در حال بارگذاری ...
طی مراسمی با افتتاح ساختمان جدید خانه تئاتر

تئاتر صاحب خانه شد

ساختمان جدید خانه تئاتر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون هنری ، مدیرکل هنرهای نمایشی و اعضای خانه تئاتر ،فعالین صنفی وهنرمندان پیشکسوت تئاتر افتتاح شد.

به گزارش ایران تئاتر : ساختمان جدید خانه تئاتر عصر امروز شنبه ۲۵ فروردین با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری و همچنین چهره های پیشکسوت تئاتر افتتاح شد.

پیش از شروع  برنامه رسمی ایرج راد تمام بخش‌های ساختمان را از طبق منفی دو تا پشت بام به خبرنگاران نشان داد و جزئیاتی درباره طراحی، اتاقها و وسایل و تجهیزات به کار رفته ارائه کرد.
به گفته وی سازه این ساختمان طبق نقشه برعهده مرحوم مهندس شاهین فرد بوده و بعد از او طراحی‌ها توسط مهندس بیژن شافعی انجام‌شده که خانه هنرمندان ایران از نمونه کارهای اوست.

ورودی این ساختمان تلاش شده تداعی کننده سالن‌های قدیمی تئاتری باشد و احداث یک‌ رستوران با سازه ای سبک و نیز کافی شاپ در لابی مجموعه از منابع پیش بینی شده احتمالی برای درآمدزایی این ساختمان جدید عنوان شد.
در ساختمان جدید خانه تئاتر واقع در خیابان سمیه کتابخانه‌ای هم برای نگهداری اسناد و حدود ۱۵ هزار جلد کتاب هم درنظر گرفته شده است.

در ابتدای بخش رسمی مراسم نیز ایرج راد به ارائه گزارشی از روند ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر پرداخت و گفت: ابتدایی که خانه تئاتر در حال شکل گرفتن بود، جایی برای جلسات چند نفره مان نداشتیم، زمانی یک ساعت در هفته در مرکز هنرهای نمایشی جلساتمان را برگزار می کردیم. بعدها هفته ای ۲ ساعت در خانه هنرمندان جلسه برگزار می کردیم و مدتی هم در طبقه بالای تالار هنر بودیم.

وی ادامه داد: بعدها مکان خانه تئاتر را که مخروبه ای پر از موش بود، ساختیم ولی بعد از مدتی در آن را بستند و اجازه ورود به ما ندادند. بعد از تلاشی که با دوستان داشتیم، شهرداری با ما قراردادی با عنوان قرارداد عاریه با ما بست. از آن موقع بود که فکر مستقل شدن خانه تئاتر بودم.

مدیرعامل سابق خانه تئاتر با بیان اینکه ساختمان جدید را که پیشتر خانه ای متروکه بود به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۸۴ خریداری کردیم، اظهار کرد:زمینی که یک ساختمان حدود ۵۰ ساله مخروبه در آن بود که برای استفاده مجبور به تخریب اش شدیم. ۱۷ ماه طول کشید تا شهرداری مجوز تخریب و ساخت و ساز را به ما بدهد. کار را با ۴۰ میلیون تومان آغاز کرده است.قرار شد شهرداری سالی ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت و ساز ساختمان جدید به ما بدهد و ما این پول را به صورت سپرده در بانک گذاشتیم تا از سود سپرده و همچنین کمک هایی که دوستان داشتند، کار را به سرانجام برسانیم.

راد یادآور شد: ما برای ساخت و ساز ساختمان جدید حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پول گرفتیم و یک میلیارد تومان هم سود سپرده ما در این سال ها بود و در کل این ساختمان را با هزینه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی ساختیم. برای تجهیز نور و صوت سالن نمایش این ساختمان که امکانات آن در ایران بی نظیر است از آقای صالحی امیری وزیر وقت ارشاد درخواست حمایت کردیم و حمایت ایشان از طریق مؤسسه توسعه هنرهای معاصر انجام شد.

به گفته راد،این ساختمان با ۳۳۶ متر زمین در پنج‌طبقه و با بهترین لوازم و وسایل ساخته شده و تا پایان کار معماری و نقاشی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون دیگر هم برای آکوستیک و سیستم های اداری صرف شد.
او افزود: در زمان حضور آقای صالحی امیری توافقی کردیم که کمک شود و من شخصا خواستم این پول از طریق موسسه توسعه هنرهای معاصر به هرجایی که ما قصد تهیه وسیله‌ای داشتیم پرداخت شود.
وی همچنین گفت: سیستم نور سالن‌ نمایش از آخرین سیستم‌های روز دنیاست که شیوه استفاده از آن باید به طور کامل فرا گرفته شود. علاوه براینها تمام سیستم و تجهیزات از جمله صندلی‌های سالن نمایش ضدحریق هستند.

وی تصریح کرد: سند اینجا متعلق به خانه تئاتر است و به نام هیچ کسی نیست و متعلق به تئاتری های زحمتکش است.

راد در پایان از شهرداری درخواست کرد که همچنان ساختمان فعلی خانه تئاتر را در اختیار خانه تئاتر بگذارد چون با توجه به تعداد بالای اعضا، ساختمان جدید کفاف نمی‌دهد. دیگر درخواست او خرید زمین مجاور ساختمان خانه تئاتر بود تا یه عنوان موزه استفاده شود.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: اینکه خانه تئاتر امروز صاحبخانه شده، خبر خوبی است. تئاتر هویت و مدنیت انسانی است و هنری است که گفت و گو با آن آغاز می‌شود.‌ انسان زمانی که یاد گرفت با دیگری هنرمندانه سخن بگوید، از هنر تئاتر استفاده کرد. تئاتر هنر نقد است و انسان وقتی هنرمندانه نقد می کند، از زبان تئاتر بهره می برد.

او افزود: اینکه امروز با تلاشی گسترده چنین فضایی آماده شده مایه خرسندی است و از همه عزیزان سپاسگزاریم.

در بخش دیگری از این برن قطعات نمایشی ایرانی و تعزیه با حضور هنرمندان تئاتر و همچنین ۲ قطعه نمایشی از «اتللو» و «مده آ» با حضور سعید نیک پور و فرزانه نشاط خواه اجرا شد.

در پایان کیک ساختمان خانه تئاتر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شد.

این مراسم با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی) ، سید مجتبی حسینی (معاون هنری)،شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)،اصغر همت (مدیر عامل خانه تئاتر)، حجت‌الاسلام مازنی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، علی مرادخانی ، مجید رجبی معمار(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) ، هادی ایازی ،حسین مسافر آستانه ، علیرضا غفاری و هنرمندانی چون ژاله علو، علی نصیریان، شمسی فضل الهی،بهروز رضوی ،قطب الدین صادقی ، مریم کاظمی ، بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان، مهدی میامی ،هرمز هدایت، منیژه محامدی، سهراب سلیمی، حسین پارسایی ، محمد سریر، محمودرضا رحیمی، مجید جوزانی ،صدوقی تدین و ... برگزار شد.




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران