در حال بارگذاری ...
اتابک نادری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

در دپوتات، کمدی کلامی مدنظرمان نیست

ایران‌تئاتر: نمایش دپوتات در اجرای اولش مورد توفیق تماشاگران قرار گرفت و در بازخوانی مجدد نادری دوباره روی صحنه رفته است. نمایشی کمدی و چند لایه که نویسنده اش می کوشد در پس لایه های طنز اثرش حرف های جدی را مطرح کند.

اتابک نادری که سابقه درخشانی در حوزه کارگردانی، بایگری و مدیریت دارد؛ با تسلطش روی متن اجرای موفقی را در پیش روی مخاطب قرار داده است. وی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است. او علاوه بر فعالیت در تئاتر، سالها در سینما و تلویزیون به بازیگری پرداخته است. خانه پدری، هیوا، چشم عقاب، ترنج، متولد ماه مهر و عشق فیلم و از جمله حضورهایش در حوزه بازی تصویری هستند. در تئاتر هم نادری در نمایش های زیادی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته است؛ یک فیلم مستند داستانی، مرز، بچه فیل، هشتمین سفر سندباد، واینک یحیی، زندگی در میان آتش و تعبیریک رویا از جمله آثار مهم نادری درتئاترهستند. اتابک نادری سالها درمناصب مختلف تئاتری مثل مدیریت مجموعه تئاتر شهر و مدیریت امور استانهای مرکزهنرهای نمایشی فعالیت داشته است. نادری دو سال قبل بعد از 19 سال غیبت در حوزه کارگردانی نمایش دپوتات را براساس نمایش‌نامه به دنبال دروغگو نوشته  دیمیتری پسات‌هاس  نمایشنامه نویسی یونانی که توسط کریم عظیمی ترجمه و محمد نادری دراماتورژی شده است؛ روی صحنه برد. این اثر روایت‌گر داستانی در رابطه با یک نماینده مجلس آتن است که با وعده‌های دروغین خود به مجلس یونان راه یافته و اکنون به دنبال فردی است تا او را از این گرفتاری‌ها برهاند. در این اثرنمایشی که در تئاتر شهرزاد روی صحنه است؛شبنم قلی خانی، پندار اکبری، وحید نفر، غزاله جزایری، هادی عطایی، یاشار نادری، قاسم روشنایی و اتابک نادری بازی دارند. با اتابک نادری در باره مضمون و تم نمایش گفت وگویی انجام داده ایم .

 

چه عواملی باعث استقبال تماشاگران از نمایش دپوتات در اجرای قبلی اش شده که تصمیم به باز تولیدش گرفتید و چرا زودتر از این نسبت به بازتولید نمایش اقدام نکردید؟

مهم ترین دلیل شلوغی وضعیت کاریم بود. بعد از اجرای اول دپوتات در دو سریال بازی داشتم و بازیگران نمایش هم درگیرکارهای دیگری شدند. بعد از این مدت مدیریت تئاتر شهرزاد از من دعوت کرد و برای نوروز فرصت اجرا را به دست آوردیم. به نظر من مهم ترین عامل توفیق یک نمایش انتخاب درست متن و سوژه نمایش نامه است. در سال های اخیر حتی در سینما اغلب موضوعات نمایش‌ها و فیلم‌ها شبیه به هم شده است؛ مثلث های عشقی، روابط دختر و پسری و جدایی زن و شوهرها محور اصلی بیشتر اجراها و فیلم‌ها هستند. در سینما هم خیلی از کمدی های متفاوت مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. من سراغ سوژه ای در نمایشم رفتم که به روابط انسانی و اجتماعی به صورت رئالیستی در زیر متنی از کمدی پرداخته است و این روابط هم در  قسمت‌هایی از نمایش مورد نقد و چالش قرار گرفته است. شاید همین  مسئله باعث استقبال مخاطب از دپوتات شده است. متن نمایش نامه هم(بحث روابط انسانی و اجتماعی) به نظرم جهان شمول است و می تواند در هر جامعه ای رخ بدهد. خوشبختانه نمایش هر نوع تماشاگری از تمام اقشار جامعه داشته است.

 

به نظر می رسد در سال های اخیر عزم جدی برای اجرای نمایش در ایام نوروز به وجود آمده است؟

 بله، ایام تعطیلات پتانسیل مناسبی برای اجرای نمایش دارد و باید از آن استفاده کرد. مردم در شهرهای مختلف به سفر می روند و در عصرها و شب‌ها هم نیاز به خوراک فرهنگی دارند و باید به این مسئله توجه کرد.

 

با توجه به تغییر سالن اجرای نمایش چه تغییراتی در کار اعمال کردید؟

تغییرات جزیی در حد میزانسن ها انجام شد، در طراحی لباس ها بازنگری انجام دادیم.

 

اجرا در سالن های خصوصی فرصت است و یا یک چالش؟

بخش خصوصی هزینه هایی برای نگهداری مجموعه اش دارد و باید دخل و خرجش متوازن باشد و به همین دلیل فروش نمایش یک اصل مهم است و به نظرم باید در ایام نوروز برای سالن های خصوصی  حمایت ها وسوبسیدهایی قائل شد؛ تا اجرای نمایش در ایام نوروز نهادینه بشود. این کار در بحث تبلیغات میدانی و توجه سازمان فرهنگ هنری شهرداری به اعمال تخفیفات ویژه هم باید انجام بشود. درنوروز روزهای مناسبتی زیادی در تئاتر وجود دارد.

 

با توجه به اینکه جزو مدیران تئاتری هستید، برای رونق اجراها در نوروز چه کارهایی انجام داده اید؟

در بخش مدیریتم(استان ها) دو سال است که به این قضیه توجه دارم  و ستادهای نوروزی استان ها در تیر ماه برگزار شد تا برنامه ریزی برای اجرای نمایش در ایام نوروز انجام بدهند و خوشبختانه در این حوزه کارهای مثبتی انجام شده است.

 

یکی از موضوعات محوری نمایش بحث دروغگویی است؛ طرح این موضوع چقدر برایتان حائز اهمیت است؟

به قول حضرت مولانا بزرگترین گناه دروغگویی است. اینکه شما بلد باشید دروغ نگوئید هیچ گناهی مرتکب نخواهید شد. من با این نگاه به سراغ این موضوع رفتم و درنمایش آدمها به سمت دروغگویی رفته اند .

 

حتی شخصیت کشیش که باید نماد راستگویی باشد به دروغ گویی می پردازد؟

 بله و آدم هایی که می خواستند بردیگران تاثیر گذار باشند در نمایش در ورطه دروغگویی می افتند و متوجه تقلبی بودنشان می شویم. در این میان دو شخصیت نمایش که عشق پاکی دارند صادقانه برخورد می کنند و اهل دروغگویی نیستند.

 

درپایان نمایش هم این دو نفر به هم می رسند؟

 بله، این ویژگی در متن اصلی نمایش نامه وجود نداشت و برای جذابیت بیشتر برای مخاطب این مسئله را به نمایش اضافه کردیم.

 

آیا تا به حال از آثار دیمیتری پسات‌هاس  نمایشی در ایران اجرا شده بود؟

نه، برای اولین بار ما از آثار این نویسنده در نمایش  دپوتات رونمایی کردیم. کریم عظیمی مترجم نمایش نامه از دوستانم بود و موقعی که متوجه شد من به دنبال متنی برای اجرای نمایش هستم، این متن ترجمه شده را در اختیارم قرار داد و با خواندنش برای اجرا انتخابش کردم و در برنامه آینده ام اجراهایی از این نویسنده را مد نظر دارم.

 

آیا قهرمان اصلی نمایش تئودر است؟

تئودر هم در ابتدا آدم صادقی به نظر می رسد و در طول نمایش متوجه می شویم که او هم دروغگویی انجام داده تا پته سیاستمدران را روی آب بریزد. تئودر روزنامه نگار است اما با عنوان دیگری ورود پیدا می کند و با گفتن یک دروغ دهها دروغ دیگر هم می گوید. تلاش کردم مطرح کنم که هدف وسیله را توجیه نمی کند و  عملکرد شخصیت های نمایش را قضاوت نکردم؛ طرح موضوع کردیم و قضاوت را بر عهده مخاطب قرار دادیم. نمایش ما قهرمان محوری ندارد و همه شخصیت‌ها را در یک ردیف قرار دادیم.

 

تجربه نشان داده مخاطب ایرانی علاقه زیادی به کمدی کلامی در آثار نمایشی دارد. در نمایش دپوتات هم چند باری به سراغ استفاده از کمدی کلامی رفته اید؟

در بحث استفاده از کلام در نمایش فقط ایجاد خنده مد نظرمان نبود و تلاش کردیم به موقعیت کمدی در نمایش برسیم؛ بنابراین کمدی کلامی مد نظرمان نبود. یکی از دو تا شخصیت‌های نمایش جنبه تیپیک و کاریکاتوری داشتند تا فضای نمایشی جذابی در کنار سایر شخصیت‌ها که جدی و رئال هستند در نمایش به وجود بیاید. در موقعیت های درون نمایش اتفاقات بامزه ای رخ می دهد. اگر  بیس اصلی نمایش را روی کمدی کلامی استوار می کردم کار به سمت کمدی های سبک می رفت و اغلب مخاطبان نمایش در گذشته به تفاوت های نمایش دپوتات با نمایش های کمدی صرف اذعان داشتند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران