در حال بارگذاری ...
ایرج راد در گفتگو با ایران تئاتر روند اجرای آثار نمایشی در سالن جدید خانه تئاتر را تشریح کرد

خانه تئاتر مشی مستقلی را در ارتباط با اجرای نمایش‌ها اتخاذ می‌کند

ایرج راد از تشکیل شورای سیاستگذاری ویژه‌ای از طرف هیات مدیره خانه تئاتر برای برنامه‌ریزی و خط مشی پذیرش آثار نمایشی برای اجرا در سالن جدید خانه تئاتر خبر داد.

سرانجام با تکمیل آخرین مراحل ساخت‌و ساز و نصب صندلی‌ها و تجهیزات نهایی ساختمان جدید خانه تئاتر سرانجام مقارن با مبعث پیامبر اکرم(ص) و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما افتتاح شد. ساختمانی که اگرچه طولانی شدن ساخت آن بسیاری را نسبت به اتمام کار ناامید ‌کرده بود، اما در نهایت آنچه تحت عنوان ساختمان جدید به جامعه تئاتری کشور تحویل داده شد به نوعی خستگی این چند ساله را از تن‌ها زدود. در این بین، بی‌‌تردید یکی از ویژگی‌های جالب توجه ساختمان جدید خانه تئاتر، ساخت سالن نمایشی با گنجایش 180 تا 200 تماشاگر و با آخرین امکانات صوتی و نوری است که به گفته سازندگانش همانند آن در هیچ جای ایران وجود ندارد؛ سالنی که قرار است در آینده‌ای نزدیک برای اجرای آثار نمایشی در اختیار گروه‌‌های تئاتری قرار بگیرد.

در همین راستا فرصت را مغتنم شمرده و از ایرج راد بعنوان یکی از اعضاء اصلی هیات مدیره و مدیرعامل پیشین خانه تئاتر درباره نحوه واگذاری این سالن بعنوان یکی از بهترین بلک‌باکس‌های موجود در کشور به گروه‌های تئاتری پرس‌وجو کردیم. ایرج راد در این‌باره با بیان اینکه این مجموعه به زودی میزبان اجرای نمایش‌های هنرمندان تئاتر خواهد بود به ایران تئاتر گفت: آنچه در اینجا شکل گرفته از بهترین مصالح ساختمانی به صورت ویژه تهیه شده است. سعی کرده‌ایم کلیه لوازمی که در اینجا به کار رفته از بهترین‌ها باشد. این ساختمان چه از نظر تاسیسات و چه از نظر امکانات مکانیکی، سازه و استحکام وضعیت بسیار ویژه‌ای دارد.

راد با تاکید بر اینکه برای اولین بار در ایران یکی از آخرین تکنولوژی‌های سیستم نور در سالن بلک‌باکس ساختمان جدید خانه تئاتر مورد استفاده قرار گرفته، افزود: اگرچه هنوز اطلاعات و آگاهی کامل برای استفاده از آن را نداریم و آرام آرام باید این را بیاموزیم و حداکثر استفاده را از آنها ببریم. مثلا سیستم صوتی این سالن با 18 اسپیکر یکی از بهترین سیستم‌های صوتی در سالن‌های کشور است و علاوه بر این یکی از بهترین سیستم‌های آکوستیک صدا در این سالن بکار رفته است.

او در ادامه در خصوص سیاستگذاری‌های خانه تئاتر ایران برای میزبانی از گروه‌ها و آثار نمایشی بیان کرد: از طرف هیات مدیره خانه تئاتر شورای سیاستگذاری ویژه‌ای تشکیل خواهد شد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی و خط مشی پذیرش آثار نمایشی برای اجرا در این مجموعه تعیین بشود. در حال حاضر پیشنهادهای مختلف و متعددی برای اجرا در این سالن وجود دارد ولی همۀ این‌ها باید در شورای سیاستگذاری بررسی شود؛ بدیهی است که این مجموعۀ مشی مستقلی را در ارتباط با اجرای نمایش‌ها اتخاذ خواهد کرد.

راد در ادامه سخنان خود با اشاره به چندمنظوره بودن سالن نمایش خانۀ تئاتر اضافه کرد: این سالن با تجهیزات ویژه‌ای که دارد امکان‌های مختلفی را برای بهره‌برداری بیشتر در اختیار ما می‌گذارد. این مکان با بهره‌مندی از سیستم پیشرفته و حساس پخش صدا به جز اجرای نمایش می‌تواند در قالب پلاتو اجرا و ضبط برنامه‌های تلویزیونی نیز فعالیت داشته باشد. علاوه بر این دوربین‌های اچ‌.دی تعبیه شده در این سالن امکان ضبط همزمان تمامی اجراها را فراهم کرده‌اند.

مدیرعامل پیشین خانۀ تئاتر همچنین در ارتباط با دیگر ویژگی‌های سالن نمایش مجموعۀ خانۀ تئاتر ایران گفت: سیستم برق اضطراری مجهزی برای پوشش برنامه‌ها در هنگام قطعی برق برای این مجموعه در نظر گرفته شده، همچنین فایرباکس‌ها و سیستم اعلام حریق تعبیه شده با استانداردهایی قابل قبول تا حد امکان ایمنی بخش‌های مختلف مجموعه را تامین می‌کند.

ایرج راد در پایان با اشاره به ایجاد کتابخانه و مرکز اسناد تئاتر در بخشی دیگری از ساختمان جدید خانۀ تئاتر ایران اظهار داشت: این مخزن شامل نزدیک به 15هزار جلد کتاب و اسناد تئاتر به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی است که بخش بزرگی از این‌ها از سوی زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی به این مجموعه اهدا شده است.




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد
با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به‌پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت روز یکشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران