در حال بارگذاری ...
نشست خبری هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد

اهداء مدالیوم خانه تئاتر به رضا فیاضی و تجلیل از 14 پیشکسوت تئاتر

تجلیل از ۱۴ هنرمند پیشکسوت تئاتر و اهداء مدالیوم خانه تئاتر از طرف انجمن تئاتر کودک و نوجوان به رضا فیاضی و به فرزند زنده‌یاد باغچه‌بان و و اجرای برنامه‌های متنوع نمایشی از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر است.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر با دبیری سهراب سلیمی در ساختمان جدید خانه تئاتر ایران برگزار شد. در این نشست که با حضور سهراب سلیمی دبیر جشن، مهدی قلعه دبیر اجرایی و احسان حاجی‌پور معاون دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، سلیمی با بیان اینکه طی برگزاری جشن‌های خانه تئاتر در هفته بزرگداشت روز جهانی از 14 پیشکسوت هنرمند تجلیل خواهد شد، گفت: خوشحالم که بعد از 11 سال حضورم در خانه تئاتر نخستین نشست مطبوعاتی در ساختمان جدید را با حضور شما و به مناسبت هفته گرامیداشت روز جهانی تئاتر برگزار می‌کنیم.

سلیمی ادامه داد: در ابتدا باید بگویم که هیأت مدیره خانه تئاتر تصمیم گرفته بدون در نظر گرفتن شرایط نهادها و اسپانسرها با 70 میلیون تومان کار را شروع کند و من امیدوارم با رایزنی‌هایی بتوانیم برخی هزینه‌ها را تأمین کنیم.

او با بیان اینکه سال گذشته شرایط محیطی ما تا پردیس خاوران، متروها و برخی پارک‌ها را نیز پوشش می‌داد، افزود: متاسفانه امسال تمام تمرکزمان را بر شرایط بیرون و درون خانه هنرمندان قرار دادیم و نمایش‌ها در تالار انتظامی اجرا خواهد شد.

سلیمی با اشاره به برنامه‌ریزی انجمن کارگردان‌ها و طراحان لباس عنوان کرد: انجمن کارگردان‌ها فستیوالی از گروه‌های جوان و گمنام برگزار می‌کنند؛ گروه‌هایی که تا به حال هیچ امکانی برای اجرای آثارشان در صحنه نداشتند. نکته‌ی دیگر اینکه یک شورای داوری برای انتخاب آثار ‌آنها در نظر گرفته شده و در نهایت بهترین گزینه کارگردانی به مدالیوم خانه تئاتر دست پیدا می‌کند. در بخش طراحی لباس نیز تا سال گذشته تنها یک مرحله آزمون برگزار می‌شد ولی امسال در کلیت جشن یک سمپوزیوم به صورت بین‌المللی با توجه به گروه‌هایی از تمام دانشکده‌ها، اساتید و طراحان حرفه‌ای کشور تشکیل خواهد شد که از اینها دعوت شده در ورک‌شاپ‌های این هفته حضور یابند. ماکت‌های طراحی شده این گروه ضمن رقابت به داوری می‌رسد و در نهایت در نمایشگاه‌هایی به نمایش درخواهند آمد. بهترین گزینه‌ها نیز در گالری‌های نامی و بهار نمایش داده می‌شود.

دبیر بزرگداشت هفته جهانی روز جهانی تئاتر درباره همکاری انجمن عکاسان با این جشن نیز اظهار کرد: از میان 88 عکس، بهترین گزینه‌ها در کاتالوگ جشنواره جمع خواهد شد و به دست مخاطبان می‌رسد. سایر غرفه‌ها به عروسک‌سازی و انتشارات اختصاص دارد. ضمن اینکه برنامه استیج بیرونی نیز با تنوع برای مردم اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست مهدی قلعه دبیر اجرایی جشن نیز در سخنانی با بیان اینکه افتتاحیه این برنامه‌ها روز 7 اردیبهشت‌ماه جاری در محوطه بیرونی خانه هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: امسال تعداد 20 دوچرخه‌سوار با لباس متحدالشکل مبارک دور پارک هنرمندان به مناسبت روز جهانی تئاتر حرکت می‌کنند و هر روز برنامه‌ها از ساعت 16 تا 18 برگزار خواهد شد. همچنین در زمینه نمایش کودک هم چند گروه دعوت شده‌اند و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد فردوسی برای نقالی 16 کودک دختر و پسر بسته‌ایم و 5 گروه فعال نیز به خیمه‌شب‌بازی خواهند پرداخت.

قلعه افزود: نمایش‌های آیینی روحوضی و سیاه بازی هم در تمام این 8 روز اجرا می‌شود. ضمن اینکه نمایش‌های صحنه‌ای هم در سالن انتظامی خانه هنرمندان و در 3 نوبت برای علاقه‌مندان اجرا می‌شوند که از میان آنها 7 نمایش کودک و عروسکی انتخاب شده است که در ساعت‌های 17 تا 18 اجرا می‌شوند و در ساعت‌های دیگر شب نیز دو سانس اجرای کارگردان‌ها خواهیم داشت. برگزیده‌های این بخش‌ها در اختتامیه تندیس داوران را به خود اختصاص خواهند داد.

دبیر اجرایی هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر همچنین درباره برنامه‌های سالن امیرخانی اظهار کرد: هر روز از ساعت 19تا21 در سالن امیرخانی خانه هنرمندان دو نشست تخصصی انجمن‌های کارگردان‌ها و نمایشنامه‌نویسان برگزار می‌شود. مدالیوم خانه تئاتر هم به پیشکسوتان در روز شنبه 14 اردیبهشت‌ماه در سالن  استاد شهناز اعطاء خواهد شد. همچنین امسال انجمن تئاتر کودک و نوجوان نیز مدالیوم کودک را به رضا فیاضی و یک مدالیوم به دختر آقای باغچه‌بان اهدا خواهد کرد.

قلعه همچنین از اجرای 5 پرفورمنس در لابی‌های خانه هنرمندان در این ایام خبر داد و اضافه کرد: برخی غرفه‌ها به گریم عموم کودکان و یک غرفه هم به عروسک‌سازی در طول این 8 روز اختصاص دارد.

در ادامه این نشست احسان حاجی‌پور نیز در مورد حمایت‌های حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف از جشن خانه تئاتر گفت: ما با حوزه هنری توافق کردیم. مرکز هنرهای نمایشی و خانه هنرمندان پایگاه اصلی از اینجا به بعد نیز امیدواریم شهرداری پیش‌قدم شود و در این راه ما را حمایت کند. رایزنی‌هایی نیز با سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت داشتیم که امیدواریم به زودی خبرهای خوبی بشنویم.

او درباره تجلیل از 14 هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز گفت: با حضور هیأت مدیره خانه تئاتر برگزیدگان این دوره مشخص می‌شود.

پس از توضیحات حای‌پور، سهراب سلیمی با اشاره به مذاکراتی که برای گرفتن سالن اصلی تئاترشهر داشتند، گفت: امسال انجمن بازیگران بعد از بررسی و بازرسی سالن اصلی تئاتر شهر به دلیل وجود دکور نمایشی بزرگی که به صورت آکواریوم در صحنه وجود دارد شرایط برگزاری جشن بازیگر در سالن اصلی را مهیا ندانست به همین خاطر به سمت تالار وحدت رفتیم که آنها نیز مقادیر زیادی پول از ما خواستند که امکانش برای ما فراهم نبود.

سلیمی با بیان اینکه من در حال حاضر تنها 70 میلیون پول دارم و 88 میلیون تعهد مالی دارم، افزود: هر انجمن تنها با 3 میلیون تومان برای برنامه‌هایش از من گرفته‌اند.

او همچنین در این‌باره گفت: برای بخش خیابانی در محوطه تئاترشهر آقای کرمی قول‌هایی به ما داده تا مانند سال گذشته بتوانیم در پردیس خاوران هم اجرا داشته باشیم اما امسال وضعیت مالی مناسبی برای برگزاری جشن در پردیس خاوران نداشتیم.

سلیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایران تئاتر درباره جوایز انجمن بازیگران در جشن بازیگر به نفرات برگزیده با توجه به اینکه در سال‌های اسپانسرها نتوانستند جوایز را انطور که قول داده بودند اهدا کننند و مشکلاتی به وجود آمد انجمن بازیگران امسال چه تمهیدی اندیشیده، اظهار داشت: البته انجمن بازیگران قرار است نشست خبری مستقلی برگزار کنند ولی تا جایی‌که من می‌توانم توضیح بدهم می‌دانم که انجمن بازیگران امسال جوایز خود را از انجمن صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به سه هنرمند پیشکسوت که دو تن از گیلان و یک نفر از کردستان به تهران می‌آیند اهدا خواهد کرد.

سلیمی در پایان با بیان اینکه برای برگزاری این جشن‌ها جلسات و رایزنی‌‌های متعددی با شهرداری، اداره کل هنرهای نمایشی و هر نهادی که ممکن بوده انجام داده‌ایم، خاطر نشان کرد: هنوز در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و فقط در حرف همه قول‌هایی داده‌اند. بعبارتی همیشه خانه تئاتر با حداقل‌ها سعی کرده حداکثر کارها را انجام بدهد و امسال نیز به همان منوال است.

در پایان این نشست نیز از پوستر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر که توسط عماد سالکی طراحی شده رونمایی شد.

گفتنی است، جشن بازیگر نیز امسال روز 15 اردیبهشت‌ماه از ساعت 17 تا 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.




نظرات کاربران