در حال بارگذاری ...
شهروز دل‌افکار در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

به تنوع نقشی اعتقاد دارم

ایران‌تئاتر: نمایش شیطونی یک کار رئالیستی جذاب ، فکر شده و شخصیت محور در باره زندگی دو جوان لمپن و خلافکار پایین شهری به نام های مهرداد و شهرام است که درگیر قتلی می شوند. شهروز دل افکار در این نمایش در قالب شخصیت شهرام بازی روان و قابل توجهی از خودش ارائه می کند.

شهروز دل افکار فارغ التحصیل کارشناسی هنر از دانشکده سینما و تئاتر می باشد. اوجزو نسل بازیگر جوان تئاتری است که در سال های اخیر حضورهای موفقی در بازیگری داشته است و در جشنواره تئاتر فجرسه سال قبل هم به خاطر بازی در نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی مصطفی کوشکی از بخش تازه های تئاتر جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. در کارنامه بازیگری دل افکار بازی در نمایش هایی نظیر خسیس، باد شیشه را می لرزاند، رویای نیمه شب تابستان، تهرن، کافه مک آدم، ویتسک، زمستان و وقتی ما برمی گردیم دو پای آویزان مانده است را در کارنامه هنری و بازیگری خود دارد، همچنین او کارگردانی و بازیگری نمایش قارچی صدفی کبابی را به عهده داشته‌ است. شهروز دل افکار در عرصه تصویر نیز بازی در فیلم‌های سینمایی توماج، همه افتادگان و رادیو آبادان را به انجام رسانیده‌است. در نمایش شیطونی که فروردین و اردیبهشت ماه در تماشاخانه تئاتر مستقل تهران  روی صحنه اجرا می شود عوامل زیر حضور دارند؛ نویسنده و کارگردان: مهدی کوشکی، مدیر تولید: محمد قدس، بازیگران: الهام جدی، شهروز دل افکار، مهدی کوشکى و دریا یاسر، لباس: زهره کاظمی. با دل افکار در باره بازیش در نمایش شیطونی گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در کارنامه کاریتان نقش های متفاوت رئالیستی و غیررئالیستی مثل نقش موسی باد شیشه را می لرزاند و یا دیمیریوس رویای نیمه شب تابستان دیده می شود. چقدر به تنوع نقشی اعتقاد دارید؟

به تنوع نقشی اعتقاد دارم. دوست دارم نقش های متنوعی را بازی کنم. درنمایش تخلف میزانسنیک سهراب هم فضای فانتزی وجود داشت و با این نوع فضاها بیگانه نبودم و در نمایش خسیس هم کار و نقش فضای فانتزی داشت. موقعی که این نوع نقش ها را بازی می کنم، مثل یک ناظر و یا تماشاگر از بیرون به نقش و بازیم نگاه می کنم و اگر برای خودم قابل باور بود، ساختار بازیم را روی این شیوه متمرکز می کنم و اگرنه مدام روتوش می زنم تا بازیم شکل دلخواهم را به دست بیاورد.

 

در چند نمایش هم به خوبی نشان دادید که نقش ضد قهرمان های سمپات مثل همین شهرام  شیطونی و یا نقشی که در نمایش زمستان ایفا کردید را می توانید بازی کنید. این نوع نقش ها برایتان چه ویژگی هایی دارند؟

در زمستان مقداری جنس شخصیتی که بازیش کردم تفاوتهایی با شخصیت شهرام داشت و آدم قوی و بزن بهادری بود؛ در حالی که شهرام یک دنسر است که زیاد قوی نیست و آدم آسیب پذیری است. این جنس از شخصیتها برای مخاطب در سینما و تلویزیون خیلی جذابیت دارد و مارلون براندو در سینما به شایستگی نمونه های موفقی از آنها را بازی کرد و علی رغم ضد قهرمان بودنشان برای مخاطب محبوب هستند و با آنها همذات پنداری می کنند. من هم دوست دارم چنین نقش هایی را بازی کنم و امیدوارم نقش بزرگی از این جنس در سینما هم بازی کنم. الان هم همزمان در نمایش رومولیت در نقش مرکرتیو بازی می کنم و خصوصیاتی مشابه با مهرداد دارد و شخصیت یک سویه ای نیست.

 

یکی از علت های مهم جذب شدن مخاطب به سوی شهرام نوسان رفتاری است که در او می بینیم. در ابتدا مخاطب او را آدمی مظلوم و محجوب می بینید، اما بتدریج روی دیگر او به سمت بدی و آدم فروشی رویکرد دارد را هم می بیند؟

موقعی که قرار شد نقش مهرداد را بازی کنم درباره اش مدتها فکر کردم و شبیه این آدم را دیده بودم. آدمی که نه خیلی قلدر و بزن و بهادر است و ناصادق و رو راست است. در مواجه اول مخاطب تصور می کند که چه آدم مهربان و خوبی است، اما در ادامه متوجه پدرسوخته بازی هایش می شود. آدمی که به نامزد دوستش هم رحم نمی کند و او را برای دنس به مهمانی برده است و حتی مهرداد را هم دور زده است. از آن طرف مخاطب در مواجه نخست تصور می کند مهرداد آدم پرخاشگر و بدی است. اما با دیدن بقیه ماجرا تا حدی در باره خشونتی که مهرداد نسبت به شهرام اعمال می کند به او حق می دهد. بازی در این نقش برایم یک چالش بزرگی بود. شخصیت های این نمایش همه جنس متفاوتی دارند و کمتر در نمایش های ما دیده شده اند.

 

این جنس از آدم هایی که رفتار های پرنوسانی دارند و ناگهان تغییر رویه می دهند، در سال های اخیر در جامعه ما زیاد شده اند؟

بله، خیلی ترسناک شده؛ با آدمی دوستی چند ساله دارید و ناگهان می بینید کلاهبردار و بزهکار از آب درآمده است. این جنس از کاراکترها مثل شهرام خیلی نظر من را به خودش جلب کرده بود. آدم ناکسی که از جنس همین دوره و زمانه است و مثل یک روباه مکار است که برای تنازع بقا در کنار شیر هم زندگی می کند و تن به هر پلشتی می دهد. البته در ارائه بازیم مهدی کوشکی خیلی به من کمک کرد و به من گوشزد کرد اگر یک جایی یک اشتباه کوچک در نوع بازی به وجود بیاید، شخصیت از روال منطقیش دور می شود.

 

یک جورهایی شرایط زیست شهرام را به انجام چنین رویه ای در زندگی مجبور کرده است؟

بله، در این قضیه شرایط زیست خیلی موثر است و در نمایش هم می بینیم خیلی راحت پایش را می شکنند و در مقابلش خشونت به خرج می دهند و مجبور می شود باج بدهد و به خانم امیری برای گرفتن کار رقص در مهمانی ها خوش خدمتی کند. برای من این آدم ها ترسناک هستند و تا یک دهه قبل از چنین آدم هایی کمتر در جامعه رد و نشانی وجود داشت.

 

نکته مهمی که در جنس بازیت در قالب چنین شخصیت هایی وجود دارد استفاده از موقعیت های طنز در لحظات جدی است که برای مخاطب خیلی جذاب است و شیوه اش مختص جنس بازیت است؟

خیلی این قضیه را دوست دارم و در بازیم در نمایش رومولیت هم به کارش می برم. معتقدم باید شخصیت یک لایه ای داشته باشد که تماشاگر را با خودش درگیر کند و با او همراه بشود. موقعی که ساده دلی با این موقعیت طنز در لحظه همراه شود شخصیت برای مخاطب جلب توجه می کند.

 

 اغلب زمان نمایش بازیگران در درون فضای محدود یک ماشین بدون داشت اکت بیرونی مشغول بازی کردن هستند. این مسئله آیا در کار بازی برایتان چالش هایی را به وجود نمی آورد؟

کار بسیار سخت و دشواری بود و برایم تجربه عجیب و غریبی بود؛ زیرا در عین حالی که نیاید کاری انجام بدهید مجبور هستید همه کاری در بازی ارائه کنید. تجربه به من نشان داده در این نوع نقش های ایستا بازیگر باید با صدایش بازی کند تا جنس کارش تخت و مونوتن به نظر نرسد و مخاطب  متوجه حالات غم، شادی و خشمش در موقعیت های موجود بشود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

بازیگران نمایش «ژیلت» معرفی شدند

امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار، به عنوان بازیگران نمایش «ژیلت‌» که قرار است با کارگردانی حسن‌ جودکی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود، معرفی شدند.

|

نظرات کاربران