در حال بارگذاری ...
ترانه کوهستانی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

وارد شدن به دنیای فانتری و خیال کودکانه بسیار شیرین است

ایران تئاتر: ترانه کوهستانی بازیگر موفق تئاتر سال قبل حضورهای موفقی در حوزه بازیگری در نمایش هایی از کهبد تاراج و مهدی نصیری داشت. وی در نمایش ردپای نی نی نو به نویسندگی وکارگردان زیبا برجی‌فلاح در نقش مادر جوانی که دغدغه فرزندش را دارد بازی شیرین، درست، روان و کودک پسندی از خود ارائه می‌‌دهد.

ترانه کوهستانی در دوران فعالیت کاری خود با بزرگانی نظیر بهرام بیضایی ،سیامک احصایی، حمید امجد،کتایون فیض مرندی، حمید رضا آذرنگ، سیاوش طهمورث و حسین مسافر آستانه همکاری داشته است. او دربیش از یک دهه فعالیت مستمرش در تئاتر در حوزه های مختلفی نظیر مدیر صحنه، دستیار کارگردان، مدیریت روابط عمومی و منشی صحنه در کنار بازیگری تئاتر پرداخته است. نمایش وصیت‌نامه خانم سارا به کارگردانی علی روئین‌تن(جشنواره ماه)، نمایش پادو عالی به کارگردانی یونس آبسالان(جشنواره آیینی سنتی)، بی‌شیر و شکر به کارگردانی حمید امجد و مهرداد ضیایی(جشنواره فجر)، نمایش زمزمه مردگان به کارگردانی سیامک احصایی و سریال داوران به کارگردانی بیژن میرباقری از جمله  حضورهای مهم کارنامه هنری ترانه کوهستانی محسوب می شوند. متن نمایش‌ ردپای نی‌نی نو جزو 10 اثر برگزیده بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است، این نمایش سال قبل در ششمین جشنواره تئاترشهر به صحنه رفته بود و در این جشنواره ضمن کاندیدشدن در بخش های طراحی لباس و موسیقی و تقدیر از نویسندگی و کارگردانی و تقدیر از بازیگری مرد نمایش، موفق به دریافت تندیس بهترین طراحی دکور و دریافت تندیس بهترین بازیگری کودک شد. نمایش ردپای نی‌نی نو قصه دختری به نام نگار است که به زودی صاحب یک برادر می‌شود؛ این موضوع موجب شده او خود را در خطر ببیند و فکر کند ممکن است نی نی تازه وارد جای او را در خانه پر کند. به همین دلیل وارد دنیای خیالات شده وبا نی نی خیالی درگیرمی‌شود. ترانه کوهستانی ، امیرعدل پرور و بهمن داداشی وبازیگرکودک هلیا نصرالهی در این نمایش بازی می‌کنند. انتخاب آهنگ و تنظیم موسیقی: رامین عبداللهی، طراح گریم:لیلا پریشان، طراح نور: علی اشرف سمائی، روابط عمومی:روشنک کریمی و روژین ستاری، مدیر صحنه: علیرضا حسین پور، طراح پوسترو بروشور: رضا پورتراب زاده، طراح صحنه مجتبی مهدی و طراح لباس روشنک کریمی هستند. این نمایش همه روز در تالار هنر روی صحنه می رود. با ترانه کوهستانی درباره در این نمایش و ویژگی های نمایش های کودک و نوجوان  گفت وگویی انجام داده ایم.

 

بازی در نمایش های کودکانه چه ویژگی هایی دارد ؟

برای بار اول است که در نمایش های کودکانه بازی می کنم و برایم جذاب و لذت بخش است و اغلب نمایش هایی که به عنوان بازیگر در آنها بازی کردم، نمایش های رئال و اجتماعی بودند. البته در چند سال قبل در دو نمایش کودک و تمریناتش حضور داشتم که به مراحل اجرای عمومی نرسیدند.

 

جنس مخاطب کودک و ارتباط گیری با او تفاوت های زیادی با جنس ارتباط گیری با مخاطب بزرگسال دارد ؟

همینطور است و کار ظریف و در عین دشوار و دوست داشتنی است و در این نمایش برای اولین بار بود که گریمی از جنس فانتری را روی چهره ام تجربه می کردم.

 

این جنس از بازی با توجه به اینکه تا به حال در مواجه با تعدادی زیادی کودک است آیا کار سختی نبود؟

فوق العاده دشوار و حساس بود و می بایست بازیم از رئال و مینی مال بودن به سمت بازی بیرونی و اگزجره تغییر مسیر می داد و در تمرینات کم کم با شرایط آداپته شدم. در این نمایش همه اعضا گروه تلاش کرده اند که با نگاهی ساده و شاد نسبت به تصویرکشیدن دغدغه ذهنی بچه‌ها از نگاه آنها تلاش کنند و به نظرم در نمایش های کودکانه باید به مسائلی پرداخت که برای کودکان مهم است و جذابیت دارد.

 

نمایش رد پای نی نی نو نمایش کم شخصیتی است؛ بازی در این نوع از نمایش ها چه ویژگی هایی دارد؟

بله، نمایش دارای 4 شخصیت است و من نقش مادر جوانی را بازی می کنم که به خانواده اش علاقه زیادی دارد و ضمن داشتن یک فرزند شش ساله درصد دوباره مادر شدن است. این مادر با این چالش روبه رو می شود که فرزندش تصور می کند با به دنیا آمدن بچه جدید دیگر پدر و مادرش به او توجهی نکنند و در این جا نقش مادر جدی و مهم می شود تا شرایط و وضعیت موجود را مدیریت کند.

 

تلاش مادر برای تغییر شرایط هم حائز اهمیت است؟

بله، مادر نگران شرایط پیش آمده است. این مادر تلاش می کند با برنامه ریزی درست فرزندش را از خیالبافی دور کند. در این نمایش در  برخی از صحنه‌ها از ماسک‌های دو بعدی و عروسکی استفاده می‌شود و برای من تجربه فوق العاده جذابی بود و وارد شدن به دنیای فانتری و خیال بسیار شیرین است .

 

آیا علاقه دارید دوباره در این جنس از نمایش های کودکانه بازی کنید؟

علاقه زیادی دارم و دوست دارم در این حوزه دوباره فعالیت کنم. چند سال قبل هم در مدرسه ای به عنوان  مربی تئاتر فعالیت داشتم و دنیای کودکان را خوب می شناسم. شناختن دغدغه و دنیای ذهنی کودکان مسئله بسیار مهم و اساسی است که باید در نمایش های کودکانه به آن توجه جدی داشت.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران