در حال بارگذاری ...
تئاتر خوزستان در سالی که گذشت

218 نمایش در خوزستان 1625 اجرا را در سال 96 تجربه کرد

در سال ۹۶ در استان خوزستان ۲۱۸ نمایش جدید تولید شد که این نمایش‌ها ۱۶۲۵ اجرا بر روی صحنه داشتند و ۱۹۶۶۲۵ نفر به تماشای این آثار نشستند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تئاتر خوزستان آنچه در ادامه می‌آید نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای تئاتر خوزستان در سال نودوشش دارد.
«تئاتـر» مانوس ترین هنـر با بهـار است. صحنه ی تئاتــر، صحنـه ی نشاط آفرینی و طراوت بخشی است. برای اهالی تئاتر، «بهار تئاتری» غنی تر از بهار طبیعت است. بهاری که در خوزستان آغاز شد با جشن های روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی در خوزستان و ۲۵ شهرستان اش.

1) آموزش
اولویت کاری هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با توجه به ضرورت هنرمندان استان بر امر آموزش در کنار توجه به تولید فاخر و اجراهای متداوم عمومی بنا نهاده شد.
در ذیل به اختصار بخشی از فعالیتهای آموزشی انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان را در طی سال 1396 به اختصار به استحضار می رسانیم:
در ابتدای برگزاری دوره های آموزشی، شناسایی استعدادها در شهرهای مختلف استان لازم می نمود. به همین منظور مبحث آموزش را در سه سطح برنامه ریزی کردیم: سطح یک و مقدماتی در تمام شهرهای استان با اعزام استاد و کارشناسان تحصیلکرده استانی و امکان اسکان چند روزه استاد و برگزاری کلاسهای فشرده چند روز و استعدادیابی هنرجویان مستعد هر شهر جهت معرفی به دوره های بالاتر طی ماههای خرداد، تیر و مرداد برگزار گردید.
در سطح دو آموزش با تقسیم بندی استان به پنج جزیره آموزشی با در نظر گرفتن شهرهای همجوار اقدام به برگزاری دوره های تخصصی با دعوت از اساتید برجسته و مطرح کشوری شد که امکان اسکان و پذیرایی هنرجویان شهرهای همجوار جهت استفاده از کلاسها فراهم آید که به شرح زیر می باشد:
1. برگزاری دوره دوم آموزش تخصصی تئاتر طنز با دعوت از استاد «داریوش مودبیان» جهت برگزاری دوره آموزشی تخصصی با عنوان «کمدی موقعیت» در اردیبهشت 1396 با اولویت «نمایشنامه تا اجرا» در شهرستان دزفول.
2. برگزاری کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی با دعوت از استاد «نادر برهانی مرند» با عنوان «ایده ها از کجا می آیند؟» در تیرماه 1396 ویژه شهرهای شمالی استان با حضور 40 نفر از هنرمندان تئاتر در شهرستان اندیمشک.
3. برگزاری کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی با دعوت از استاد «نادر برهانی مرند» با عنوان «ایده ها از کجا می آیند؟» در تیرماه 1396 با حضور 100 نفر از هنرمندان شاخص تئاتر استان خوزستان در شهرستان اهواز.
4. برگزاری کارگاه آموزش عملی بازیگری تئاتر با دعوت از استاد «آرش ساربان» ویژه هنرمندان و هنرجویان تئاتر طی روزهای هشتم و نهم تیرماه 1396 در شهرستان لالی.
5. برگزاری دو دوره کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی با دعوت از استاد «عبدالرضا سواعدی» ویژه هنرمندان و هنرجویان تئاتر در تیرماه و مردادماه 1396 در شهرستان بندر امام خمینی (ره).
6. برگزاری کارگاه آموزشی شبیه خوانی با دعوت از استاد «رضا حسنی» جهت برگزاری دوره آموزشی تخصصی شبیه خوانی در مردادماه 1396 ویژه شهرهای شرق و جنوب استان خوزستان در شهرستان رامهرمز.
7. برگزاری کارگاه آموزشی شبیه خوانی با دعوت از استاد «اسماعیل مجللی» با عنوان «آشنایی با تئوری ها و کارگاه عملی تعزیه» طی رزوهای 16 و 17 شهریورماه 1396 در شهرستان شوش.
8. برگزاری کارگاه آموزش شبیه خوانی با دعوت از استاد «سیدمحسن هاشمی» در بهمن ماه 1396 با حضور هنرمندان و گروه های مطرح تعزیه استان خوزستان در شهرستان شوشتر.
9. برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر کودک توسط استاد «منوچهر اکبرلو» نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان کشور در اسفندماه 1396 در دهمین جشنواره منطقه ای تئاتر و کودک و نوجوان دزفول.
10. برگزاری کارگاه های آموزشی تئاتر توسط اساتید کشوری و استانی در شهرستانهای مختلف در رویدادهای تئاتری استان شامل: کارگاه تئاتر شورایی «آریان رضایی» در اهواز، کارگاه بازیگری خانم «مریم مقدم» در شوش، کارگاه های آموزش شبیه خوانی با حضور استانید مطرح کشوری در دهمین همایش ملی تعزیه و آئین های نمایشی محرم شوش، کارگاه پژوهش در تئاتر استاد «اردشیر صالح پور» در بهبهان، کارگاه بازیگری استاد «رضا نصاری» در سوسنگرد، کارگاه بازیگری آقای «ساسان ریاحی پور» در شادگان، کارگاه نمایشنامه نویسی استاد «یاراحمدی» در اهواز، کارگاه تئاتر کودک استاد «فدایی حسین» در بهبهان.

 

2) کانون های تخصصی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در راستای سپردن امور تخصصی به دوستان اهل فن در زمینه های مختلف و همچنین تسری مدیریت ها و بهره مندی از توان کل هنرمندان تئاتری صاحب نظر در استان برای اولین بار در کشور اقدام به ایجاد هفت کانون تخصصی و یک دبیرخانه زیر مجموعه خود برای پیگیری امور و برگزاری نشست ها و ورک شاپ های تخصصی و همچنین با شناسایی رابطین هر کانون در هر شهرستان نسبت به سازماندهی هنرمندان در گرایش ها و رشته های فعالیت مورد علاقه خویش اقدام نمود که با تشکیل هیات مدیره های سه نفره به شرح ذیل اقدام به فعالیت نمودند:

الف) کانون شبیه خوانی - هیئت مدیره شامل: خلیل ضرغامپور، صادق اسماعیلی فر، ناصر میاحی
ب) کانون تئاتر خیابانی- هیئت مدیره شامل: علی بنائیان، آرش ساربان، وحید فقیهی
ج) کانون تئاتر طنز - هیئت مدیره شامل: بهزاد خیرالهی، عظیم سبزقبا، علی اصغر همتیان
ر) کانون تئاتر کودک و نوجوان - هیئت مدیره شامل: هادی شجاعی، سروش مداح، حسین کارگر
ز) کانون تئاتر بومی - هیئت مدیره شامل: سعید نگروای، رضا حویزاوی، کورش مهری بابادی
س) کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس - هیئت مدیره شامل: مصطفی بوعذار، مجید صادپاپی، محمود بالویی
ش) کانون دانش آموختگان نمایش - هیئت مدیره شامل: آرش سهرابی، علی اکبر پشم فروش، مریم مقدم

* دبیرخانه نشر آثار و پژوهش - مسئول دبیرخانه: ابوالقاسم غلامحیدر

 

3) جشنواره ها

از جمله فعالیت های دیگر انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در طی سال 96 پیگیری برگزاری با کیفیت جشنواره ها و رویدادهای تئاتری استان خوزستان بود که از این حیث هم با حمایتهای مستمر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و با صرفه جویی مالی و مدیریت منابع و از همه مهمتر بهره گیری از منابع سایر ارگانها و سازمانها و ادارات دولتی در شهرهای میزبان و سهیم کردن آن‌ها در ستادهای برگزاری جشنواره توانستیم در اکثر شهرستانهای استان رویدادی تئاتری را برگزار نمائیم و حتی بعضی از جشنواره های شاخص همانند «جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول» که پنج سال تعطیل شده بود را مجدداً برگزار و سپس با یک گام به جلو در سال 96 بصورت منطقه ای با دعوت از هشت استان برگزار کنیم، برگزاری اولین و دومین «جشنواره تئاتر فجر استانی» در خوزستان در دو سال پی در پی و دعوت از گروههای برتر جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تعمیم کلیه اجراها به شهرهای مختلف استان، ملی کردن «جشنواره منطقه ای تئاتر لاله های سرخ» در سال 96 و دعوت از هنرمندان کل کشور به اندیمشک، برگزاری «اولین جشنواره تئاتر خیابانی فانوس بندر» در بندرامام خمینی (ره)، برگزاری «اولین همایش سراسری نمایشنامه خوانی دفاع مقدس» در استان خوزستان، برگزاری «دهمین همایش نمایشهای تعزیه و آئین های نمایشی محرم» پس از شش سال وقفه این بار در شهرستان شوش مهد تعزیه کشور و در سطح ملی، برگزاری «دومین همایش خط سرخ» ویژه تئاتر دفاع مقدس در شهرستان بهبهان و تبدیل آن به جشنواره استانی در سال آینده، پیگیری و برگزاری بین المللی شدن «جشنواره پانزدهم تئاتر عربی» در سوسنگرد، برگزاری «اولین جشنواره استندآپ کمدی استان خوزستان» در شوشتر، برگزاری «همایش شهر بیدار» توسط انجمن هنرهای نمایشی اهواز، برگزاری «جشنواره ملی تعزیه عاشوراییان» در مسیر زوار اربعین در مرز چزابه و حدود پنجاه اجرای نمایشی از گروههای برگزیده کل کشور، برگزاری «اولین جشنواره تعزیه محراب خون» در ماه مبارک رمضان در شوشتر، پیگیری برگزاری «جشنواره نمایشهای مونولوگ» در سال 97 در شهرستان امیدیه، پیگیری برگزاری «اولین جشنواره بین المللی تئاتر اهواز» با موضوع نفت به همت شورای سیاستگذاری تئاتر اهواز در سال 97، برگزاری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی در شهرستان اهواز، برگزاری «اولین جشنواره تئاتر خیابانی قرآن و عترت» در نمـایشگاه کتاب اهـواز و «جشنواره ملی خیابانـی راهیـان نـور» در اسفندماه 96 در یـادمان هـای دفـاع مقدس

و برگزاری چندیـن جشنواره و رویداد دیگر که در ذیل به برخی اشاره خواهد شد:
* دومین همایش نمایشنامه خوانی مقاومت - 3 الی 5 خردادماه 1396 - شهرستان دزفول
* اولین سوگواره استانی تعزیه «محراب خون» - 26 الی 30 خردادماه 1396 - شهرستان شوشتر
* بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان - 8 الی 11 شهریورماه 1396 - شهرستان اهواز
* دومین همایش نمایشنامه خوانی و تئاتر خیابانی دفاع مقدس «خط سرخ» - 30 شهریور الی 01 مهرماه 1396 - شهرستان بهبهان
* پنجمین سوگواره تعزیه عاشورائیان - 23 الی 28 مهرماه 1396 - شهرستان دزفول

* دهمین همایش ملی تعزیه و آیین های نمایشی محرم - 3 الی 7 آبانماه 1396 - شهرستان شوش
* نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی - 13 الی 19 آبانماه 1396 - پایانه مرزی چزابه
* بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر «لاله های سرخ» - 6 الی 10 آذرماه 1396 - شهرستان اندیمشک
* اولین جشنواره استانی «استند آپ کمدی» - 25 آذرماه 1396 - شهرستان شوشتر
* دومین جشنواره فجر استانی خوزستان - 16 الی 21 دیماه 1396 – خوزستان
* پانزدهمین جشنواره تئاتر عربی خوزستان - 26 الی 29 دیماه 1396 - دشت آزادگان – سوسنگرد
* اولین جشنواره نمایش های خیابانی قرآنی و تعزیه فاطمی خوزستان - 25 الی 28 بهمن ماه 1396 - شهرستان اهواز
* دهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان خوزستان - 5 الی 8 اسفندماه 1396 - شهرستان دزفول
* همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور «فاتحان آسمان» - 25 اسفند 1396 الی 15 فروردین ماه 1397 - خوزستان - یادمان های دفاع مقدس

 

4) گروه های نمایشی پروانه دار
یکی از شاخصه های انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در سال 96 تلاش در راستای احقاق حق هنرمندان تئاتری و فعال استان خوزستان بود که با توجه به چشم انداز کلی اداره کل هنرهای نمایشی کشور در به رسمیت شناختن گروههای فعال نمایشی، باز هم استان خوزستان از این منظر جزو اولین استانهای کشور شد و با ثبت 25 گروه دیگر در سامانه ثبت گروههای نمایشی کشور، اکنون تعداد گروههای ثبت شده و دارای پروانه رسمی نمایش از اداره کل هنرهای نمایشی کشور در خوزستان به 66 گروه رسید که این نشان از پویایی و تکاپو و تلاش و طراوت این روزهای تئاتر استان در اقصی نقاط 25 شهرستان استان خوزستان است که در ذیل به نام گروههای ثبت شده و دارای پروانه رسمی فعالیت و درجه دریافتی هر گروه اشاره خواهد شد:

*آغاجاری: ایزد (ج)

* امیدیه: بداهه (ب)

* اندیمشک: آفتاب خوزستان (ب)، اری ترین (ج)، طلوع (ج)، شادی آوران (ج)

* اهواز: زهـور (الف)، آزادگان (الف)، برد نشانده (الف)، جوانـه (ب)، پارسیـان (ب)، آئین مـردم (ج)، تب (ب)، شهر اهواز (ب)، صندوقچه (ج)، بابوشکا (ج)، آوان آرت (ج)، نوارس (ج)

* بهبهان: ناب (ب)، تیرداد (ب)، بامداد (ج)، باران جنوب (ج)، معراج آفتاب (ج)

* باغملک: منگشت (ب)، عرفان باغملک (ب)

* بندر امام خمینی (ره): فانوس بندر (ج)، ستایش سربندر (ب)

* بندر ماهشهر: رهای ماهشهر (ب)، پلاک هفت (ب)

* دزفول: آرتا (ب)، هدی (ج)، قاب کوچک (ب)، شاپرک (ج)، نقطه (ج)، ایهام (ج)، اندیشه دزفول (ج)، ستاره دزفول (ج)، سایه روشن (ج)، باران دزفول (ب)، دراما (ج)، هفت دز (ب)

* رامهرمز: پرسوناژ (ب)، سایه رامهرمز (ج)، ابر سفید (ج)

* سوسنگرد: نگاه (ج)، شمایل (ج)، شکوفه (ج)، الغدیر (ج)، ازدهار (ج)

* شادگان: نور (ج)

* شوش: نمایش سنتی شوش (ج)، اندیشه شهرستان شوش (ب)، صوت الغریب (ب)، سایه سـار (ج)، بچه های ایرونی (ب)، مهتاب (ج)، جنة الحسین (ج)، آپادانا (ج)

* شوشتر: سلاسل (ج)، فدک (ج)، شمایل شوشتر (ج)، میثاق (ج)، ایران زمین (ج)، ترنج شوشتر (ج)

* کارون: اشراق (ج)، خدام الزهرا س (ج)

 

5) درگاه تئاتر خوزستان http://khoozestan.theater.ir

درگاه «تئاتر خوزستان» با تلاش بسیار زیادی که برای بازتاب لحظه به لحظه اخبار تئاتری اعم از اجراها، رویدادها و جشنواره ها در سطح کل شهرهای استان صورت داد و با نگاه ویژه مسئولان مرکز در شهریور ماه پورتال «تئاتر خوزستان» به عنوان درگاه برتر تئاتر ایران انتخاب و ساسان شکوریان مدیریت درگاه «تئاتر خوزستان» مورد تقدیر ویژه مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران قرار گرفت.
و در باب انعکاس اخبار تئاتری استان و با توجه به تعامل خوبی که با رسانه های خبری استان و کشور ایجاد شد فضای فرهنگی استان را نسبت به مقوله تئاتر دغدغه مند کردیم که قطعا این دغدغه میتواند به جذب مخاطب خاص تئاتری که سرمایه و پشتوانه اصلی تئاتر است بیانجامد. البته با موافقی که صورت گرفته است مقرر گردید تا برنامه تلویزیونی با نام تماشاخانه نیز در شبکه استانی خوزستان تهیه و هر هفته به امور تئاتری استان بپردازد.

 

6) اجراهای عمومی

درمبحث اجراهای عمومی با توجه به شعار سال انجمن هنرهای نمایشی خوزستان مبنی بر «آموزش، تولید و تبادل اجرایی» سعی شد که توجه ویژه ای به این موضوع مهم شود و درکنار حضور حداکثری گروههای نمایشی استان در تمام جشنواره های منطقه ای و ملی اعم از جشنواره تئاتر رضوی، سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جشنواره بین المللی آیینی و سنتی، جشنواره تئاتر خیابانی ارس و شرهانی و مهر کاشان و جشنواره ملی دفاع مقدس و جشنواره دفاع مقدس پارس جنوبی و... به امر اجراهای عموم در شهرستانها نیز توجه ویژه ای شود و علاوه بر اجرا در سطح شهرستان خویش زمینه تبادل اجرایی گروههای خوزستانی به استانهای همجوار از جمله بوشهر و مرکزی و لرستان و... با رایزنی انجمن های استانی فراهم گردد.

در مبحث درون استانی نیز زمینه اعزام و اجرای گروههای فاخر به شهرهای دیگر استان و پیرو آن ایجاد شرایط میزبانی گروهی از شهر میزبان در شهر گروه مهمان نیز با حمایت ایاب و ذهابی از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان تسهیل گردید که این روند به امکان انتقال تجارب دوستان تئاتری استان به هم و همچنین دوستی های بیش از پیش گروهها و هنرمندان شهرستانی باهم کمک به سزایی کرد و در سال 97 نیز این رویه تبادل اجرایی را با همتی مضاعف و به کمک شورای راهبردی تئاتر استان پیگیری جدی خواهد شد.

در سال 96 در استان خوزستان 218 نمایش جدید تولید شد که این نمایش‌ها 1625 اجرا بر روی صحنه داشتند و 196625 نفر از آن‌ها دیدن کردند.

 

7) شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان

«شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان» در دیماه 1395 به پیشنهاد دکتر محمد جوروند مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از منظر حمایتی و هدایتی برای پیشبرد و خطی مشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و به انگیزه ی ارتقاء سطح کیفی تولیدات هنر نمایش و حفظ منزلت هنر والای تئاتر با حضور تعدادی از صاحب نظران و نخبگان هنر تئاتر استان خوزستان تشکیل شد.

اعضای این شورا متشکل اند از:

سعید بهروزی، حسین ذوالفقاری (مشاور مدیر کل و دبیر شورای راهبردی)، سیدصادق فاضلی، سعید آلبوعبادی، عبدالرضا سواعدی، محمد یاقوت پور، ساسان شکوریان، ابوالقاسم غلامحیدر، افشین القاسی، حمیدرضا سالاروند، مهرداد بهراد، سعید نگراوی و رضا کیانی.

 

8) تجهیز، تعمیر و ساخت پلاتو ها و سالن های نمایش

از آنجاییکه یکی از دغدغه های اصلی مبحث تولید و اجرای عموم هنرمندان استان نیاز توجه به ساخت و تجهیز زیرساخت تالارهای نمایشی استان بود طی تفاهم نامه ای که در افتتاحیه اولین جشنواره فجر استانی خوزستان در دی ماه 95 به همت مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت هنری ایشان در اهواز و به پیشنهاد مدیر کل محترم هنرهای نمایشی کشور مابین دکتر شریعتی استاندار محترم و هنردوست خوزستان و معاونت محترم هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بسته شد مقرر گردید تعداد ده پلاتوی تخصصی تئاتر در ده نقطه استان توسط استانداری محترم ساخته شده و توسط وزارت ارشاد بصورت کاملا حرفه ای تجهیز شده و در اختیار هنرمندان تئاتر استان قرار گیرد که امید داریم ساخت و تجهیز چهار پلاتویی که به همت و پیگیری مستمر و شبانه روزی شورای سیاستگذاری تئاتر اهواز و با حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر اهواز و دیگر مسئولین در حال ساخت می باشند نیز به زودی افتتاح و به جمع تالارهای فعال استان بپیوندند.

 همچنین مقرر گردید که تفاهم نامه ساخت ده پلاتو در سفر اسفندماه دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری و نهایی گردد و البت امید آن میرود که رویه جلب حمایتهای شهرداری ها و ادارات در امر ساخت پلاتوهای کم هزینه و پر بازده در الباقی شهرهای استان و با پیگیری دیگر دفاتر شهرستانی انجمن ها همچون انجمن هنرهای نمایشی و شورای سیاستگذاری تئاتر اهواز نیز صورت پذیرد و البت امید که امر واگذاری مدیریت تالارهای نمایشی استان نیز طبق جلسه ای که روسای انجمن های هنرهای نمایشی استانهای کشور با معاونت محترم وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در تیرماه 96 در تهران انجام گرفت در اولویت واگذاری به خود انجمن های هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتری استان قرار گیرد.

البته با تعامل و همکاری بسیار خوبی که میان انجمن هنرهای نمایشی استان و شورای راهبردی تئاتر استان به خصوص آقای حسین ذوالفقاری مشاور محترم مدیر کل و دبیر شورای راهبردی وجود دارد و با پیگیری های دلسوزانه ایشان و طی سفرهایی که اعضا شورای راهبردی و انجمن هنرهای نمایشی استان به شهرهای مختلف استان و دیدار با روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر آن شهرستانها داشته اند لیستی از مایحتاج تعمیر و تجهیز تالارها و پلاتوهای موجود در تمام شهرهای استان تهیه شده که با موافقت دکتر جوروند مقرر شده تا اوایل سال 97 نسبت به رفع کمبـودها و نقایص نـوری و صوتـی و تجهیزاتی تالارهای نمایش خوزستان اقدام شود که قطعا این امر بر بهبود کیفیت اجرایی هنرمندان تئاتر استان کمک به سزایی خواهد کرد.

 

9) رویدادها

* بزرگداشت روز جهانی تئاتر خوزستان - 15 اردیبهشت ماه 1396 - تالار آفتاب شهرستان اهواز

بیست و پنج اردیبهشت ماه 1396، به همت انجمن هنرهای نمایشی استان جشن بزرگداشت روز جهانی تئاتر استان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر رحمت اله امینی رئیس شورای نظارت بر نمایش کشور برگزار شد از تمامی گروه های پروانه دار استان خوزستان با اهداء هدایایی تقدیر و تجلیل شد.

* نشست هم اندیشی تئاتر خوزستان 02 اسفندماه 1396 - تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

با توجه به لزوم برنامه ریزی و یکسان سازی برنامه های پیشنهادی برای تئاتر خوزستان و ارائه تقویم مصوب رویدادهای هنرهای نمایشی استان خوزستان در سال 1397، «نشست هم اندیشی تئاتـر خوزستان» با حضور دکتر جوروند مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ناصر چنانی معاونت محترم هنری اداره کل، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، روسای محترم دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستانها، مدیران، اعضای کانون های هفت گانه انجمن و اعضای محترم شورای راهبردی تئاتر استان در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار گردید.

*تقویم 1397 تئاتر خوزستان

در باب معرفی و تدوین چشم انداز تئاتر استان، تقویم تئاتری سال 97 در ابتدا توسط انجمن های شهرستانها پیشنهاد و پس از بررسی و تدوین و در طراحی منحصر به فردی توسط ساسان شکوریان، با ذکر نام تمام گروههای ثبت شده و روسای انجمن ها و مدیران کانونها و معرفی شورای راهبردی تئاتر خوزستان و ... نماد آن با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی گردید که این نشان از اهتمام ویژه انجمن استان به تدوین چشم انداز سال 97 تئاتر در استان دارد.

* رونمایی از پوستر و فراخوان سمینار ملی «ظرفیت های نمایشی جام زندگی» - خوزستان – بهبهان

وجود «جام زندگی» این سند تاریخی مهم مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح مکشوفه در ارجانِ بهبهان این مهم را به ما گوشزد می کند که با مطالعه و کار پژوهشی و علمی بر روی تصاویر این جام می توان افق های تازه ای را در خصوص سابقه نمایش در ایران روشن نمود. زنده یاد جابـر عناصـری بعد از مطالعاتـی که بر روی جام زندگی انجام داده بود در یک برنامه تلویزیونـی اظهـار داشت: تاریخ نمایش ایران در این جام نهفته است.

مراسم رونمایی از پوستر سمینار ملی «ظرفیت های نمایشی جام زندگی» توسط دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر ایشان به استان خوزستان در اسفندماه 96 انجام گرفت.

 

10) تماشاخانه های خصوصی استان خوزستان

روند شکل گیری تماشاخانه های خصوصی و جدید در استان خوزستان در چند سال اخیر بسیار خوب بوده است؛ در سال 96 نیز این روند با آغاز ساخت چند تماشاخانه دیگر، ادامه پیدا کرد.

*تماشاخانه چهارسو

این تماشاخانه به عنوان اولین تماشاخانه خصوصی استان خوزستان به مدیریت ساسان شکوریان از سال 1392 در شهرستان بهبهان شروع به فعالیت نمود.

تماشاخانه چهارسو دارای 60 صندلی و دو پلاتو جهت تمرین گروه های نمایشی می باشد.

*تماشاخانه قاف

 این تماشاخانه به مدیریت ایوب بختیاری از سال 1394 در شهرستان اهواز، کیانپارس، خیابان 5 شرقی، پلاک 49 مشغول به فعالیت می باشد.

تماشاخانه قاف دارای 72 صندلی و فضاهای تمرینی و کاف شاپ می باشد.

*تماشاخانه نجوا

 این تماشاخانه به مدیریت ابوالقاسم غلامحیدر از سال 1396 در شهرستان شوشتر شروع به فعالیت نمود.

تماشاخانه نجوا دارای 50 صندلی برای اجرای نمایش می باشد.

 

11) تبادل گروه های تئاتری با سایر استان ها

تبادل گروه های تئاتری جهت اجرای عموم در استان های همجوار‌، یکی از سیاست های تئاتر کشور بود که بر انجام آن همواره چند نشست و گفتگو پیرامون این مهم به توافق رسیدند که تولیدات استان ها تبادل شود. در سال 1396 دو نمایش از تولیدات استان خوزستان شهرستان بهبهان در استان بوشهر به روی صحنه رفتند. نمایش «زیر باران از تو می خوانم» و نمایش «اشک عروسک» از شهرستان بهبهان در بندر دیلم به روی صحنه رفتند. همچنین نمایش «ماضی بعید» از اندیمشک در استان مرکزی شهرستان ساوه به مدت سه روز به روی صحنه رفت.

نمایش «موسیو ابراهیم» کار علیرضا کوشک جلالی و نمایش «1321» کار روح الله خدامی دو نمایش از تولیدات استان بوشهر نیز در شهرستان بهبهان روی صحنه رفت. ادامه این روند می تواند برای تئاتر استان ها مفید و تاثیر گذار باشد.

 

12) انتشار کتاب

* اولین کتاب دیجیتال نمایشنامه های استان خوزستان

«اولیـن کتـاب دیجیتـال نمایشنامه های استــان خوزستــان» در قالب بیش از سیصد نمایشنامه از نویسندگان بومی استان خوزستان سعی در شناساندن قلم هنرمندان این خطه به کل کشور توسط انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و قاسم غلامحیدر مسئول دبیرخانه نشر آثار و پژوهش انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در اسفندماه 1396 و در سفر دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به استان خوزستان توسط ایشان رونمایی و روز 7 فروردین 1397 هم زمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر منتشر شد.

*انتشار «کتاب جامع دیجیتال انجمن هنرهای نمایشی خوزستان 1395 و 1396»

«کتاب جامع انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در سالهای 95 و 96» در 14 سرفصل از جمله: معرفی هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، معرفی دفاتر شهرستانها، برگزاری دوره های آموزشی، معرفی کانون های تخصصی، برگزاری جشنواره ها، درگاه تئاتر خوزستان، اجراهای عمومی، معرفی گروه های پروانه دار استان خوزستان، شورای راهبردی تئاتر خوزستان و ... به مدیر مسئولی محمد یاقوت پور و مدیر هنری ساسان شکوریان طراحی و در سفر دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به استان خوزستان توسط ایشان رونمایی و روز 7 فروردین 1397 هم زمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر منتشر شد.

*انتشار کتاب عملکرد شورای راهبردی تئاتر خوزستان

اولین کتاب عملکرد یکشاله شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان در اسفندماه 1396 منتشر شد.

در این کتاب سیاست های کلی شورای راهبردی، صورتجلسات انجام گرفته، اساسنامه برگزاری جشنواره تئاتر استان خوزستان، گزارشات سفرهای استانی اعضای شورا و ... توسط شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان طراحی و منتشر شده است.

 

13) دومین جشنواره فجر استانی خوزستان

دی ماه 1396، استان خوزستان برای دومین سال پیاپی میزبان جشنواره تئاتر «فجر استانی» بود. رویدادی خجسته که در دو سال گذشته موجب شده تا گروه های مختلف تئاتری از تهران و شهرستان های مختلف‌، آثار خود را در استان خوزستان اجرا کنند. تبادل تجربیات‌، مهم‌ترین هدف این جشنواره است.

در دومین دوره این جشنواره‌، استان خوزستان و شش شهرستان: اهواز، بهبهان، اندیمشک، امیدیه، دزفول و شوش میزبان سه اثر از تهران، دو اثر از برگزیدگان سایر استان ها، ده اثر از تولیدات استان و دو کارگاه آموزشی از تاریخ 16 الی 21 دیماه نودوشش بود.

آئین افتتاحیه دومین جشنواره فجر استانی خوزستان روز 16 دیماه در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آغاز و آئین اختتامیه جشنواره روز 21 دیماه با حضور ارمغان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، اتابک نادری مدیر امور استانهای اداره کل هنرهای نمایشی کشور، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و هنرمندان تئاتر استان خوزستان در مجتمع آفاق شهرستان بهبهان برگزار شد.




نظرات کاربران