در حال بارگذاری ...
  • پنجمین نمایش نویسنده و کارگردان برجسته در دانشگاه استنفورد

    استقبال از اجرای «چهارراه» نمایش جدید بهرام بیضایی

    «چهارراه»، جدیدترین اثر بهرام بیضایی نویسنده و کارگردان برجستۀ سینما و تئاتر در مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد به صحنه رفت.

    به گزارش ایران تئاتر، «چهارراه»، جدیدترین اثر و پنجمین نمایش بهرام بیضایی نویسنده و کارگردان نام‌آشنای سینما و تئاتر ایران طی سال‌های اقامت از خارج از ایران به عنوان استاد مدعو در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا با استقبال مخاطبان خارج از کشور مواجه شده است.

    این نمایش طی هفت اجرا از سوم تا دوازدهم فروردین ۱۳۹۷ در سالن روبل استودیو دانشگاه استنفورد به صحنه رفت که بلیت همه اجراها در چند روز اول پیش فروش شد و استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد.

    این نمایش با نزدیک به ۳۰ بازیگر و در هفت شب در تالار ۲۰۰ نفره (ROBLE STUDIO THEATER) به نمایش در می‌آید که سه شب از این نمایش در روزهای ۲۳،۲۴،۲۵ مارس سپری شد و سه شب دیگر آن نیز قرار است در پایان این هفته (۲۹، ۳۰ ،۳۱ مارس و یکم آوریل) به صحنه برود.

    «چهارراه» برخلاف چند نمایش گذشته بیضایی که از متن و طراحی صحنه کهن‌تر برخوردار بود، با فضایی امروزی یکی از جدی‌ترین مسائل مبتلابه انسانی را مورد توجه قرار داده است. نمایش همانند سایر آثار بیضایی قصه‌ای اصلی دارد و در کنار آن قصه‌های دیگری هم شکل می‌گیرند که در مقایسه با اثری طولانی چون «طرب‌نامه» تو در تویی آن کمتر به چشم می‌آید.

    چنان که در بروشور این نمایش آمده، بهرام بیضایی طرح و تم اصلی «چهارراه»  را سال‌ها قبل یعنی تابستان سال ۱۳۴۲نوشته است. تمی که بعدها در بسیاری از کارهای او از جمله فیلم رگبار (۱۳۵۱) نیز تکرار شده است.

    نقش های اصلی «چهارراه»  برعهده مژده شمسایی که مدیریت تولید و دستیاری کارگردان پروژه را نیز برعهده داشت و علی زندیه ایفاگر نقش مقابل او است و بیست و پنج بازیگر دیگر نمایش چهار راه، اکثرا همان کسانی بودند که در کارهای قبلی بهرام بیضایی همکاری داشتند. موسیقی نمایش ساخته فراز مینویی و طراحی و اجرای نور بر عهده مایکل رامسر و علا محسنی است.

    سایه‌بازی «جانا و بلادور»، «‌آرش»، «شب هزار و یکم»، «گزارش ارداویرافنامه» و «طرب‌نامه» پنج نمایش قبلی این کارگردان کهنه‌کار است که در تالارهای مختلف منطقه شمال کالیفرنیا به صحنه رفته است.




    مطالب مرتبط

    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد
    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

    تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد

    ژان‌کلود کریر از تاثیر عباس کیارستمی بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

    |

    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

    جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق مدرن و سنت نمایشی ژاپن متاثر باشد.

    |

    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت
    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

    کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بهرام بیضایی امروز 5 دی ماه 97 هشتاد ساله می شود و در این سالهایی که خارج از ایران نیز بوده، همچنان علاوه بر تدریس که همواره حرفه اش در کنار نوشتن و کارگردانی بوده، به فعالیت های تئاتری اش پرداخته است.

    |

    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم
    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

    اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم

    افرا نیز نمادی از جامعه زنان جوان امروز است که تحصیلکرده اند و جویای هویت خود اند اما قربانی جامعه ای می شوند که جایی برای آنان در شمایل جدید ندارند بلکه از او تصویری سنتی انتظار دارند.

    |

    به بهانه نخستین اجرای صحنه‌ای

« پرده خانه» بهرام بیضایی؛ کولاژی از مولفه‌های نمایش ایرانی
    به بهانه نخستین اجرای صحنه‌ای

    « پرده خانه» بهرام بیضایی؛ کولاژی از مولفه‌های نمایش ایرانی

    ایران تئاتر: بهره گیری همزمان بهرام بیضایی از چندین شیوه اجرای نمایش‌های سنتی ایران نمایشنامه « پرده خانه» را به یکی از نمونه‌های شاخص روایت گری در چارچوب‌های نمایش ایرانی تبدیل کرده و ویژگی‌های مثال زدنی به آن بخشیده است.

    |

    نقدی بر نمایش پرده خانه

نسل ندیده و تئاتر سرگردان
    نقدی بر نمایش پرده خانه

    نسل ندیده و تئاتر سرگردان

    ایران تئاتر- احمد عظیمی: مولف بودن بهرام بیضایی به واسطه جنس آثارش در تئاتر و سینما بر کسی پوشیده نیست. او همواره مسائل مختلفی را در نمایشنامه هایش مورد بررسی قرار داده است اما یکی از درونمایه های ثابت آثار او را باید پرداختن به جایگاه زنان دانست.

    |

    نظرات کاربران