در حال بارگذاری ...
در مراسم پایانی پنجمین دوره نمایشنامه‌خوانی مرکز تئاتر مولوی مطرح شد:

ناظرزاده کرمانی: نمایشنامه خوانی یک هنر تئاتری مستقل است

دکتر ناظرزاده کرمانی در مراسم پایانی پنجمین دوره نمایشنامه‌خوانی مرکز تئاتر مولوی گفت: نمایشنامه‌خوانی جانشین یا ساده شده اجرای صحنه‌ای نیست. بلکه هنری مستقل با استتیک خاص و نشانگان ویژه خود است. نمایشنامه خوانی یک هنر تئاتری مستقل است.

به گزارش ایران تئاتر مراسم پایانی پنجمین دوره نمایشنامه‌خوانی مرکز تئاتر مولوی (یادمان زنده یاد، محمود استاد محمد)، همزمان با مبعث پیامبر اسلام (ص)، با حضور جمعی زیادی از هنرمندان، اساتید و دانشجویان تئاتر دانشگاهی و همچنین هیئت مدیره بنیاد محمود استادمحمد، شنبه 25 فروردین ساعت 18، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.
در این مراسم دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم و با اشاره به حضور استاد ناظر زاده کرمانی در جمع، گفت: همیشه گفته‌ام در مجلسی که آقای دکتر ناظرزاده کرمانی حضور داشته باشند، اگر ما حرف بزنیم کلمات را اسراف کرده‌ایم. اگر وظیفه تشکر از حضور ایشان وتک تک شما عزیزان نبود، من جسارت سخن گفتن در مقابل ایشان را به خودم روا نمی‌داشتم.
وی افزود: خیلی خوشحالیم که مرکز تئاتر مولوی بعد از فراز و نشیب‌های چند ساله‌ای که داشت، دوباره توانست به مسیر اصلی خود بازگردد و به عنوان یک مرکز فعال تئاتر دانشگاهی نقش خود را ایفا کند. این مرکز یک میراث برای دانشگاه تهران و تئاتر دانشگاهی کشور است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به کلیپی که در مراسم پخش شد، اظهار داشت: همانطور که دیدید از روزگاران دور بزرگوارانی این تالار را بنا نهادند و این مرکز نه فقط به عنوان یک ساختمان تئاتری، بلکه به عنوان یک فضای فعال تئاتری توانست در تمام این دهه‌ها جریان‌سازی تئاتر دانشگاهی را به عهده داشته باشد. امیدوارم در دوره‌ای که ما توفیق خدمت در این فضا را داریم بتوانیم چیزی به آن اضافه کنیم و این تالار را آن طور که شایسته است به افراد دیگر و نسل بعدی خودمان بسپاریم.
این استاد تئاتر دانشگاه در ادامه با یاد کردن از هنرمند فقید محمود استادمحمد، عنوان کرد: از برگزار‌کنندگان جشنواره نمایشنامه‌خوانی تشکر می‌کنم و یاد می‌کنم از هنرمند فرهیخته و فقید تئاتر کشور، محمود استادمحمد و امیدوارم روحش شاد باشد و آرزوی سلامتی برای همه پیشکسوتان و اساتید بزرگوار حوزه تئاتر دارم. امیدوارم که ما یادبود این عزیزان را در زمان حیاتشان برگزار کنیم و در دوره‌های بعدی جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی، این جشنواره مزین به نام اساتیدی باشد که هنوز در قید حیات هستند و ما بتوانیم در حضور خودشان آنچنان که شایسته است، از آن‌ها قدرشناسی و قدردانی کنیم.
دکتر سرسنگی، با اشاره به آغاز جشنواره تئاتر دانشگاهی، تصریح کرد: مدت زیادی به برگزاری دوره جدید جشنواره تئاتر دانشگاهی باقی نمانده و طبیعتا مرکز تئاتر مولوی یک از مراکز مهمی است که در این جشنواره نقش‌آفرینی خواهد کرد. امیدوارم این حرکت ارزنده تئاتر دانشگاهی در قالب جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، امسال هم بتواند با توجه به حضور دانشجویان و دوستان خوب ما از دانشگاه تهران در کادر اجرایی این جشنواره، سهم خودش را در جشنواره تئاتر دانشگاهی کشور ایفا کند و حرکتی را که سال‌ها پیش توسط بزرگانی چون جناب آقای ناظرزاده کرمانی بنیان نهاده شد، انشااله دوستان بتوانند با قدرت به پیش ببرند و باز شاهد یک دوره موفق دیگر از برگزاری این جشنواره باشیم.

همچنین قابل ذکر است در این مراسم، تندیس ویژه مرکز تئاتر مولوی به همراه لوح سپاس برای یک عمر فعالیت خستگی ناپذیر و تکرارنشدنی هنرمند فقید محمود استادمحمد، از طرف مرکز تئاتر مولوی و پنجمین دوره نمایشنامه خوانی این مرکز به نماینده بنیاد استادمحمد تقدیم شد.

در ادامه این مراسم دکتر ناظرزاده کرمانی به سخنرانی درباره نمایشنامه‌خوانی در ایران پرداخت و گفت: قبل از سال 1357 من سابقه‌ای از نمایشنامه‌خوانی در ایران سراغ ندارم و فکر نمی‌کنم چندان هم شناخته شده بود. شاید خود من در سال 64-65 در پدیدآوردنش نقش داشتم. یادم هست که وقتی برای یکی از معاونان وزارت ارشاد توضیح دادم که چیزی هست به نام نمایشنامه‌خوانی؛ ایشان آن زمان در حوزه سخت افزارهای تئاتری مثل کمبود سالن، بسیار زیر فشار بود و وقتی من به ایشان گفتم از یک سالن تئاتر می‌شود در سال حدود 300 نمایشنامه‌خوانی گرفت، در حالی که بیشتر از 12-15 نماش صحنه‌ای نمی شود در یک سالن اجرا کرد، ایشان به حرف من دقیق شد و از من خواست چیزی بنویسم و یک نمونه‌اش را اجرا کنم. ایشان متوجه شد که این اتفاق، یک فرصت مناسب است و از نمایشنامه‌خوانی حمایت کرد.
وی افزود: چند سال بعد من با آقای سعید پورصمیمی و مرحوم داود رشیدی اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی را برگزار کردیم. نمایشنامه‌خوانی جانشین یا ساده شده اجرای صحنه‌ای نیست. بلکه هنری مستقل با استتیک خاص و نشانگان ویژه خود است. نمایشنامه خوانی یک هنر تئاتری مستقل است و این نگاه به نمایشنامه‌خوانی که «اگر نمی‌توانی اجرای صحنه‌ای انجام بدهی لااقل نمایشنامه‌خوانی کن» نگاهی غلط است و این دو، هنر و مدیومی جداگانه هستند.
دکتر ناظرزاده کرمانی با اشاره به نقش مرکز تئاتر مولوی در تئاتر کشور، تصریح کرد: تالار مولوی برای ما تالاری رمانتیک است. من در دهه 40 در دانشگاه تهران دانشجو بودم و در اواخر این دهه برای تماشای اجرا به اینجا می‌آمدم. بعد خودم اینجا اجرا کردم و همیشه نمایش‌هایی که اینجا اجرا می‌رفت مزین به نام تئاتر دانشگاهی بود.
این پیشکسوت عرصه تئاتر، با اشاره به جایگاه تئاتر دانشگاهی، تاکید کرد: تئاتر دانشگاهی تئاتری فرهیخته است. کسی که به دیدن تئاتری دانشگاهی می‌رود، میخواهد چیزی یاد بگیرد. تئاتر خوب، این نیست که برای جامعه ایجاد جواب کند؛ تئاتر خوب، نمایشنامه خوب همیشه ایجاد پرسش می‌کند. پرسش‌های مهم خیلی جالب‌تر است برای تئاتر تا پاسخ‌ها. چون پاسخ همیشه چیزی محدود است و پرسش نامحدود؛ بنابراین تئاتر سعی می‌کند پرسش‌های کلان ایجاد کند.
وی در ادامه با اشاره به تغییرات و بازسازی مرکز تئاتر مولوی اشاره کرد: تئاتر مولوی برای من سیر نزول و افت و خیزی داشت. یک دوره‌ای در همین مرکز مولوی، آدم نمی‌توانست وارد شود، چون اوضاع بسیار نابسامانی داشت و عملا از کار افتاده بود. ولی در یک زمانی یک اتفاق افتاد؛ آقای دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه شدند، آقای دکتر محمد باقر قهرمانی معاون بین الملل و آقای حریری هم که مدیر مرکز تئاتر مولوی شدند که از کارآفرین‌های خوب تئاتر ما هستند: «چون جمع شد معانی، گوی بیان توان زد» این زمان بود که من فهمیدم گویا دارد یک اتفاقی می‌افتد و پیش‌بینی من درست بود و خوشبختانه این مرکز بعد از سال‌ها، سر و سامانی گرفت و به شکل یک سالن خیلی خوب تئاتر ایران در آمد. از این بابت به همه شما تئاتری‌ها تبریک می‌گویم.

در پایان این مراسم بدون اولویت به سه خوانش گر (1. غزل میرزایی برای نمایشنامه جنگ هدیه‌ای است برای یک انسان،2. مریم قلهکی برای نمایشنامه لایک و 3. مهدی طغیانی برای نمایشنامه همسر ماهیگیر) با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.
علاوه بر آن بدون ترتیب اولویت، چهار گروه (1. حسین ملکی و وحید رهجو برای نمایشنامه مرزداران، 2. امیرمهدی غرشی برای نمایشنامه زایش تلگرامی، 3. مهدی ملکی برای نمایشنامه آقا ذبیح، 4. حسین ناظمیان پور برای نمایشنامه مایکلفسکی) به عنوان آثار برگزیده پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی انتخاب شده و با اهدای لوح، از آنان تقدیر به عمل آمد.
گفتنی ست به 3 گروه برگزیده این دوره از نمایشنامه خوانی (نمایش های: زایش تلگرامی، آقا ذبیح و مایکلفسکی) که تاکنون در هیچ سالنی اجرای عمومی نشده اند، امکان قرار گرفتن مستقیم در بازبینی اجراهای عمومی مرکز تئاتر مولوی در سال 97 بدون گذراندن مرحله بازخوانی آثار، داده می شود.

در این مراسم هنرمندان و چهره هایی همچون دکتر ناظرزاده کرمانی، مجید سرسنگی، رحمت امینی، مهرداد رایانی مخصوص، محمد علی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، پرستو گلستانی، رفیق نصرتی، مهدی نصیری، لیلی عاج، جواد عاطفه، حسن باستانی، آرش فلاحت پیشه، حبیب دانش، سیاوش پاکراه، حسین جمالی، بهزاد آقاجمالی، مانا استادمحمد، احسان فلاحت پیشه و ... حضور داشتند.

در این مراسم امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی طی سخنانی گزارشی از عملکرد مرکز تئاتر مولوی در دو سال گذشته ارائه داد. همینطور پس از آن که از جواد عاطفه نماینده بنیاد محمود استادمحمد دعوت شد تا به ایراد سخنانی بپردازد، ایشان گزارشی از عملکرد این بنیاد و فعالیت های پیش رو ارائه دادند.




مطالب مرتبط

با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد
با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد

در دومین نشست شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران، تصویب شد طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرایی شود.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران