در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر اولین تجربه برگزیدگانش را شناخت

عصر دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با برگزاری مراسم اختتامیه، پنجمین جشنواره تئاتر اولین تجربه به کار خود پایان داد.

به گزارش ایران تئاتر عصر دوشنبه 11 اردیبهشت ماه 1397 با برگزاری مراسم اختتامیه، پنجمین جشنواره تئاتر اولین تجربه به کار خود پایان داد. این مراسم از ساعت 15 و با حضور کورش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری قم، اصغر نوبخت رئیس انجمن نمایش قم، جمعی از اساتید و هنرمندان تئاتر قم و هنرجویان کارگاه اولین تجربه در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس حوزه هنری قم در سخنانی کوتاه ضمن تبریک میلاد حضرت قائم(عج) و تشکر از حضور مهمانان و زحمات احمد سلیمانی که مدیریت این دوره را به عهده‌داشت، از هنرجویان کارگاه اولین تجربه خواست تا قدر فرصتی که در اختیارشان گذاشته‌شده را بدانند. هیچ وقت امروزشان را فراموش نکنند، همیشه هنرجو بمانند و برای ارتقاء روح و ذهن مردم تلاش کنند.

 

کورش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

هنرمند همیشه یک طلبه است

کورش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر اولین تجربه، تئاتر قم را نیازمند خانه تکانی دانست و از جوانان خواست تا با تلاش، میراث‌دار خوبی برای تئاتر این شهر باشند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری قم، کورش زارعی در ابتدای سخنانش میلاد حضرت قائم(عج) را به حاضران در سالن سوره حوزه هنری قم تبریک گفت و از مجموعه حوزه هنری قم و احمد سلیمانی که 5 سال مدیریت کارگاه اولین تجربه را بر عهده داشته، تشکر کرد.

وی در ادامه افزود:« تئاتر کشور نیاز به پوست‌اندازی دارد. باید جوان‌هایی با نگرش جدید پا به عرصه بگذارند. تئاتر چند سالی‌ست که دچار رکود شده‌است. تماشاگر از تئاتر روی‌گردان شده و سالن‌ها خالی از تماشاگرند. این زنگ خطری برای مسئولان و هنرمندان با تجربه است. آنها باید نقشه راه جدیدی ترسیم کنند.»

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متذکر شد: « با گذشت 40 سال از انقلاب باید نسل جدیدی تربیت کنیم، این نسل می‌توانید شما باشید.»

وی در ادامه از پیشکسوتان هنر تئاتر قم از جمله علی تفضلیان، اصغر نوبخت، دکترمحمدعلی خبری و محسن پیام یاد کرد که در دوران انقلاب و جنگ و با امکانات حداقلی چراغ تئاتر قم را روشن نگاه داشتند و به نسل بعد تحویل دادند. وی در این خصوص یادآور شد:« این نسل تئاتر قم را به جایی رساندند که زبانزد تئاتر کشور شد، تئاتر قم 10 سال در صدر جشنواره‌های کشور به‌ویژه جشنواره تئاتر فجر قرارداشت و حتی پای تئاتر قم به کشورهای اروپایی که خود صاحب و مدعی تئاتر هستند باز شد.»

وی با نام بردن از سید حسین فدایی حسین، حسین پارسایی، محمد رضا آزاد، علی فرحناک و محمد جواد طاهری اظهار داشت:« اینها از بزرگان تئاتر کشور هستند و ستاره‌های پر فروغی هستند که دیگر استان‌ها آرزو دارند در جوارشان باشند.»

 

هنری که برای مردم نباشد فراموش می‌شود

وی در ادامه هنرجویان کارگاه اولین تجربه را مخاطب قرار داد و گفت:« شما در آغاز راه هستید، ممکن است در ورزش عمر حرفه‌ای یک ورزشکار 15 تا 20 سال باشد اما در هنر هرچه پا به سن می‌گذارید و تجربه اندوزی می‌کنید، ورزیده‌تر می‌شوید به دانش شما افزوده‌ می‌شود و عالم‌تر می‌شوید.»

وی همچنین بیان داشت:« از این جهت که در ابتدای راه هستید، نیاز دارید که نقد شوید، اگر به کارتان ایراد گرفته می‌شود با سعه صدر گوش دهید . هنرمند، همیشه یک طلبه است. تاپای مرگ باید یاد بگیرد و تلاش کنید. در هنر کسی نمی‌تواند بگوید به پایان راه رسیده است.»

وی در ادامه به روی‌گرداندن تماشاگران از تئاتر اشاره کرد و گفت:« تئاتر بی رمق شده‌است. تئاتر از مردم فاصله گرفته‌است. تئاتر امروز برای مردم نیست ما برای خودمان، خانواده‌مان و جامعه فرهیخته و روشنفکر اطراف‌مان کار می‌کنیم . من و شما باید برای هر سلیقه و هر قشری کار کنیم. دوران هنر برای هنر  گذشته است. این شعار امروزه حتی در اروپا هم منسوخ شده است.»

وی در ادامه با اشاره به تئاتر مردمی افزود:« تئاتر، هنری پر خرج است در دنیای حرفه‌ای باید به اقتصاد هنر هم فکر کرد پس باید کاری کنید که بتوانید مردم را به سمت خود بکشانید. هنری که برای مردم نباشد، فراموش می‌شود.»

 

تئاتر قم نیاز به خانه تکانی دارد

وی در ادامه با اشاره به برگزاری 5 دوره کارگاه اولین تجربه اظهار داشت:« خوشحال هستم که این اتفاق 5 سال متوالی ادامه داشته است. هنرجویان در طول این 5 سال روندی رو به رشد داشتند امیدوارم که شاهد برگزاری دهمین و حتی پانزدهمین سال برگزاری این کارگاه باشیم و نسل جدیدی را در تئاتر قم ببینیم.»

وی افزود:« تئاتر قم نیاز به خانه تکانی دارد. شما اگر در مسیر درست قدم بردارید می‌توانید تبدیل به نسلی شوید که چرخ تئاتر استان را بچرخانید. به یاد داشته‌باشید که تئاتر حرفه خطرناکی است. مثل اینکه روی طناب نازکی حرکت کنید، اگر قدمی را اشتباه بردارید سقوط خواهید کرد.»

وی در ادامه به بحث اخلاق در تئاتر اشاره کرد و گفت:« هنرمندان تئاتر، معلمان اخلاق جامعه هستند. باید سعی کنیم درست حرف بزنیم و درست رفتار کنیم و با مردم مراوده داشته باشیم. ان شاء الله شاهد نسلی باشیم که کارهای خوبی در استان و کل کشور به روی صحنه می‌برند و تبدیل به سرمایه های تئاتر این مملکت می‌شوند.»

در ادامه رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سخنانی از بزرگان تئاتر قم نام برد که دوران باشکوه تئاتر قم را رقم زدند و ابراز امیدواری کرد تا هنرجویان این کارگاه با تلاش‌شان آینده تئاتر قم را رقم بزنند. وی تئاتر کشور را دچار رکود دانست و علت آن را فاصله گرفتن هنر تئاتر از مردم ذکر کرد.
سپس در بخش دیگر این مراسم، ابوالفضل بلغندر به نمایندگی از هیات داوران جشنواره بیانیه این هیات را قرائت کرد.
اصغر نوبخت سخنران بعدی این مراسم از حوزه هنری که با تمام توان باعث رقم خوردن این اتفاق شد، تشکر کرد و از هنرجویان کارگاه اولین تجربه خواست تا با تلاش خود سعی‌کنند جایگزین خوبی برای نسل درخشان تئاتر قم که دچار خلاء شده‌است، باشند.
پایان بخش این مراسم نیز معرفی برگزیدگان در رشته‌های مختلف و تقدیر از آنها بود. به این ترتیب که؛
بخش کارگردانی:
نفر دوم: محمدرضا پیغمبری کارگردان نمایش «درستکارترین قاتل دنیا»
نفر سوم: سجاد بختیاری کارگردان نمایش «عزازیل»
در این بخش از مسعود عابدینی برای کارگردانی نمایش «مهر گیاه» تقدیر شد اما هیئت داوران برای نفر اول کارگردانی هیچ انتخابی نداشت.
بخش بازیگری مرد:
نفر اول: سجاد بختیاری‌زاده بازیگر نمایش «درستکارترین قاتل دنیا»
نفر دوم به صورت مشترک: علیرضا وفایی بازیگر نمایش «مهر گیاه» و میثم کامکار بازیگر نمایش «عزازیل»
نفر سوم: مهدی کاشی بازیگر نمایش «سعید، سرباز، سعید»
در این بخش از محمدرضا عموئی بازیگر نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» تقدیر شد.
بخش بازیگری زن؛
نفر اول: سونیا شکاری بازیگر نمایش «اثر پرتوهای گاما روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه»
نفر دوم: نجمه دهقان بازیگر نمایش «عزازیل»
نفر سوم به صورت مشترک: زهرا قربانی بازیگر نمایش «اثر پرتوهای گاما روی گل‌های همیشه بهار ساکنین کره ماه» و شمیم احمدی بازیگر نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی»
بخش طراحی صحنه؛
جایزه ویژه به میلاد قره داغی طراح صحنه نمایش «عاشقانه‌های دو باز مانده از یک جنایت جنگی» تعلق گرفت.  
بخش موسیقی؛
جایزه ویژه به صالح دانش آهنگساز نمایش «درستکارترین قاتل دنیا» تعلق گرفت.

  




مطالب مرتبط

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران