در حال بارگذاری ...
یادداشت بهروز محمودی بختیاری بر «جعفرخان از فرنگ برگشته»

معایب دیرینه و مفاسد نوین

ایران تئاتر: دکتر بهروز محمودی بختیاری استاد دانشگاه تهران به مناسبت اجرای نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» به نویسندگی حسن مقدم و کارگردانی رحمت امینی در تماشاخانه سنگلج یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

به گزارش ایران تئاتر در متن این یادداشت آمده است:
سرعت گذر زمان چه شگفت است. در آستانه نود و پنجمین سال نگارش نمایشنامه "جعفرخان از فرنگ آمده"، و هشتاد و پنجمین سالگرد نخستین اجرای آن هستیم. حسن مقدم (یا همان "علی نوروز") مصمم بود که در درامی، "معایب دیرینه" و "مفاسد نوین" جامعه‌اش را به تصویر بکشد. در هشتم فروردین ۱۳۱۰، وقتی‌که حسن مقدم مضطربانه به انتظار اجرای اثرش از سوی "جمعیت ایران جوان" در تالار مجلل گراندهتل بود، احتمالاً هرگز فکر نمی‌کرد که سال‌ها پس از درگذشتش و در آستانه ۱۲۰ سالگی‌اش، گروهی دانشگاهی کارش را مجدداً بر صحنه ببرند و یاد او را (که "جوان افتاد") در کنار جوانمرگی دیگر (رضا کمال شهرزاد) ابتدا در خانه خودش و سپس در تالار سنگلج گرامی بدارند.
دکتر رحمت امینی که تمامی تلاش خود را برای اجرای این اثر جریان ساز در سالروز تولد نویسنده‌اش به خدمت گرفته است، انشالله در هشتم فروردین ۹۷ نیز جشن تولد هشتاد و پنجمین سالگرد اجرای آن را برپا خواهد داشت. برایش آرزوی توفیق دارم، و یقین دارم که روح حسن مقدم نیز اکنون روحی خشنود است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران