در حال بارگذاری ...
  • نظری بر کمدی «جعفر خان از فرنگ برگشته»

    ساده ، صمیمی ، محکم و متناسب

    ایران تئاتر- بهزاد صدیقی: به نظرم نمایش نامه ی «جعفر خان از فرنگ برگشته » با همه ی اشکالاتی که دارد به خصوص در پایان بندی آن، یک اثر تمام عیار از نمایش نامه ی ایرانی معاصر به شیوه ی درام نویسی غربی است و اثری قابل اعتنا که می تواند سنجه ای جدی برای آغاز نگارش ادبیات نمایشی ایران باشد.

     «جعفر خان از فرنگ برگشته » نمایش نامه ای با قلم  زنده یاد حسن مقدم که در عنفوان جوانی نویسنده نوشته شده و توانسته به جایگاهی والا در دوره ی خود و حتا تا چند دهه بعد از خود دست یابد. این که بسیاری از کارگردانان و نمایش نامه نویسان معاصر به این اثر علقه و علاقه ی زیادی داشته اند که به اجرایش درآورند، در نزد اهل فن روشن است و‌ در محافل تئاتر و مجالس تخصصی نمایش نامه نویسی هم در این باره سخن گفته اند اما این که چه کسی بالاخره همت کرده تا این نوع از نمایش نامه های ایرانی را  اجرا کند، کسی را سراغ نداریم. هر چه از دهه ی چهل شمسی بوده یا متون نمایشی ترجمه شده بوده یا متونی از نمایش نامه نویسان متاخر ایرانی و همین چند پنج دهه ی اخیر یا متون معاصر و امروزه روز.
    حالا رحمت امینی دل به دریا زده و با همه ی دشواری های اجرای متن هایی این چنینی، متنی برای اجرا انتخاب کرده که هم متنی در خور و از مهم ترین متون  ادبیات نمایشی ایران است که تضاد و برخورد مبحث سنت و ‌مدرینته در آن به خوبی تصویر شده و هم شکلی از نمایش مدرن ایرانی در آن بازتاب یافته است. اجرای نمایش جعفرخان از فرنگ برگشته اجرایی ساده و صمیمی و گرم با بازی های روان و راحت و محکم متناسب شخصیت های اثر است که با هماهنگی عناصر صحنه ای نظیر موسیقی و طراحی به اجرایی مختصر و موجز و خوش ریتم بدل شده و توانسته به خوبی و البته با توام با لحظات شادی آفرین،  تماشاگر را به حظی مطلوب برساند.
    آنچه که مهم است امینی به عنوان کارگردان تلاش نکرده شلنگ تخته بیندازد تا به هر ضرب و زوری تماشاگر را خشنود و خندان و راضی به بیرون از سالن هدایت کند. بل که او‌کوشیده در شکلی ساده و بی ادعا متن را وفادارانه به اجرا درآورد و همین سبب ساز توفیق اجرایش شده است.
    به گمانم امینی با اجرای نمایش جیجک علیشاه و این نمایش نشان داده که با عزمی جزم به سراغ متون کلاسیک ادبیات نمایشی ایران رفته و بر آن است این متون را از مهجوری درآورد. کاش سایر کارگردان های نسل امروز و ‌دیروز هر از چند گاهی به داشته های ادبیات نمایشی خودمان رجوع کنند که نمایش نامه های قابل تاملی از  دوران گذشته کم نداریم . پیشنهاد می کنم در این یک هفته ی پایانی علاقه مندان نمایش ایرانی و هم چنین دانشجویان تئاتری به دیدن این اثر بروند زیرا دیدنش مخاطبان عادی را با نمایش نامه ای از دوران گذشته آشنا می کند و‌ لحظات فرحبخشی را برایشان فراهم می آورد و مخاطبان دانشجو ضمن چنین آشنایی ای، می توانند پی به قدرت ساختاری و محتوایی  درام کلاسیک ایرانی ببرند.
    بیست و نهم اردی بهشت ماه نود و هفت

     




    مطالب مرتبط

    محمود دولت‌آبادی در آیین پایانی جشنواره بیان کرد:

جوانان کشور ما خواستند و می‌خواهند که زندگی از تپش بازنایستد
    محمود دولت‌آبادی در آیین پایانی جشنواره بیان کرد:

    جوانان کشور ما خواستند و می‌خواهند که زندگی از تپش بازنایستد

    ایران تئاتر:آیین پایانی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی از ساعت 20 روز شنبه 22 دی‌ماه سال جاری به مدت 180 دقیقه در تالار استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

    |

    حمیده بانو عنقا در مراسم رونمایی از هفت اثر منتشرنشده اکبر رادی

اینکه رادی این آثار دور نیانداخته حتماً حکمتی دارد
    حمیده بانو عنقا در مراسم رونمایی از هفت اثر منتشرنشده اکبر رادی

    اینکه رادی این آثار دور نیانداخته حتماً حکمتی دارد

    ایران تئاتر:رونمایی مجموعه «پیش از روزنه آبی» هفت اثر منتشرنشده اکبر رادی در بخش جنبی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، ساعت ۱۰:۳۰ روز سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۷ در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

    |

    محمد رحمانیان در آیین افتتاح نمایشگاه اسناد تصویری اکبررادی  بیان کرد:

اولین بار است که پوستر افول و لبخند باشکوه آقای گیل را دیدم
    محمد رحمانیان در آیین افتتاح نمایشگاه اسناد تصویری اکبررادی بیان کرد:

    اولین بار است که پوستر افول و لبخند باشکوه آقای گیل را دیدم

    ایران تئاتر:در روز دوشنبه 17 دی‌ماه با حضور هنرمندان تئاتر و خانواده استاد اکبر رادی نمایشگاه« اسناد تصویری اکبر رادی» افتتاح شد و همزمان با این مراسم افتتاحیه از نشان مدال اکبر رادی رونمایی شد.

    |

    روح الله جعفری در سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی مطرح کرد:

هدف پُر کردن خلأ بین تولید محتوا و آفرینشگری است
    روح الله جعفری در سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی مطرح کرد:

    هدف پُر کردن خلأ بین تولید محتوا و آفرینشگری است

    سمینار و مسابقه مقالات رادی شناسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، صبح روز یکشنبه 16 دی ماه 97 از ساعت 10 صبح در محل تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. دبیر بخش مقالت در این نشست گفت: هدف، پُر کردن خلأ نبود رابطه بین تولید محتوا با امر آفرینشگری است.

    |

    دبیر جشنواره اکبر رادی در نشست خبری این  رویداد اعلام کرد:

نمایشنامه‌نویسی هیجان‌انگیزترین بخش جشنواره است
    دبیر جشنواره اکبر رادی در نشست خبری این رویداد اعلام کرد:

    نمایشنامه‌نویسی هیجان‌انگیزترین بخش جشنواره است

    ایران تئاتر:نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی رأس ساعت 10:30 روز دوشنبه 10 دی‌ماه 1397 با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره به همراه دکتر روح‌الله جعفری، یوسف با پیری، امیر اسمی و ابراهیم حسینی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار ...

    |

    در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد:

کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است
    در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد:

    کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است

    هفدهمین نشست نقد صحنه با حضور کوروش سلیمانی، علی‌رضا نراقی و بهزاد صدیقی عصر روز شنبه 24 آذر ماه 97 با همکاری موسسهٔ افرامانا و بررسی و گفت وگو دربارهٔ نمایش«خرده نان» در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    |

    در  نشست تئاتر کاغذی  مطرح شد:

«ساده با تو با یک ترانه» بحران‌های اجتماعی را به‌درستی و باورپذیر نشان می‌دهد
    در نشست تئاتر کاغذی مطرح شد:

    «ساده با تو با یک ترانه» بحران‌های اجتماعی را به‌درستی و باورپذیر نشان می‌دهد

    هفدهمین نشست تئاتر کاغذی نمایشنامه «ساده با تو با یک ترانه» با حضور ندا قربانیان، امید طاهری و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه 17 آذر ماه 97 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    |

    در دومین نشست مشق صحنه مطرح شد:

چگونه می توان مفاهیم تجریدی را در تئاتر کودک و نوجوان ملموس کرد
    در دومین نشست مشق صحنه مطرح شد:

    چگونه می توان مفاهیم تجریدی را در تئاتر کودک و نوجوان ملموس کرد

    دومین نشست مشق صحنه، ویژه نمایشنامه نویسی و تئاتر کودک، با حضور منوچهر اکبرلو، ناصر آویژه، بهزاد صدیقی و کیومرث قنبری آذر توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری موسسه افرامانا، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران