در حال بارگذاری ...
برخلاف کمدی های گروه اشتباهات

هیپوکامپوس به صحنه می آید

امید طاهری از نگارش نمایشنامه جدید خود به نام هیپوکامپوس خبر داد که در سال ۹۷ خودش آن را در گروه تئاتر اشتباهات کارگردانی می کند.

به گزارش ایران تئاتر امید طاهری از نگارش نمایشنامه جدید خود به نام هیپوکامپوس خبر داد که در سال 97 خودش آن را در گروه تئاتر اشتباهات کارگردانی می کند.
طاهری در خصوص این نمایشنامه گفت: بر خلاف آثار قبلی ام این نمایشنامه یک تراژدی است و به کلی با آثار قبلی من و گروه تئاتر اشتباهات تفاوت دارد. البته این اصلا بدان معنا نیست که گروه تئاتر اشتباهات و خود من دیگر قرار نباشد سراغ کمدی برویم. همین الان مشغول نوشتن یک کمدی هستم که در سال نود و هفت توسط میثم عبدی کارگردانی خواهد شد.
طرح نمایشنامه هیپوکامپوس از مدتها قبل در ذهنم بود و در فضایی متفاوت از آثار قبلی نوشته شده. این یک نیاز و دغدغه شخصی بود و به احتمال زیاد کارگردانی آن را خودم به عهده خواهم داشت اما نمایش در گروه تئاتر اشتباهات تولید می شود.
هیپوکامپوس داستان زندگی یک معلم بازشسته است که با همسر و دخترش زندگی می کنند. شخصی وارد زندگی آنها می شود و مسایلی را ایجاد می کند که باعث رخدادهای وحشتناکی می شود.
طاهری در خصوص نام این نمایشنامه توضیح داد: هیپوکامپوس علاوه بر اینکه نام یک موجود افسانه ای است، در علم پزشکی به بخشی از مغز اطلاق می شود که مرکز حافظه و یاد آوری است. جایی که بروز اختلال در آن باعث بروز آلزایمر می شود.
نمایشنامه هیپوکامپوس از اوایل اردیبهشت ماه توسط خود نویسنده و در گروه تئاتر اشتباهات تمرینات خود را آغاز می کند.
طاهری در خصوص زمان اجرای این اثر گفت: ترجیح می دهم زمان اعلام نکنم. من تمرینات را شروع می کنم و هر زمان کار آماده شد آن را اجرا می کنیم.
متاسفانه تمرینات شتابزده و عجله در بردن آثار به اجرای همگانی یک مشکل بزرگ در تئاتر این روزهاست. هر اثر هنری تا زمانی که به مرحله شدن نرسد، موجودی ناقص الخلقه است و ارایه آن باعث می شود تمامی آنچه که باید، به مخاطب منتقل نشود. یکی از دلایل اینکه برخی گروه ها با تمرینات فشرده و کم آثارشان را روی صحنه می برند، استفاده از بازیگران چهره و پرکار است. بازیگرانی که به دلیل پیشنهادات زیاد ترجیح می دهند جنبه های بیزینسی تئاتر را در اولویت برنامه هایشان قرار دهند. اما واقعیت این است که تئاتر نیاز به تمرکز، آرامش و تمرین مستمر دارد.
طاهری در خصوص بازیگران مورد نظر خود گفت:
هنوز به قطعیتی در خصوص بازیگران و عوامل اجرایی نرسیدم. اما به احتمال زیاد این نمایش با ترکیبی از بازیگران جوان و کمتر کار کرده و بازیگران با تجربه و شناخته شده روی صحنه خواهد رفت. از آنجایی که گروه تئاتر اشتباهات در سال نود و هفت تصمیم دارد دو پروژه را به صورت همزمان پیش ببرد ممکن است از بازیگران گروه خودمان در دیگر نمایشی که در ژانر کمدی نوشته شده استفاده کنیم و برای هیپوکامپوس سراغ بازیگر میهمان برویم.
امید طاهری نمایشنامه نویس و عضو هیئت مدیره کانون ملی منتقدان تئاتر ایران است که پیش از این نمایشنامه های:
کردعلی
آنشب که ستاره افتاد
کمدی افتضاحات
کمدی ارتباطات
کمدی اکتشافات
کمدی ارتفاعات
کمدی استشمامات
را نوشته است. نمایشنامه کمدی استشمامات اخیرا توسط انتشارات مانیا هنر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران