در حال بارگذاری ...
از سوی کانونِ نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ خانه‌ تئاتر مطرح شد:

روزِ جهانی تئاتر، فرصت مناسبی برای حضور مؤثر در فرهنگ جهانی است

اعضای هیئت‌مدیره کانونِ نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ خانه‌ تئاتر در یادداشتی روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را تبریک گفتند.

به گزارش ایران تئاتر محمدِ امیر یاراحمدی، حمید نعیمی، حسین کیانی، جواد عاطفه، سلم اسلامتی، شهرام کرمی و اصغر نوری اعضای هیئت‌مدیره کانونِ نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ خانه‌ تئاتر به مناسبت ۲۷ مارس، برابر با هفتم فروردین؛ روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی یادداشتی منتشر کردند.
در متن یادداشت اعضای هیئت‌مدیره کانونِ نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ خانه‌ تئاتر آمده است:
نقش ِخیال، لعبتکانِ بساطِ بازی، تماشاگه راز و زلف و دل و گُل، صندوقِ عدم، چرخ و فلکِ لعبت‌باز، فانوس خیال و خیال‌بازی و بسیاری دیگر ازاین‌دست واژگانِ کهن کاربرد ادبیاتِ پیشینِ ایران‌زمین، جای هیچ‌گونه تردیدی را باقی نمی‌گذارد که هنرهای نمایشی، دیرزمانی در این زادوبومِ کهن، بخشِ بزرگی از فرهنگِ اندیشگی و کرداری و گفتاری مردمانِ همه سوی ایران را نمایندگی می‌کرده‌اند.
این بخشِ بزرگ از فرهنگِ سه سویه‌ نیکِ مردمانِ ما در قالب مجموعه باورهای عُرفی و اجتماعی و زیستی‌شان، جایگاهی بر مبنای ذوقِ جمعی و پایگاهی بر اساسِ خردِ آگاهی‌بخش داشته است.
ادبیاتِ هر سرزمینی واقعی‌ترین تاریخ آن سرزمین است و هنرهای نمایشی هر سرزمینی حقیقی‌ترین تاریخ آن سرزمین. این سخنی گزاف نیست و هستند سرزمین‌هایی که یکی یا هر دوتای این تاریخ‌های واقعی و حقیقی را ندارند و به‌ همین جهت نقشی در تاریخ فرهنگی جهان ندارند. تاریخی که بی‌وقفه و بی‌رحم نوشته می‌شود و ملاحظه‌ گذشته‌ پُربار و سرشارِ برخی ملت‌های فرودست شده را نمی‌کند. تاریخی که برخی از آن کشورهایی که نه تاریخ واقعی دارند و نه تاریخ حقیقی، می‌کوشند با استفاده از هر ابزاری جایی در آن برای خود به ثبت برسانند و سهمی از تاریخ فرهنگ جهانی به دست بیاورند. به نام زدنِ بزرگان دانش و اندیشه‌ یک سرزمینِ بزرگ به نام یک زمین کوچک و به ثبت رساندنِ رسوم و آیین‌ها و بازی‌ها و حتی خوراک‌های یک ملت به نامِ ملتِ دیگر، تنها بخشی از این مسابقه‌ سهم‌خواهی در تاریخ فرهنگ جهانی است. اَمری از نظرگاه ما مذموم، حقیر و نکوهیده؛ اما از دیدگاه آن‌ها کاملاً توجیه‌پذیر و قابل‌قبول!
ولی ما و سیاست‌گذاران فرهنگ ما به جهت آن‌ که سهمِ بزرگ ما از تاریخ فرهنگ جهانی دست یازیده نگردد و به اندوخته‌ آن افزوده‌تر شود، چه کرده‌ایم و چه می‌کنیم؟ وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های فرهنگی، دستگاه‌های مرتبط، سازمان‌های مردم‌نهاد، خانه‌ها و انجمن‌ها و کانون‌ها تا چه میزان تعریف و دغدغه‌مندی حضورِ اثرگذار فرهنگ و هنر ایران‌زمینی را در تاریخ فرهنگِ جهانی دارند و تا چه اندازه و با کدام متر و معیار در این مسیر می‌کوشند؟ اصلا این مسیر از جمله مسیرهایی که فرهنگ و هنر ما طی می‌کند هست؟
بیست‌وهفتم مارس روزِ جهانی تئاتر، برابر با هفتم فروردین، فرصت مناسبی است برای بازاندیشی در مسئله‌ حضور مؤثر در فرهنگ جهانی، به‌واسطه‌ هنری که می‌تواند تمامِ زمینه‌های فرهنگیِ یک جامعه را معرفی و نمایندگی کند.
به همین جهت است که اساتیدِ فن گفته‌اند؛ تئاتر، هنری کامل یا به عبارتی دیگر، کامل‌ترین هنر است. چون می‌تواند انسان را از هر نوع و سرزمینی و با هر سطحِ فکر و جهان‌بینی و در هر موقعیت و شرایطی نمایش دهد و از ابزارهای کاربردی همه‌ هنرهای دیداری و شنیداری و نوشتاری و گفتاری نیز در این مسیر استفاده ببرد.
بنابراین تا کشف و یا اختراعِ هنری کامل‌تر از هنرِ تئاتر، باید به این هنر بیش از پیش توجه نشان دهیم، به آن احترام بگذاریم و به خاطر بالندگی فرهنگ و زیستِ بهتری که این هنر به ما هدیه می‌دهد تا بالاترین حد توانِ خود در امرِ پیشرفت و توسعه و رونق آن کوشا باشیم.
کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمانِ خانه‌ تئاتر، روزِ جهانی تئاتر را به همه‌ هنرمندان و فرهنگ‌مداران و باورمندان و علاقمندان به فرهنگ و هنرِ واقعی و حقیقی ایران زمین، تبریک و شادباش می‌گوید و آرزو می‌کند سالِ دیگر در چنین روزی، تئاتر ایران گام‌های بلندی به سوی توسعه‌ پایدار و جایگاه فرهنگی ماندگار برداشته باشد.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

نظرات کاربران