراسم بود.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

نظرات کاربران