در حال بارگذاری ...
رضا پاپی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

اجرای نمایش در تعطیلات نوروز گیشۀ تئاتر را تقویت می‌کند

ایران تئاتر: رضا پاپی کارگردان تئاتر آزاد و نمایش های کمدی معتقد است؛ افزده شدن درآمد اجرای نمایش‌ها در تعطیلات نوروز به گیشۀ تئاتر، در تقویت بنیه مالی گروه‌های نمایش تاثیرگذار خواهد بود.

«سورپرایز غلیظ» به کارگردانی رضا پاپی یکی از نمایش‌های کمدی عامه پسند است که در تعطیلات نوروز امسال در پردیس سینمایی قلهک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

رضا پاپی کارگردان نمایش «سورپرایز غلیظ» در باره تجربه‌های پیشین خود از اجرای نمایش در تعطیلات نوروز به ایران تئاتر گفت: تعطیلات نوروز در واقع بهترین فصل برای اجرای نمایش‌های کمدی عامه پسند محسوب می‌شود و در چند سال گذشته که اجرا در تعطیلات نوروز را تجربه کرده‌ایم با استقبال بسیارخوبه روبه رو شده‌ایم. جالب توجه است که در تعطیلات نوروز استقبال خانواده‌های تهرانی از نمایش‌های ما چنان بود که حتی مهمان‌هایشان را هم همراه خودشان برای دیدن نمایش می‌آوردند. در مجموع اینطور به ننظر می‌رسد که این خانواده‌ها بخشی از تفریحات خود در این روزها را به دیدن تئاتر اختصاص داده‌اند.

او در خصوص طرح اجرای نمایش در تعطیلات نوروز بیان کرد: این مسئله بستگی به نوع نمایش‌هایی دارد که برای اجرا در این روزها انتخاب می‌شود. به نظر من یکی از نقاط ضعف تئاتر روشنفکری ما نداشتن مخاطب گسترده است. این یک معضل است و تئاتر ما باید بتواند در کنار تفکری که در مخاطب برمی انگیزد، تماشاگر را در طول زمان اجرا به شدت در گیر خودش کند، طوری که تماشاگر متوجه گذشت زمان نشود. بنابراین اگر تئاتر ما به این نقطه برسد، طبیعی است که در روزهای تعطیل هم مخاطب خواهد داشت و با استقبال مواجه خواهد شد. دلیل موفقیت نمایش‌های کمدی هم به همین امر بر می‌گردد که این نمایش‌ها قادر هستند تا مخاطب را سرگرم کنند. نکته دیگر این است که چطور این طرح را در میان مخاطبین جا انداخته شود. در گذشته که سالن‌های نمایش خصوصی کمتر بود، مخاطب از پیش می‌دانست که مثلاً تئاتر شهر به عنوان یک مجموعه دولتی در نوروز تعطیل است و فعالیتی ندارد، اما در حال حاضر که تماشاخانه‌های بخش خصوصی افزایش قابل توجهی داشته‌اند می‌توان امیدوار بود که این استقبال از اجرای نمایش در تعطیلات هم افزایش داشته باشد.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش درباره ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی اجرای نمایش در روزهای تعطیل سال نیز اظهار کرد:  چنین اقدامی در صورت گسترده تر شدن می‌تواند در رونق اقتصادی تئاتر به شدت مؤثر باشد. افزده شدن درآمد اجرای نمایش‌ها در تعطیلات نوروز به گیشۀ تئاتر در تقویت بنیه مالی گروه‌های نمایش تاثیرگذار خواهد بود. از بعد فرهنگی هم از آنجا که اقتصاد جزء لاینفک تولیدات و کالاهای فرهنگی شمرده می‌شود، هر چقدر هم که این تولیدات آرتیستیک و ارزشمند باشند یک جایی متوقف خواهند شد و توان ادامه مسیر را نخواهند داشت. به نکته جالب توجه این است که نظر من حتماً لازم است که چنین طرحی ادامه پیدا کند و گسترده تر شود تا مخاطب هم به این رویه عدت کند و بداند که در روزهای تعطیل هم می‌تواند به تماشای آثار نمایشی بنشیند. در حقیقت تئاتر باید بیشتر و بیشتر در سبد فرهنگی روزانه مردم جای بگیرد و تا این اتفاق نیفتد تئاتر همچنان ضعیف و نحیف خواهد بود. شخصاً به عنوان کارگردان نمایش‌های کمدی این را حس می‌کنم که برای مخاطب دیدن نمایش‌ها بخشی از برنامه ریزی روزانه‌شان است و این فرهنگ می‌تواند در سطح جامعه از وسعت بیشتری برخوردار شود. نکته جالب توجه این است که تعداد قابل توجهی از مخاطبین نمایش‌های کمدی و عامه پسند، آن‌هایی هستند که به دفعات برای دیدن یک نمایش می‌آیند و نقش این دسته از مخاطبان در میزان فروش این نمایش‌ها تا اندازۀ زیادی تعیین کننده است. این امر نشان دهندۀ این است که اگر ما نمایش‌هایی باب طبع مخاطب تولید کنیم، دیدن نمایش برای مخاطب به مرور احساس نیازی را ایجاد می‌کند که بخشی از برنامه‌های روزانه‌اش را به آن اختصاص دهد. البته قرار نیست همه نمایش‌هایی که روی صحنه می‌روند کمدی و عامه پسند باشند، اما همانطور که پیش از این اشاره کردم، دیگر شکل‌های اجراهای نمایش هم می‌توانند با توجه بیشتر به جذابیت‌های اجرا به موفقیت‌های بیشتر در جلب و جذب مخاطب دست پیدا کنند.  




نظرات کاربران