در حال بارگذاری ...
درگفت وگو ایران تئاتر با حسن باستانی نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح شد

داش آکل را روی صحنه می برم

حسن باستانی پژوهشگر نویسنده و طراح جزو کارگردان موفق و پر کار تئاتر است که سال قبل در مجموعه تئاتر شهر با نمایش صبح یک روز لعنتی حضور موفقی داشت . کارگردانی که در اغلب کارهایش به تم اسطور شناسی و جنگ و تبعات آن در زندگی مردم می پردازد .

باستانی فعالیتش را از دهه پنجاه با با گروه نمایش دیلمان شروع کرد و در رشته های مهندسی اکتشاف معدن دانشگاه صنعتی اصفهان ،حضور در آموزشگاه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در رشته نمایش نامه نویسی ، حضور در آموزشگاه حمید سمندریان نزد استاد بهرام بیضایی دوره نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی به تحصیل پرداخته است.وی نخستین کار حرفه‌ای خود را در سال۷۶ با نمایش پوریایی دیگر در تالار چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه برد. باستانی تاکنون بیش از ۳۵ نمایشنامه نوشته و ۱۲ نمایش را کارگردانی و اجرا کرده است. اکثر نمایشنامه‌های حسن باستانی در تهران و شهرهای دیگر ایران روی صحنه رفته و در فستیوال‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده است. او ۲۹ دیپلم افتخار و لوح تقدیر از جشنواره‌های داخلی و پنج دیپلم افتخار از فستیوال‌های بین‌المللی دریافت کرده و نیز در دو کشور گرجستان (۲۰۰۵) و کلمبیا (۲۰۱۰) اجرای عمومی داشته است. حسن باستانی عضو هیات مدیره و مسئول کمیته آموزش و پژوهش کانون نمایشنامه ‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران و موسس و سرپرست گروه تئاتر ادونای است. باستانی در کنار پژوهش بر روی نوشتارهای کهن، فرهنگ و اساطیر ایران بیشتر به نگارش نمایشنامه‌هایی با درونمایه‌های فرهنگ و ادبیات کهن فارسی (آرکاییک)، فولکلور ایرانی و آثار ضد جنگ پرداخته است. از جمله جوایزی که او تا کنون دریافت کرده می‌توان از لوح سپاس پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ماه برای طراحی صحنه نمایش روز سرباز، لوح تقدیر و تندیس یاد بود دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مشاهیر اسلام معاونت هنری شهرداری برای رتبه اول نمایشنامه عروس پیامبر، تندیس نمایش ایرانی برگزیده در فستیوال بین‌المللی شبهای سفید، تئاتر روهر(Theater an der Ruhr) مولهایم-آلمان برای نویسندگی نمایش اژدها چهرک، دیپلم افتخار فستیوال بین‌المللی پر کردن فضای خالی کشور جمهوری آذربایجان باکو برای نویسندگی نمایش اژدها چهرک و... نام برد.از آثار نگارشی حسن باستانی می‌توان به پوریای دیگر، سفر سبز در سبز، عید پاک، همیشه ماندگار، دیوار چین، گوشه‌نشینان آلتونا، همه آن اسفندیاران، آپارتمان، پهلوان و یادگار زریران مادر اشاره کرد.

باستانی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید تئاتریش گفت : صحبت هایی با پردیس تئاتری شهرزاد برای اجرای نمایشی انجام داده ام و دو متن را برای این کار در نظر گرفته ام. متن نخست داش آکل است و برداشت آزادی از داستان کوتاه صادق هدایت انجام داده ام . این نمایش چون شخصیت های زیادی دارد و تولید نمایش با تعداد بازیگران زیاد به لحاظ مادی و درگیر بودن بازیگران در سایر پروژه ها کار چالش برانگیزی شده است ، هنوز برای اجرایش به جمع بندی قطعی نرسیده ام و در ضمن اجرا در سالن خصوصی تابع شرایط خاصی است .

وی در باره مضمون نمایش داش آکل افزود : به تم اصلی داستان هدایت وفادار هستم. اما نوع نگاه خودم  را  در روایت دارم و بیشتر به مسائل اجتماعی و تاثیرات افکار عمومی روی رفتار آدم ها پرداخته ام و تفاوت عمده در کار من نسبت به نوشته هدایت این است که راوی شخصیت مرجان است .

باستانی در باره این پرسش که آیا نمایش فضای زنانه تری نسبت به داستان هدایت دارد گفت : در نمایشم از زاویه نگاه یک زن قصه روایت می شود و مرجان در این نمایش متعلق به زمان و دوره خاصی نیست و تصویری از زن ایرانی در تمام ادوار تاریخی است .

این کارگردان در باره نمایش دیگری که برای اجرا مد نظر دارد عنوان کرد : متن نمایش نامه طنین صدای یک انسان که اثر کم شخصیتی است را برای اجرا در نظر دارم. این نمایش را دکتر شهبازی به فارسی ترجمه کرده است و خرد جنایت های زناشویی امانوئل اشمیت اثر دیگری است که به اجرایش فکر کرده ام.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران