در حال بارگذاری ...
  • گفت وگو با هادی عطایی بازیگر نمایش های دپوتات و دیور

    پرومته پته آدم بدها را رو می کند

    ایران تئاتر:هادی عطایی بازیگر محجوب و توانای تئاتر دوران پر کار و موفقی را تجربه می کند و چندی قبل در نمایش آبی مایل به صورتی را بازی داشت و این روزها هم در دو نمایش موفق و پر مخاطب دپوتات و دیور بازی دارد. عطایی در این دو نمایش ها دو نقش متفاوت از هم را بازی می کند .مانی نمایش دیور جوان بازیگری است که به واسطه علاقه به خواهرش با شوهر او دچار چالش می شود وپرومته نمایش دپوتات هم کشیش خوش قلب جوانی است که برای رسیدن به حقیقت تلاش می کند.

    هادی عطایی کارگردان ، بازیگر انرژیک و فعال تئاتر فارغ التحصیل رشته بازیگری از مدرسه عالی بازیگری است. وی سالها است علاوه بر بازی در تئاترهای صحنه ای در کارگردانی و اجرای نمایش های خیابانی فعالیت می کند. بازیگر نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟/ نویسنده: برایان کلارک، مترجم: احمد کسمایی پور/ طراح و کارگردان: اشکان خیل نژاد/ سالن ناظرزاده کرمانی پاییز 93 ، بازیگر نمایش طروپ طرپ/ نویسنده : خیراله تقیانی پور/کارگردان: خیراله تقیانی پور و جواد نوری/ سالن چهارسو اردیبهشت 93 ، بازیگرنمایش سمنو/ نویسنده :خیراله تقیانی پور/ کارگردان :جواد نوری/ تالار سایه تئاتر شهر فروردین 92 ،بازیگر نمایش پچ پچه های پشت خط نبرد/ نویسنده: علی رضا نادری/کارگردان:اشکان خیل نژاد/ سالن مولوی آذر و دی 91 ،بازیگر فیلم تونل / کارگردان خیراله تقیانی پور/ تاریخ پخش 1393 ،بازیگر تئاتر خیابانی شمر خوش صدا ،بازیگر تئاتر خیابانی طریق حکمت، برلین، دو روایت نادی ، آبی چهار طبقه  ، راه بهشت ، فرشتگان بر فراز شهر ، دایره گچی قفقازی ، شاپرک ها ،فریاد خاموش خاطره ،ایست ، فردا روز دیگری است  ، آفرینش ، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی قائله شبیه خوانی، نویسندگی و کارگردانی نمایش های آسمان آبی ، آسمان سرخ ، نذر دمام ، سفر کرده، از جمله کارهای کارنامه کاری عطایی هستند. جایزه سوم بازیگری(بخش صحنه ای) ـ جشنواره سراسری دفاع مقدس ـ 1386، بازیگر برتر هفته تئاتر کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر ایران ـ 1389، جایزه کارگردانی ـ دومین جشنواره میراث فرهنگی (شمس العماره) ـ 1390از جمله جوایز دوران کاری عطایی هستند.  نمایش دپوتات بر اساس یک داستان موفق خارجی اقتباس شده است و برداشتی آزاد از نمایشنامه به دنبال دروغگو نوشته دیمیتری پساتهاس نویسنده یونانی، ترک‌تبار است، توسط کریم عظیمی ترجمه شده و محمد نادری آن را دراماتورژی کرده است. این اثر روایت‌گر داستانی در رابطه با یک نماینده مجلس آتن است که با وعده‌های دروغین خود به مجلس یونان راه یافته و اکنون به دنبال فردی است تا او را از این گرفتاری‌ها برهاند . در این اثرنمایشی که در تئاتر شهرزاد روی صحنه است؛شبنم قلی خانی، پندار اکبری، وحید نفر، غزاله جزایری، هادی عطایی، یاشار نادری، قاسم روشنایی و اتابک نادری بازی دارند.در نمایش شورایی دیور هم که به اختلافات میان زن و شوهری می پردازد هادی عطایی،فرید قبادی و الهام شعبانی بازی دارند. با هادی عطایی در باره بازی هایش در دو نمایش دپوتات و دیور گفت وگویی انجام داده ایم.

     

    در دپوتات نقش کشیش جوان خوش قلبی را بازی می کنید که در تقابل با کشیش اعظم حقه باز قرار می گیرد؟

    پرومته آدم صادقی است که با تکیه بر فطرت پاکش پته آدم بدها روی آب می ریزد. من این نمایش را به واسطه جنس کمدی که ارائه می کنم خیلی دوست دارم و اتابک نادری نمی خواهند با هر ترفند ساده و دم دستی مخاطبش را وادار به خنده کند و این قابلیت را دارد که خیلی از مسائل اجتماعی را بتوان در قالبش طرح کرد.

     

    داستانی که در دپوتات روایت می شود می تواند در هر مقطع زمانی و در هر نقطه ای از دنیا رخ بدهد؟

    بله، همه سیاستمداران خودکامه و زور گو مختصاتی مثل شخصیت سیاستمدار دپوتات دارند .

     

    نمونه امروزیش هم در قالب ترامپ قابل ارزیابی است؟

    بله، آدم حقه باز و شارلاتانی که برای منافعش واکنش نشان می دهد. نکته مهم دیگر در باره دپوتات کار کردن با یک گروه همدل ، خوب و درجه یک بود و بسیار پشت صحنه خوب و صمیمی داشتیم و تمام اعضا گروه در حین تمرینات انرژی مثبتی خوبی به دیگران منتقل می کردند.

     

     آیا پرومته را می توانیم آدم ساده لوحی بدانیم؟

    نه ،به هیچ وجه ساده لوح نیست و آدم ساده دلی است . دیگران از سادگی او سو ء استفاده می کنند و از یک جایی به بعد متوجه این قضیه می شود و جلوی آن را می گیرد .

     

    در بحث بازیگری چقدر اتابک نادری برای ایفای نقش دست شما را باز گذاشت؟

    در اجرای قبلی دپوتات بهنام شرفی این نقش را بازی می کرد و نادری آنقدر کارگردان با تجربه و آگاهی است که هیچ وقت آن چیزی را که در مورد نقش می خواهد به بازیگرش تحمیل نمی کند و از من خواست بدون نگاه کردن به آن بازی گذشته تحلیل خودم را در باره نقش پرومته ارائه کنم و با گفت وگو اتفاقات خوبی در باره نقش به وجود آمد .

     

    جزو بازیگرانی هستید که قدرت کار بداهه و استفاده از خلاقیت را دارید. آیا بیشتر به این نوع بازی ها در نمایش های مثل دیور که از گروه نمایش های مشارکتی هستند علاقه دارید؟

    من همه نوع جنس نمایشی مثل کارهای آئینی سنتی و یا کارهای اقتباسی و خیابانی بازی کرده ام . برای من بازیگر این مهم است که همه نوع نقشی را بازی کنم . هر کدام از نقش هایی که بازی کرده ام نکات جدیدی را آموخته ام . در کلیت من مواجه با تماشاگر را دوست دارم . دوست دارم در این جنس از کارها واکنش مخاطبی که درگیر نمایش می شود چیست را ببینم و قرار گرفتن در معرض واکنش غیر قابل پیش بینی تماشاگر یک چلنج بزرگ برایم محسوب است. در تئاتر شورایی احترام مضاعفی برای تماشاگر قائل می شویم و نظرش را در نمایش همراه می کنیم. در دیور گروه یک تجربه جدید را تجربه می کند.

     

    همه بازیگران این توانایی کار بداهه در صحنه  را ندارد؟

    درست است یک سری از بازیگران این توانایی ندارند . من داشتن این ویژگی را مدیون سالهای کار در تئاتر خیابانی می دانم .

     

    مانی  به لحاظ شخصیتی آدمی است که به علت علاقه  بیش از حد به خواهرش ح حسادت  زیادی نسبت به شوهر او بروز می دهد؟

    مانی را آدم حسودی ندیدم.

     

    اما با ازدواج خواهرش با مهراد او را به چشم یک مزاحم در رابطه نزدیک و صمیمانه شان می بیند و به او حسادت می کند؟

    مزاحم نمی بیند .به نظر من مانی نگران وضعیت خواهرش است .

     

    اینکه این نگرانی چقدر درست و یا غلط است جای سوال دارد؟

    جنس نگرانی درست است وهر برادری نگران سرنوشت خواهرش است.اما نحو ورود و برخوردش به زندگی خواهرش جای سوال دارد .

     

    با یک نوع  نگاه کینه توزانه با مهرداد برخورد می کند ؟

    نیما در این بخش از اینکه خواهرش موهایش را کوتاه کرده ناراحت است و فکر می کند مهرداد او را مجبور به چنین کاری کرده است .  

     

    خواهر نیما با ازدواج با مهرداد که یک دکتر پولدار است .تلاش می کند تغییراتی در زندگیش به وجود بیاورد که بخشی از آن می تواند مربوط به ظاهر هم باشد؟

    مانی هم می داند که خواهرش به واسطه پول و رفاه مهرداد با او ازدواج می کند . اما همانطور که اشاره کردم نوع گفتار و برخوردش با مهرداد درست نیست . مانی برای خواهرش زحمات زیادی کشیده است .

     

    آیا ایفای دو نقش در یک روز با فاصله کم از هم کار دشواری است؟

    دشواری و سختی های خاص خودش را دارد و در عین حال جذاب  و دوست داشتنی هم هست و خیلی از مخاطبان در این مدت هر دو نمایش را دیده اند ودرباره اش حرف زده اند. یکی نمایش رئال و دیگری یک نمایش کمدی ،که بسیار از هم دور هستند. البته به دلیل شرایط اقتصادی خیلی از بازیگران مجبور می شوند در دو نمایش همزمان بازی کنند .

     

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




    مطالب مرتبط

    اتابک نادری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

در دپوتات، کمدی کلامی مدنظرمان نیست
    اتابک نادری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

    در دپوتات، کمدی کلامی مدنظرمان نیست

    ایران‌تئاتر: نمایش دپوتات در اجرای اولش مورد توفیق تماشاگران قرار گرفت و در بازخوانی مجدد نادری دوباره روی صحنه رفته است. نمایشی کمدی و چند لایه که نویسنده اش می کوشد در پس لایه های طنز اثرش حرف های جدی را مطرح کند.

    |

    محمد هادی عطایی در گفت‌وگو با ایران تئاتر بیان کرد

با نمایش دپوتات هفتم فروردین ماه روی صحنه می روم
    محمد هادی عطایی در گفت‌وگو با ایران تئاتر بیان کرد

    با نمایش دپوتات هفتم فروردین ماه روی صحنه می روم

    ایران تئاتر: هادی عطایی در سال های اخیر از جمله بازیگران پر کار تئاتر بوده است و با کارگردان هایی نظیر خیرالله تقیانی پور وساناز بیان همکاری کرده است. وی فارغ التحصیل رشته بازیگری از مدرسه عالی بازیگری است. عطایی سالها است علاوه بر بازی در تئاترهای صحنه ای در کارگردانی و اجرای ...

    |

    نظرات کاربران