در حال بارگذاری ...
کوروش زارعی:

موفقیت‌های تئاتر حوزه هنری در سال 97 ادامه خواهد داشت

کوروش زارعی:سال ۹۶ سال بسیار خوب و با برکتی برای مرکز نمایش حوزه هنری بود و موفقیت‌های تئاتر حوزه هنری در سال ۹۷ ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صحنه، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، پیرامون برنامه‌های اجرا شده در سال 96 گفت: سال 96 سال بسیار خوب و با برکتی برای مرکز نمایش حوزه هنری بود؛ زیرا اتفاقاتی رخ داد که در تاریخ انقلاب کم‌سابقه بود و توانستیم قدم‌های بلندی درعرصه فرهنگ و هنر کشور برداریم.
وی ادامه داد: امسال سال بسیار پرجنب‌وجوشی بود. از ابتدای حضورم در مرکز هنرهای نمایشی در کنار همکاران قدیمی، نیروهای تازه‌نفس و باانگیزه جوان تزریق کردیم که همین مسئله سبب شد کسانی پای کار بیایند که از انجام تلاش و فعالیت‌های شبانه‌روزی واهمه‌ای نداشته باشند. امروز تلاش و کوشش همین عزیزان است که می‌توانم بگویم چه کارهای بزرگی در سال 96 رقم خورده است.
مدیر مرکز نمایش حوزه هنری تاکید کرد: از ابتدای فروردین کار مرکز هنرهای نمایشی با قوت شروع شد و توانستیم بعد از دو دهه تعطیلی تئاتر مساجد، این جشنواره عظیم را راه‌ندازی کنیم. تئاتر بچه‌های مسجد در سال‌های اول انقلاب انجام شد اما بعدها در قالب جشنواره از مساجد بیرون آمد. ما توانستیم با یک هماهنگی سراسری و کشوری مجددا نمایش‌ها را در داخل مساجد و در میان مردم و متدینین اجرا کنیم که این موفقیت بسیار بزرگی است.
زارعی با بیان اینکه همه استان‌ها برای تئاتر بچه‌های مسجد بسیج شدند، گفت: تا همین لحظه بسیاری از استان‌ها میزبان تئاتر گروه‌های مختلف در مساجد هستند؛ به طوری که در 40 مسجد در استان خراسان رضوی 40 گروه، نمایش خود را روی صحنه برده‌اند که این یک حرکت بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، برگزاری تئاتر مردمی خرداد بود که جشنواره‌ای با محوریت زندگی و سیره حضرت امام خمینی(ره) در کشور است. باید قبول کنیم که متاسفانه در حوزه اشاعه افکار و معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) اصلا خوب کار نشده است و این جشنواره تئاتر مردمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال بود.
زارعی با بیان اینکه مشکلات مالی محدودیت‌های بسیاری را برای برگزاری جشنواره‌ها ایجاد کرده بود، تاکید کرد: امسال بودجه خوبی به دست ما نرسید و بسیاری از جشنواره‌ها در آستانه تعطیلی بود. تصمیم بر آن بود که بسیاری از جشنواره‌ها به صورت دوسالانه برگزار شود اما با تلاش همه دوستان و همکاران موفق شدیم از این مسئله عبور کنیم و تمامی جشنواره‌ها همانند سال‌های گذشته برگزار شود و این موفقیت ثمره تلاش شبانه‌روزی همه عزیزان در مرکز هنرهای نمایشی در تهران و مراکز استان‌ها است.
وی تاکید کرد: تئاتر مردمی خرداد با قوت بسیار بیشتری برگزار شد و بیش از 15 استان در آن شرکت کردند. هرچند امسال از نظر بودجه در تنگنا بودیم اما همین جشنواره که تنها محدود به تهران بود در 15 استان برگزار شد و توانستیم یک جشنواره به جشنواره های ملی اضافه کنیم. در تهران در سه نقطه مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)، میدان امام حسین(ع) و تئاتر شهر نمایش‌ها به روی صحنه رفتند که مخاطبین بسیاری برای دیدن این نمایش‌ها آمدند و استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه برگزاری یک جشنواره فراتهرانی و ملی یکی از موفقیت‌های سال 96 بود تصریح کرد: سال 96 مقدمه خوبی برای برگزاری بهتر جشنواره‌ها در سال 97 خواهد بود و قطعا اتفاقات خوب و موفقیت‌های بزرگ ادامه‌دار خواهد بود.
کوروش زارعی با بیان اینکه جشنواره تئاتر سوره، در آستانه تعطیلی بود و توانستیم این جشنواره را نیز با همت دوستان برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های سال 96 برگزاری تئاتر سوره بود که به دلیل مشکلات تصور می‌شد که امسال برگزار نشود اما با حمایت بسیاری از دوستان به‌ویژه آقای فاضل نظری، معاون هنری وقت حوزه هنری، این جشنواره برگزار شد و حتی کیفیت آن هم ارتقا یافت.
وی اضافه کرد: در ابتدا، سه استان، کرمانشاه در غرب کشور، اصفهان در جنوب و مرکز و خراسان شمالی در مرکز به عنوان مراکز اصلی جشنواره انتخاب شدند و تئاترهای موفق بعد از معرفی از مراکز تعیین شده به تهران آمده و جشنواره در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری برگزار شد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه امسال توانستیم با پوشش تلویزیونی از 10 شبکه سیما رکورد بزنیم، گفت: امسال جشنواره تئاتر سوره از 10 شبکه سراسری و استانی پخش زنده شد که این یک موفقیت در نوع خود است. شبکه تهران و شبکه شما در طول هفت روز جشنواره هر روز برنامه زنده داشته به پوشش اتفاقات این جشنواره پرداختند که بعد از جشنواره فجر بهترین نوع پوشش رسانه‌ای در میان جشنواره‌های داخلی بود.
کوروش زارعی تاکید کرد: امسال در دهه کرامت، رخداد بزرگی اتفاق افتاد و آن برگزاری جشنواره نقالی و پرده‌خوانی بود. این هنر زیرخاکی و فراموش شده ایرانی امسال به برکت نام امیرالمومنین(ع) و با موضوع نقالان علوی، احیا شد و توانستیم این هنر مظلوم را با موضوعات مذهبی و منطبق با سیاست‌ها و خط مشی‌های حوزه هنری احیا کنیم.
وی ادامه داد: اختتامیه جشنواره نقالی و پرده‌خوانی در میدان امام حسین(ع) برگزار شد. بیش از 3هزار نفر تماشاگر در روز عید غدیر شاهد اجرای این برنامه بودند که بحق در نوع خود بی‌نظیر بود. قطعا در سال 97 پرده‌خوانی و نقالی بهتر از امسال احیا می‌شود و به طور حتم این هنر فراموش شده بهتر از گذشته در زمره فعالیت‌های هنری قرار خواهد گرفت.
رئیس مرکز هنرهای نمایشی به راهپیمایی اربعین و اجرای نمایش در موکب‌های برپا شده در مسیر نجف اشرف به کربلای معلا و اجرای گروه های نمایشی در شهر نجف اشاره کرد و گفت: امسال گروه‌های نمایشی ما در راهپیمایی اربعین حضور یافتند و توانستند با اجرای نمایش به زبان‌های فارسی و عربی یک موفقیت بزرگ به دست بیاورند و با استقبال خوبی مواجه شوند.
زارعی با بیان اینکه بیش از 120 هنرمند تئاتر آیینی در این مراسم شرکت کردند، گفت: پرده‌خوانی، نقالی، تعزیه و نمایش‌های آیینی در مسیر راهپیمایی برگزار شد و اختتامیه آن در شهر نجف برپا گردید، امیدواریم در راهپیمایی امسال نیز باشکوه‌تر از گذشته این حرکت ادامه داشته باشد.
وی در پایان سال 97 را سالی پر از موفقیت دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با حرکتی که درسال 96 آغاز شد، با حمایت مسئولین حوزه هنری در تامین بودجه بتوانیم برنامه‌های بهتری را ارائه دهیم و حوزه نمایش را بیش از گذشته رونق بخشیم.

 




مطالب مرتبط

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران