در حال بارگذاری ...
در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عراق مطرح شد:

نوری مالکی: جهان شاهد اتحاد ایران و عراق است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه چند تن از معاونان ازجمله سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری به عراق سفر کردند در این سفر نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه چند تن از معاونان ازجمله سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری عصر روز دوشنبه سفری چهار روزه به عراق را آغاز کردند و در این سفر درخصوص همکاری‌های جدید فرهنگی و هنری دیدارهایی صورت گرفت.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر دیدارهایی با نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق، شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق، عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و دیدار با رییس شبکه العراقیه صورت گرفت همچنین  دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع)، نشست دو هیات فرهنگی ایران و عراق و بررسی زمینه های کنونی و جدید همکاری های فرهنگی، بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق از دیگر برنامه های این سفر بود.

 

نوری مالکی: جهان شاهد اتحاد ایران و عراق است
نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.
مالکی عصر سه شنبه در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی گفت: به یمن وجود اتحاد بین دو کشور ایران و عراق، ما شاهد همکاری های خوب و مشترک در زمینه های مختلف فرهنگی هستیم.
نخست وزیر سابق عراق افزود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه های فعالیت های انقلاب ایران شد.
مالکی در ادامه گفت امروز شاهد آن هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است.
معاون رئیس‌جمهوری عراق افزود در زمان رژیم سابق (بعث) عراق تمام متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان کامل بودند و دیکتاتوری حاکم بر این کشور مانع از پیشرفت فرهنگی عراق طی دههای اخیر شد.
مالکی گفت اگر چه عراق همچون ایران دارای تمدنی کهن و تاریخی پر قدمت است اما خفقان حاکم بر آن در نظام سابق مانع رشد فرهنگی شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از این دیدار به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.
وی گفت جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه های مختلفی را در قالب جشنواره های بین المللی، نمایشگاه های بین المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر کتاب، حوزه هنری شامل هنرهای تجسمی، موسیقی و... حوزه سینمایی و تئاتر برگزار کرده است.
وی افزود سالانه قریب به ۸۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و توزیع می شود و تلاش ما بر این است تا این فعالیت ها افزایش یابد.
صالحی ادامه داد بحمدلله با همکاری و فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برنامه های مشترک فرهنگی و هنری زیادی شکل گرفته است و امیدواریم این فعالیت ها نیز افزایش یابد.
در پایان این دیدار دو طرف ضمن ‌ابراز خرسندی انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.
دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع)، ازجمله برنامه های صالحی در نخستین روز از سفرش به این کشور بود.
نشست دو هیات فرهنگی ایران و عراق و بررسی زمینه های کنونی و جدید همکاری های فرهنگی، بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق، دیدار با رییس شبکه العراقیه از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز بود.
صالحی در راستای اعلام برنامه و رویکردهای خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، نخستین سفر خارجی خود را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عراق رقم زد.


شیخ همام حمودی: عراق خواستار توسعه همکاری های هنری با ایران شد
شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت کشورش خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق عصر سه شنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با وی، گفت همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.
وی افزود ما می دانیم ایران موفقیت های زیادی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ و تدین آن است و این که کشوری اسلامی و دینی است.‌
وی ادامه داد همانطور که می دانید برخی کشورهای خارجی تلاش بسیاری کردند تا عراق را به چالش بکشند اما با ایستادگی ملت و دولت و حمایت دوستان عراق، آنها در این کار توفیقی به دست نیاوردند.
نائب رئیس پارلمان عراق گفت ما مایلیم همکاری های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.
وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخوداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقمندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.
حمودی افزود تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می توان در قالب مستند با فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل ها قرار گیرد.
وی گفت ما تلاش می کنیم ارتباطات و مراودات مختلف بین دو کشور افزایش یابد.
حمودی افزود اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند اما پس از سقوط به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشوریم.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان نیز در این دیدار ضمن تبریک پیروزی های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت عراق در هفته های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق بشمار می رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.
صالحی گفت هویت فرهنگی جان مایه جمهوری اسلامی ایران است و روابط و همکاری های مختلف بین دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر انواع روابط است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت ایران در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت های بسیاری انجام داده است و در تمامی حوزه ها شاهد تکامل و رشد بوده است.
وی برای نمونه به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از 100 فیلم بلند در سال گذشته اشاره کرد.
وی افزود بیش از ۱۰۰ مرکز آکادمیک و آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تجربیات ایران می تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقمندی تجارب خود را به برادران عزیز عراقی منتقل می کند.
صالحی افزود شرایط مختلف زمانی عراق را تحت فشار قرار داد اما بحمد لله عراق امروز از این شرایط عبور کرده است و به سوی موفقیت به پیش می رود.
وی در خصوص سفرهای زیارتی گفت همکاری های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت فرصت های مناسبی برای تبادلات رسانه ای وجود دارد که با بحث و تبادل نظر و دیدارها می توان آنرا افزایش داد تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود.

 

عمار حکیم: ایران هم‌پیمان دوران سخت است

عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: ایران دوست و همپیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی دهیم در پساداعش طرف ثالثی باعث جدایی دو کشور شود.
عمار حکیم عصر سه شنبه در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی، گفت: در زمینه های سیاسی و امنیتی همکاری های خوبی بین ایران شکل گرفته و امیدواریم این همکاری ها در حوزه فرهنگی نیز گسترش یابد.
وی افزود بعد از عبور از داعش، گام های خوبی برای توسعه عراق برداشته شده و جمهوری اسلامی با تعاملی که دارد باعث عمیق تر شدن روابط دو ‌کشور گردیده است.
حکیم گفت: عراق جدید عراقی همراه و دوست با ایران است‌ و مردم عراق نیز این مساله را می دانند و از این موضوع خرسندند.
وی اضافه کرد تجربه جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی است و میتوان از این تجارب استفاده کرد.
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار گفت بر اساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری هایی در بخش های مختلف سینمایی و هنری و همچنین فرهنگی شکل گرفته است و انشالله روز به روز افزایش خواهد یافت.
وی افزود برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار برادران خود می گذاریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص اهمیت حوزه کودک و نوجوان و ضرورت انجام همکاری هایی در این زمینه نکاتی را بیان کرد.
صالحی گفت ایران و عراق جدید که پس از مشکلات فراوان به ثبات رسیده است می توانند از توسعه روابط با یکدیگر سود ببرند.

 

جزییات همکاری های گسترده فرهنگی ایران و عراق بررسی شد
هیات های ایرانی و عراقی با سرپرستی وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق جزییات همکاری های گسترده فرهنگی را بررسی کردند.
سید عباس صالحی و فریاد راوندوزی پس از این مذاکرات در یک کنفرانس خبری محورهای مذاکرات و توافقات انجام شده را تشریح کردند.
وزیر فرهنگ عراق روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی نیز راهبردی خواند و گفت بدلیل اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور روابط فی ما بین حتی در بخش گردشگری نیز راهبردی شده است و نمونه آن زیارت عظیم اربعین است.
وی گفت دو طرف در این مذاکرات در بسیاری از زمینه ها برای تقویت همکاری های فرهنگی به نقطه نظرات مشترک رسیدند و برای برنامه ریزی عملی در این زمینه یک کمیته مشترک تشکیل دادند.
رواندوزی حوزه های سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نشر، شبکه های اجتماعی و ایجاد یک اتاق فکر مشترک برای طراحی راهبردی زمینه های همکاری، را از محورهای مورد تفاهم دانست.
به گفته وی، همکاری در زمینه تقویت فرهنگ تسامح و رواداری در منطقه و نیز تبادل تجربیات در بخش آثار تاریخی و گردشگری و حمایت از ثبت بین المللی آثار تاریخی یکدیگر از دیگر محورهای توافقات نشست امروز هیات های دو کشور بود.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان نیز در این کنفرانس خبری پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در غلبه بر فتنه داعش و تکفیری ها که به مدد همت دولت، فداکاری ملت و فتوا و حمایت مرجعیت عالی عراق بدست آمد را تبریک گفت.
وی همچنین با تقدیر از تجربه مردمسالاری در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور (22 اردیبهشت) گفت بدون شک این تجربه ارزشمند می تواند برای ملت های منطقه آموزنده و قابل توجه باشد.
صالحی ابراز امیدواری کرد دیدارها و مذاکرات جاری میان دو طرف در حوزه فرهنگ، نقطه عطفی برای توسعه همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، توافق بر سر بازنگری تفاهمنامه امضا شده میان دو کشور در زمینه گردشگری با توجه به تغییر بسیاری از شرایط در طول ده سال گذشته و با هدف رفع اشکالات موجود و تسهیل امور زائران و مسافران دو کشور یکی از مهمترین محورهای مذاکرات هیات های دو کشور بود.
همکاری در بخش نشر و بازار کتاب و نیز فرایندهای تولیدات فرهنگی و مشارکت فعال تر در نمایشگاه های کتاب و رویدادهای هنری دیگر، ترمیم آثار تاریخی بویژه آثار آسیب دیده عراق در دوران اشغال آمریکا و هجوم تروریست های تکفیری، مقابله با قاچاق عتیقه، برگزاری نمایشگاه های مشترک، کمک ایران به برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف هنری از دیگر محورهای مورد توافق طرف است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از نمایشگاه دایمی هنرهای تجسمی در محل وزارت فرهنگ عراق بازدید و با آثار قدیم و جدید هنرمندان عراقی از نزدیک آشنا شد.




مطالب مرتبط

محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است
محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و هنر می‌گوید جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای این که هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ...

|

در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند

محمود سالاری، معاون امور هنری درباره انجام اقداماتی که موجب حفظ کرامت هنرمندان پیشکسوت خواهد شد، گفت آنچه در دسترس ماست فراهم خواهیم ساخت امیدواریم طی دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر بتوانند در قالب طرح «شهر هنر» صاحب مسکن شوند تا از دغدغه مستأجری خلاص شوند.

|

نظرات کاربران