در حال بارگذاری ...
« نامزد ویولت» در موزه استاد انتظامی روی صحنه رفت

داریوش مودبیان و اجرای نمایشی از جریان « تئاتر بولوار»

ایران تئاتر:اجرایی از نمایشنامۀ « نامزد ویولت» به کارگردانی داریوش مودبیان اثر فرانسوا دوترامون این روزها در موزه استاد انتظامی روی صحنه رفته است.

داریوش مودبیان در خصوص نمایش « نامزد ویولت»  که این روزها در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه برده به ایران تئاتر گفت: نمایش « نامزد ویولت» تازه ترین اجرای «گروه تئاتر مردم» است. در این اثر همچون اجراهای پیشین گروه نوع نگاه آقای علی نصیریان به تئاتر، به عنوان سرپرست این گروه که در سال  1338 تاسیس شد، مورد توجه بوده است. از سال 1390 که این گروه را مجددا احیاء کردیم و از سه سال پیش که این گروه فعالیت اجرایی خود را در موزه استاد عزت الله انتظامی از سر گرفته تا به حال 26 نمایش را روی صحنه برده ایم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که از سال های ابتدای فعالیت گروه تئاتر مردم با آن همکاری داشته در خصوص پیشینۀ فعالیت این گروه اظهار کرد: هنرمندان برجسته ای از جمله محمد علی کشاورز و عزت الله انتظامی از ابتدای تاسیس گروه تئاتر مردم در آن فعالیت داشتند و من از سال 1346 به گروه پیوستم. 8 مهر ماه 1344 تماشاخانه سنگلج با اجرای نمایش « امیر ارسلان»  از این گروه افتتاح شد و به بهره برداری رسید. در طول فعالیت این گروه هنرمندان برجسته دیگری چون زنده یادان اسماعیل داورفر، جمله شیخی و مهین شهابی در آن حضور داشتند اما متاسفانه بعد از انقلاب و به دلیل تعطیلی اداره برنامه های تئاتر و عدم امکان فعالیت، این گروه هم منحل شد.  

مودبیان در خصوص ویژگی های نمایش « نامزد ویولت» که تازه ترین اجرای این گروه در دور جدید فعالیت هایش است گفت: این نمایش یک کمدی خانوادگی منتسب به جریانی است که با عنوان « تئاتر بولوار» در فرانسه آغاز شد که بعدها به آمریکا رفت و در آنجا گسترش بیشتری پیدا کرد. حتی جریان « تئاتر لاله زار» در ایران که اساساً متفاوت با چیزی است که امروز آن را تئاتر آزاد می نامیم در حقیقت دنباله رو تئاتر بولوار محسوب می شود. این شیوه از نمایش کمدی اغلب مضامینی چون آداب و مناسبات خانوادگی و تضاد بین نسل ها را در بر می گیرد و تصویری بزرگ نمایی شده و کاریکاتوری از این دست مضامین ارائه می دهد.

وی در خصوص شیوه کارگردانی این اثر نیز بیان کرد: تئاتر بولوار از شیوه « کمدی اشتباهات» سود می جوید و در موقعیت هایی چون به اشتباه لباس دیگری را پوشیدن و خود را به جای دیگری جا زدن شکل می گیرد. در این اجرا سعی کردیم به شیوه کارگاهی بر رنگ آمیزی شخصیت ها، همچنین نحوۀ بیان و صدا تمرکز کنیم.

مودبیان که  پیش از این خود «فرانسوا دوترامون» نویسنده نمایشنامه « نامزد ویولت» را به تئاتر ایران معرفی کرده در پایان سخنانش درباره این نمایشنامه نویس گفت: دوترامون در عرصه رمان نویسی و به ویژه رمان های پلیسی فرانسه شخصیتی آشنا است و از دهه 70 میلادی در زمینۀ نگارش نمایشنامه های کمدی فعالیت می کند. پیش از این در مجموعه کتاب های « طنزآوران» این نویسنده را معرفی کرده بودم. همچنین اجرایی از این نمایشنامه که کارگردانی و تهیه کنندگی آن را بر عهده داشتم، در سال 1378 و در مجموعه « پردۀ عجایب» از تلویزیون پخش شده بود که علی نصیریان، رضا فیاضی، زهره مجابی، مژگان ترانه، سید مهرداد ضیائی و زنده یاد فهیمه راستکار در آن به ایفای نقش پرداختند.




مطالب مرتبط

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد
گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد

داریوش مودبیان، می‌گوید نمایشنامه‌خوانی به این شکلی که در ایران به آن پرداخته می‌شود، بیشتر یک نوع نمایش رادیویی است، در حالی‌که در کشورهای اروپایی، متن طوری خوانش می‌شود که تماشاگر هم‌زمان میل به دیدن و شنیدن داشته باشد.

|

نظرات کاربران