در حال بارگذاری ...
نخستین بهارانه حواشی الدوله از دنیا تئاتر

از بزن بزن خیابانی تا غیبت رضا خانی

ایران تئاتر- حسین سینجلی: درگیری در محوطه تئاترشهر و لزوم آغاز هرچه سریع‌تر اجرای عمومی تئاترهای خیابانی، غیبت رضا خان در خوانش زندگی نامه‌اش و شایعه ممنوع‌الکار شدن یک بازیگر پرحاشیه، تازه‌ترین عناوین رسیده از حواشی الدوله هستند که به عرض می‌رسد.

امروز صبح به خاطر اختلالی که در تلگرام پیش آمده بود صبح اول وقت افتخار دیدار حضوری حواشی الدوله در دفتر نصیب شد. اینطور که از حرف‌هایش معلوم بود این هفته اکثر وقت‌ها در خانه هنرمندان خواهد بود و می‌خواهد ببیند که بروبچه‌های خانه تئاتر، هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر را که از دیروز شروع شده با چه کم و کیفی برگزار می‌کنند. نهایتا اینکه خیلی سریع سه موضوع را گفت تا با شما در میان بگذارم:

 

1-  درگیری در محوطه تئاترشهر و لزوم آغاز هرچه سریعتر اجرای عمومی تئاترهای خیابانی: هفته پیش برای دیدن نمایشی در تئاترشهر طبق معمول حدود 45 دقیقه زودتر از آغاز اجرا به پارک دانشجو رسیدم. ضلع غربی تئاترشهر سمتِ پیاده‌رو خیابان ولیعصر ( عج )به خاطر اینکه مدتی‌ست پاتوق دست‌فروشان شده شلوغ‌تر از همیشه بود. بلیتم رو گرفته بودم و فرصت داشتم تا قبل از اجرا یه چای همون اطراف تئاترشهر بخورم که چشمتون روز بد نبینه، یهو دیدم جمعیتِ زیادی ناگهان از سمت پیاده‌رو به سمت بالا و عده‌ای هم به سمت پارک در حال دویدن هستن. همین‌که اومدم بفهمم چی به چیه دیدم چندتا جوون با انواع و اقسام سلاح سرد به جون هم افتادن و بزن بزن چه بزن بزنی!!!! خلاصه انقدر حرکات و حرف‌های عجیب و غریبی رد و بدل شد که حتی فکر کردن بهش شرم‌آوره. البته شاید این اتفاق برای خیلیا همچین عجیب هم نباشه و برای منم دیدن یه دعوای خیابونی عجیب نبود. در واقع نکته قابل تامل این بود که یعد از گذشت حدود نیم ساعت از اینکه اون چندتا جوون از محوطه تئاترشهر رفته بودن، هنوز جمعیت زیادی ایستاده بودن و منتظر بودن که ببینن اتفاق تازه‌ای میافته یا نه.

اینجا بود که یهو یاد خبری افتادم که آخرای سال گذشته از سوی کانون تخصصی تئاتر خیابانی مبنی بر اجرای عمومی 14 تئاتر خیابانی در سال 97 منتشر شد. اتفاقی که بعد چند سال با تلاش‌های سامان خان خلیلیان بالاخره به بار نشست. داشتم فکر می‌کردم که ایکاش زودتر اجراهای عمومی تئاترهای خیابانی شروع بشه و تنها به 14 نمایش هم اکتفا نکنند. واقعا حیف نیست از این فضایی که به هر ترتیب ایجاد شده، استفاده بهتری نکرد و این همه تماشاگر آماده تماشا رو به امان خدا رها کرد. حداقل از این مطمئنم که کانون تخصصی تئاتر خیابانی این توانای رو داره که برای هر روز یه گروه برای اجرا به هر نقطه تهران بفرسته، مهم اینکه که بقیه هم آماده باشن. همین.

 

2- غیبت رضا خان در خوانش زندگی نامه‌اش: هفته پیش عدم حضور رضا خان کیانیان در برنامه‌ «رضا کیانیان  و خاطراتش از جیگی جیگی» در برنامه «شب جیگی جیگی در تالار سنگلج» در تماشاخانه سنگلج که تعداد زیادی از دوستداران این بازیگر مشهور را به این سالن کشانده بود از اوندست اتفاق‌هایی بود که حداقل واسه من یکی خیلی برخورنده بود. مگه داریم، مگه میشه که فقط با گفتن یه کلام اینکه به خاطر همزمانی برنامه با کارگاهی در سینما فلسطین رضا خان نتونستن تشریف بیارن. بگذریم از اینکه به نظر میرسه دوستان کلا بین برنامه‌های تئاتری و سینمایی اگه قرار باشه یکی رو انتخاب کنن عموما انتخابشون برنامه‌ی سینمایی هست اما نه به این تابلویی!! اما وقتی خنده‌های رضا خان رو کنار الیور استون، فردای اونروزی که تئاتری‌ها رو سر کار گذاشته بود دیدم دیگه موضوع رو فراموش کردم. فقط کافیه شما هم به چهره‌ی رضا خان کیانیان در کنار الیور استون دقت کنید، حتما متوجه میشید که چرا ایشون نباید حتی یه عذرخواهی خشک و خالی هم که شده از تمام اونهایی که در تماشاخانه سنگلج منتظرش بودن بکنن.

 

3- شایعه ممنوع‌الکار شدن یک بازیگر پرحاشیه: راستش اشکان خطیبی از اوندسته بازیگراییه که بخاطر تعدد و کمی هم گستردگی فعالیت‌هاش احتمال به وجود آمدن حاشیه کلا دور برش زیاده و به نظر میرسه یه کم باید حواسش بیشتر جمع باشه. مثلا همین که نتونست کنسرت نمایش «ده سال تنهایی» رو در تالار وحدت اجرا کنه و تا جایی‌که هزینه بلیط‌های فروخته شده رو هم عودت دادن. خلاصه اینکه شنیده‌های خیلی خوبی درباره اشکان خطیبی به گوش نمیرسه و عودت هزینه 1500 بیلط پیش خرید شده بعیده که بدون دلیل باشه. ضمن اینکه چندی پیش در یکی از کانال‌های تلگرامی که ظاهرا خیلی رابطه خوبی با تئاتری‌ها نداره عکسی از کارگاه اشکان خطیبی منتشر شده بود که به زعم دست‌اندرکاران اون کانال تلگرامی مسئولان باید رسیدگی می‌کردند. البته تا الان هیچ منبع رسمی از ممنوع الکار بودن اشکان خان خبری نداده و هر چه هست فقط در حده حاشیه هاو حرف‌های درگوشیه. به همین خاطر بهتره این هنرمند هم بهانه دست اونایی که دوستش ندارن نده.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشت‌آرای

سرما صحنه را در برمی‌گیرد

علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاح‌فرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که به‌سرعت خود را نمایان می‌کند، ایجاز زبان و فنی بودن ...

|

فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش
فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش

هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی سراسر کشور با برنامه‌ریزی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی امروز 29 مهر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نمایش اجرا می‌کنند.

|

نظرات کاربران