در حال بارگذاری ...
جواد اشکذری در گفتگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

رونق اقتصادی تئاتر؛ شاخصه این روزهای تئاتر مشهد

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی گفت: رونق اقتصادی، حضور در جشنواره‌ها و برگزاری جشنواره‌های استانی از شاخص‌های تئاتر خراسان رضوی است.

جواد اشکذری، رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر اظهار داشت: امسال اجراهای تئاتر در مشهد جلوتر آمده و برای نخستین بار است که از ۷ فروردین ماه، اجراها آغاز شده؛ در سال‌های گذشته اجراها بعد از تعطیلات آغاز می‌شد اما امسال به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی از ۷ فروردین با کار رستم و سهراب آغاز شد و از ۱۹ فروردین نیز، نمایش «ماموران اعدام» به کارگردانی داریوش یزدان پناه اجرا شده است. هم‌چنین در سال‌های گذشته برای خوانش‌ نمایشنامه‌ها به صورت عمومی و تخصصی تلاش کردیم و امسال این تلاش به بار نشسته و مردم به دیدن نمایشنامه‌خوانی‌ها می‌آیند و برای این رویداد بلیط‌فروشی نیز انجام می‌شود.

اشکذری با اشاره به تقویم نمایشی امسال گفت: در تاریخ 10 اردیبهشت مجمع عمومی متشکل از سرپرست گروه‌های نمایشی را تشکیل خواهیم داد و  40 سرپرست گروه از سراسر استان خراسان گرد هم آمده و سعی می‌شود  سال 96 که سال خوبی برای مشهد و خراسان بود را ارزیابی کرده و افق و چشم‌انداز تئاتر استان در سال 97 را مورد بررسی قرارداده و مشخص کنیم.در ماه رمضان، چهاردهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی را خواهیم داشت که جزو برنامه‌های مهم ما است که با همکاری و مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد برگزار خواهد شد و فراخوان آن متعاقبا اعلام خواهد می‌شود. 

جواد اشکذری افزود: در تیرماه انتخابات انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی است که که هیئت مدیره و رئیس انجمن جدید نیز مشخص می‌شود و فراخوان آن به زودی منتشر می ‌شود. هم‌چنین بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی در شهریور ماه برگزار می‌شود که فراخوانش این هفته منتشر می‌شود. تیرماه نیز هفتمین جشنواره تئاتر میثاق را  در کاشمر داریم؛ در گذشته این جشنواره به صورت استانی برگزار می‌شد، اما این دوره به صورت منطقه‌ای و کشوری با حضور 5 استان برگزار می‌شود.

او با اشاره به تسهیل حضور خبرنگاران در اجراها اظهار داشت: در روزهای گذشته، ساماندهی خبرنگاران و عکاسان را در سالن‌های تئاترشهر مشهد داشتیم تا خبرنگاران و عکاسان زبده تئاتر مشهد، کارت حضور در سالن‌های تئاتر را داشته باشند.

اشکذری درباره شاخصه‌های تئاتر استان خاطرنشان کرد: رونق اقتصادی،‌ حضور پررنگ در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مانند نمایش تاریخی که در ایتالیا اجرا می‌شود و برگزاری جشنواره‌ها با کیفیت مناسب ویژگی تئاتر استان است. به طور مثال اثر برگزیده جشنواره استانی مشهد، تندیس بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر را گرفته و این نشان‌دهنده سطح برگزاری جشنواره‌های استانی در مشهد است. سالیان سال است که تلاش زیادی شده و ما هم تلاش کردیم که این شرایط را بهتر کنیم.

اشکذری درباره رونق اقتصادی تئاتر در خراسان رضوی توضیح داد: رونق اقتصادی تئاتر، شاخصه این روزهای تئاتر مشهد است. امسال در اجرای عمومی، فروش تئاتر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بود؛ این اولین بار است که فقط مشهد به این فروش دست پیدا می‌کند. در نیشابور برای اولین بار نمایش‌ها به فروش بالای بیست میلیون تومان دست پیدا کردند. تربت حیدریه و سبزوار نیز رشد خوبی در فروش داشته‌اند. من فکر می‌کنم بعد از تهران، مشهد تنها شهری است که به فروش میلیاردی دست پیدا کرده است.

او در ادامه بیان کرد: از سال 95 تا به امروز هنرمندان استان نشان داده‌اند که می‌توانند حضور پررنگ در جشنواره‌ها داشته، آثاری تولید کنند که هم مخاطب خاص بپسندد؛ مانند جشنواره تئاترفجر که امسال مشهد و سال گذشته هم خراسان، مشهد و سبزوار درخشیدند و هم مخاطب عام.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران