در حال بارگذاری ...
جزئیات نمایش در گفت وگو با عظیم موسوی

آغاز اجرای نوروزی «خواستگاری» در پردیس تئاتر شهرزاد

نمایش «خواستگاری» از جمعه سوم فروردین اجرای عمومی خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرد.

نمایش خواستگاری پیش از این درسال‌های ۸۳، ۸۴، ۸۷و ۹۶ درتماشاخانه سنگلج اجرا شده است واین بار نیز در فروردین ماه ۹۷ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفته است.

عظیم موسوی کارگردان «خواستگاری» در معرفی این نمایش به ایران تئاتر گفت: این اجرا از نمایشنامه « خواستگاری» چخوف با فضای شمال ایران آداپته شده و کار با ترانه‌های محلی گیلان همراهی می‌شود. البته چخوف تنها سه شخصیت برای این نمایشنامه در نظر گرفته اما در اجرای ما سیزده بازیگر حضور دارند و این به جز گروه موسیقی است که در اجرای نمایش همراهی دارند. این آداپتاسیون با بهره‌گیری از فرهنگ فولکلور ایران صورت گرفته و از نظر نوشتاری از شیوه بحر طویل وام گرفته شده است. همچنین در این نمایش از نظر اجرایی نیز به شیوه‌های سنتی نمایش   ایرانی از جمله تخت حوضی و نقالی توجه داشته‌ایم. مخاطبین در واقع اجرایی کمدی موزیکال را شاهد خواهند بود و موسیقی عنصر اصلی در این کار است.

او در همین زمینه افزود: استخوان بندی نمایش همان نمایشنامه «خواستگاری» چخوف است، اما فضا کاملاً ایرانی شده است. با تکیه‌ این نمایش بر آیین‌های خطه شمال کشور  نمایش  رنگ و بوی محلی و ایرانی به خود گرفته و علاوه بر موزیکال بودن اثر، شاهد نمایش شادی نیز هستیم. حتی ملودی‌هایی که در موسیقی کار استفاده شده ترانه‌هایی است که مرحوم احمد عاشورپور بر اساس ملودی‌های روسی اما با لحن گیلانی خوانده است و حالا همه آن‌ها را به عنوان ترانه‌های گیلانی می‌شناسیم.  

این کارگردان تئاتر که پیش از این نیز تجربه بازآفرینی متن‌هایی از چخوف با حال و هوای ایرانی را دارد، درباره ظرفیت‌های آثار این نویسنده بزرگ برای آداپتاسیون با فرهنگ ایرانی بیان کرد:  من پیش از این نمایشنامه‌های « آواز قو»، « خودکشی» و « مضرات دخانیات»  از چخوف را هم آداپته کردم که فکر می‌کنم موفقیت‌آمیز بوده است. مسئله این جا است که بعضی از سوژه‌های مطرح شده توسط نویسندگان، مفاهیمی جهانی و در همه جوامع مشترک هستند. به همین دلیل است که اولاً این مضامین هیچوقت کهنه نمی‌شوند و محدود به یک دوره زمانی خاصی نیستند و برای همین است که می‌بینیم آثار چخوف بعد از صد سال هنوز در تمام نقاط جهان اجرا می‌شوند. به جز این مشخصاً در مورد نمایشنامه « خواستگاری» نزدیکی‌های فرهنگی بسیاری را می‌توانیم پیدا کنیم که قابلیت انعکاس آن در کشورمان به خوبی امکان‌پذیر است. فئودالیته و نظام ارباب و رعیتی یکی از این اشتراکات است که نه تنها در روسیه و ایران، بلکه در بسیاری از دیگر نقاط جهان مناسبات میان انسان‌ها را شکل می‌داده است. طبیعی است که چنین اشتراکاتی کمک می‌کند تا روند آداپته شدن متن‌ها به شکل روان‌تر و موفق‌تری پیش می‌رود.

موسوی در پایان با معرفی ترکیب گروه اجرای این نمایش گفت: تغییراتی در ترکیب بازیگران ، نوازنده‌ها و گروه کٌر ایجاد شده است. در اجرای پیش رو بازیگرانی چون  سعید امیرسلیمانی، محمود راسخ فر، علی فتحعلی، حمیدرضا مرادی و کتایون بختیاری ایفای نقش خواهند کرد و زهره عشقی خاص هم سرپرستی گروه موسیقی را بر عهده دارند.




نظرات کاربران