در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در دومین همایش علمی نمایش درمانی عنوان کرد

نمایش‌درمانی در بحث هویت انسانی می‌تواند بسیار موثر، مفید و ارزنده باشد

مدیرکل هنرهای نمایشی با اعلام حمایت از این رویداد اظهار امیدواری کرد موضوع نمایش درمانی در این همایش به سمتی برود که بتوانیم به صورت فراگیر در حوزه‌های مختلف از آن بهره ببریم.

به گزارش ایران تئاتر شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در دومین همایش علمی نمایش درمانی در تالار مشاهیر تئاتر شهر در ارتباط با ضرورت پرداختن به این مقوله گفت: نمایش درمانی عرصه‌ای است که ضرورتش در جامعه ما به شدت احساس می‌شود ولی همیشه هم این نگرانی وجود دارد که علیرغم افرادی که در این حوزه فعال هستند و علیرغم تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنرهای نمایشی متاسفانه در حوزه پژوهش این مشکل را داریم که از چنین برنامه‌هایی کمتر استقبال می‌شود. البته این نباید دلیل شود که به این عرصه بی‌توجهی نشان دهیم و به بهانه اینکه نمایش درمانی مخاطب محدودی دارد ضرورت‌های آن را انکار کنیم. این ضرورت در واقع به مخاطبش بستگی ندارد بلکه به جریان‌سازی و خروجی این همایش و اقدامات موثری که می‌تواند شکل دهد بستگی خواهد داشت. من این را به فال نیک می‌گیرم وبه مجید امرایی که علاقه مفرطی به کار کردن در این حوزه دارد تبریک می‌گویم. ما هم سعی می‌کنیم از این گونه برنامه‌ها حمایت کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به اینکه سخنرانان دیگر به اندازه کافی به ابعاد و زوایای این شیوه از هنر نمایش پرداخته‌اند، اظهار کرد: اینجا من به چند نکته بسنده می‌کنم در ارتباط با اینکه چگونه می‌توانیم چه در وضعیت فعلی و چه در آینده توجه به حوزه نمایش درمانی داشته باشیم. واقعیت این است که در حدود 10 یا 15 سال پیش که بحث نمایش درمانی و سایکودرام مطرح می‌شد، از نظر من موضوع جالبی بود ولی همیشه فکر می‌کردم این موج و این جریان هیچ‌وقت در فضای هنری و جامعه ما نمی‌تواند فراگیر شود و جریانی را ایجاد کند و از این بابت اصلا خوشبین نبودم. همانطور که یک موقعی گفته می‌شد اگر دانش کامپیوتر نداشته باشید در واقع به نوعی بیسواد هستید ممکن بود پذیرش‌اش برای ما دشوار بود ولی امروز می‌بینیم که حقیقتا این چنین است. مسئله نمایش درمانی هم خیلی زود گسترش پیدا کرد و هنرمندان و حتی کسانی‌که خارج از حوزه هنر فعالیت می‌کردند به شکل گیری این جریان خیلی کمک کردند تا بتواند راه خودش را پیدا کند. الان به جایگاهی رسیده‌ایم که نمایش درمانی در حوزه‌های مختلف مراکز علمی و تربیتی و حتی در تئاتر حرفه‌ای ما به اشکال مختلف ظهور پیدا کرده و می‌توانیم آثارش راببینیم.

کرمی ادامه داد: از دوران گذشته و موقعی که ارسطو مفهوم کاتارسیس را مطرح کرد ما با مبحثی تحت عنوان تاثیر روانی و تاثیر مستقیم روح و روان انسان با حوزه درمان آشنا شدیم ولی طول کشید تا شکل‌ها و شیوه‌های نمایشی به منصه ظهور برسند و روابط متقابل مخاطب و کار هنری تجربه شود تا در نهایت به مبحث علمی امروز برسیم. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که وقتی از علم تئاتر صحبت می‌کنیم یکی از شاخه‌هایش می‌تواند تئاتردرمانی باشد. مسئله‌ای کاملا علمی که تمام اصول روانشناسی هم در آن لحاظ شده و نقشی جدی و موثر در زندگی انسان معاصر دارد. در شرایطی که ما با موضوع و مقوله پیچیده زندگی معاصر و زندگی پس از دوره ماشین مواجه هستیم که می‌تواند به بی‌هویتی انسان و معضل همیشگی ارتباط انسانی بپردازد، به نظر من نمایش درمانی در بحث هویت انسانی می‌تواند بسیار موثر، مفید و ارزنده باشد و بتواند به شکلی کاملا علمی کمک کند تا هم در بحث شیوه‌های اجرایی آثار نمایشی شاهد اتفاقاتی باشیم و هم در شکل وسیع تئاتر به نحوی که نقش آن محدود به مکان یا جایگاه خاصی نباشد و بتواند در اشکال مختلف و فارغ از شیوه‌های هنری هم بتواند نمود داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه آنچه که ما پس از این دنبال خواهیم کرد توجه به همین مبحث است که بتوانیم کمک کنیم از این دست همایش‌ها برگزار شود، اضافه کرد: فرصت مغتنمی بود که در طول سال گذشته و امسال به این موضوع پرداخته شد که قطعا می‌تواند بسیار موثر باشد و امیدوارم خروجی این همایش به صورت مکتوب ارائه شود چون آن چیزی که در ارتباط  زنده ما شکل می‌گیرد در واقع دیالوگی است که در خصوص یک موضوع برقرار می شود و چیزی که می تواند باقی بماند سند مکتوب از یک موضوع است که علاوه بر این دوره کمک کند تا در دوره های بعدی هم بتوایم از این سند استفاده کنیم.

کرمی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا ما از این رویداد حمایت خواهیم کرد و امیدواریم موضوع این همایش را به سمتی ببریم که بتواند فراگیر از حوزه‌های مختلف بهره ببریم و قطعا اولین مرحله این است که بتوانیم انگیزه لازم را از طریق این همایش ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم لحظات خوبی با نمایش درمانی هم برای خودمان و هم برای مخاطبان و هم برای تئاتر ما ایجاد شود.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران