در حال بارگذاری ...
با کارگردانان حاضر در ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار:

جشنواره ایثار محلی برای تبادل اندیشه وحمایت از جایگاه شهید است

ایران تئاتر: با آغاز ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در کرمانشاه با اصغر گروسی، رضا گشتاسب، محمد اخروی،وحید نفر، سید محمد خالقی، از کارگردانان حاضر در این جشنواره گپ و گفتی درباره دلایل حضورشان در جشنواره انجام‌شده است.

اصغر گروسی کارگردان «مزون»:

جشنواره ایثار محل مناسبی برای ارائه دستاوردهای نمایشی است

اصغر گروسی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «مزون» در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد، درباره داستان نمایش خود، گفت: فرشته صاحب یک مزون لباس عروس است و منتظر بازگشت مردش است تا جشن ازدواجش را برپا کند. این انتظار بیش‌ازاندازه شده و توانش را برده اما وی همچنان مصر است و پایبند عهد و پیمان اما تماسی غیرمنتظره خبر از وقایعی تازه دارد و ...
نویسنده و کارگردان «مزون» در ادامه گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: اشکان فرهادی و پریسا درافشان بازیگران این نمایش هستند. مرضیه شاهدی طراحی صحنه و لباس این اثر را بر عهده دارد و خودم طراحی پوستر و آفیش «مزون» را انجام دادم. موسیقی این نمایش انتخابی است و امیر گروسی انتخاب موسیقی نمایش را برعهده دارد. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به سید محسن حسینی؛ دستیار و منشی صحنه و حمیدرضا تیمارچی؛ اجرای دکور و فنی و مدیر صحنه اشاره کرد.
این هنرمند تئاتر، در پایان دلیل حضور خود در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار را اعلام کرد: جشنواره ایثار علیرغم نوپا بودن به تجربه و انسجامی دست پیدا کرده که محل مناسبی برای ارائه دستاوردهای نمایشی با موضوعات ایثار و شهادت تلقی شود و قطعا این موضوع گروه‌های نمایشی را ترقیب به شرکت و ارائه اثر می‌کند. با نگاهی به آثار شرکت‌کننده در دوره ششم به راحتی می‌توان به این مهم پی برد. اسامی شرکت‌کننده‌ها و البته تجربه آنان خود نوید جشنواره‌ای پویا و جذاب را می‌دهد و البته چه مسئله‌ای از این مهم‌تر که در رویدادی به رقابت بپردازیم که هم آثار دست اول و با کیفیتی در آن شرکت می‌کنند و هم تجربه هم‌زیستی چندروزه و انتقال تجربه به بهترین شکل در آن صورت پذیرد. در کل اینکه جشنواره فوق با موضوع مذکور قطعا در ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای دارد و چه جذابیتی ازین بیشتر که در تخصصی‌ترین شکل ممکن در رویدادی اینگونه حضور به هم رسانید.
نمایش «مزون» با نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد. این نمایش روز جمعه؛ 21 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 در پلاتو کرمانشاه مجتمع فرهنگی و هنری انتظار (تئاتر شهر کرمانشاه) روی صحنه رفت.

 

رضا گشتاسب کارگردان «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین»:
 پرداخت به روابط انسانی دلیلم برای حضور در جشنواره ایثار است
رضا گشتاسب که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد، درباره داستان نمایش خود، گفت: عبدالعظیم؛ معلم سخت‌گیر مدرسه است که در کوچه به کسی اجازه بازی نمی‌دهد. یکی از شاگردانش شناسنامه‌اش را دستکاری می‌کند و به جبهه می‌رود. حالا او مانده با کوچه‌ای که ترس و گذشته در آن راه می‌رود ...
نویسنده و کارگردان نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» در ادامه گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: این نمایش، اثر گروه تئاتر شادن است و صلاح‌الدین پناه در نقش عبدالعظیم، شقایق معنوی در نقش سیمین، فرهاد فرهادی در نقش ساسان، شاناز خلفی در نقش شوکت و پدرام محمدپور در نقش مختار گروه بازیگران «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» را تشکیل می‌دهند. گروه طراحان از رضا کرمی‌زاده؛ طراحی صحنه و طراح پوستر و بروشور نمایش، وحید شفیعی‌اصل؛ طراح نور، بابک جمشیدی؛ طراح لباس و مسعود ضرغامی؛ طراح و ساخت موسیقی تشکیل شده است. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به صلاح‌الدین پناه؛ دستیار کارگردان، مصطفی لاهوتی‌نژاد؛ مدیر صحنه و شهرام شیبانی و صمد پور رحیمی؛ اجرای دکور اشاره کرد.
گشتاسب ضمن اعلام این نکته که برای دومین‌بار در جشنواره ملی تئاتر ایثار شرکت می‌کند، درباره دلیل حضور خود در ششمین دوره این جشنواره، گفت: پرداخت به روابط انسانی در بستری که اثربخش‌ترین جا برای گفتگو است، ما را به اشتراک گذاشتن دنیا از این دریچه با مردم تشویق می‌کند. حضور عوامل برگزار کننده این رویداد هم تاثیر مهمی بر حضور ما در این دوره و اگر قسمت بود دوره‌های بعد دارد.
نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» با نویسندگی و کارگردانی رضا گشتاسب از یاسوج در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد. این نمایش روز شنبه؛ 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 19 در پلاتو کرمانشاه مجتمع فرهنگی و هنری انتظار (تئاتر شهر کرمانشاه) روی صحنه می رود.

 

محمد اخروی کارگردان «فراموشی»:
حمایت از ارزش و جایگاه شهید در جشنواره ایثار
محمد اخروی که به ‌عنوان کارگردان مشترک به‌همراه نوید اسدیان با نمایش «فراموشی» در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد، درباره داستان نمایش خود، گفت: پیدا شدن شهید مسعود شوکتی بعد از 30 سال و تشابه فامیلی این شخص با همسر چهار خانم شهید باعث تشکیل سیر تکاملی نمایش شده که از طرف بنیاد شهید برای پیدا کردن خانم شهید پیدا شده به سراغ خانواده‌های آنها رفته و....
محمد اخروی در ادامه گروه اجرایی نمایش «فراموشی» را معرفی کرد: نمایشنامه «فراموشی» را احسان روحی نوشته است و من به‌همراه نوید اسدیان کارگردانی این اثر را برعهده گرفته‌ایم. علی روحی؛ سرپرست گروه ما است و امیراحسان امیرپور در نقش صولت، زهره مرادی در نقش ناهید، محمد متین دادگر در نقش سامان، امید وحدت پور در نقش محمود، سیما صادق‌زاده در نقش نرگس، مهری شمس در نقش بتول، پرستش سلطانی در نقش  زهرا و احمد طاهونچی در نقش  نظری گروه بازیگران نمایش را تشکیل می‌دهند.
وی در ادامه افزود: از دیگر عوامل اجرایی این نمایش می‌توان به امیر بشیری؛ مشاور کارگردان و نگین قنبرزاده؛ منشی صحنه اشاره کرد. امیر بشیری و خودم بخش طراحی صحنه اثر را برعهده گرفته‌ایم و طراحی نور را هم خودم برعهده داشته‌ام. مرتضی روحی؛ مشاور موسیقی و آهنگساز اثر است. محبوبه سلطانی؛ به‌عنوان طراح لباس فعالیت می‌کند. رویا حشمتی طراح گریم و اجرای آن را برعهده دارد و علیرضا قدیری طراح پوستر و بروشور نمایش محسوب می‌شود.
این هنرمند تئاتر، در پایان دلیل حضور خود در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار را اعلام کرد: حمایت از ارزش و جایگاه شهید و به نمایش کشیدن زندگی آنها در این جشنواره یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های آن است.
 نمایش «فراموشی» نوشته احسان روحی و با کارگردانی مشترک محمد اخروی و نوید اسدیان از مشهد در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد. این نمایش روز شنبه؛ 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 18:30 در سالن سینما مجتمع فرهنگی و هنری انتظار (تئاتر شهر کرمانشاه) روی صحنه می‌رود.

 

وحید نفر کارگردان«روزی روزگاری پامنار»:
جشنواره ایثار محفل مناسبی برای تبادل اندیشه است
وحید نفر؛ کارگردان و بازیگر تئاتر با نمایش «روزی روزگاری پامنار» نوشته سیاوش پاکراه به‌عنوان کارگردان در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد، درباره داستان نمایش خود، گفت: جوانی‌ ایرانی‌الاصل پس از سال‌ها به ایران باز می‌گردد. او از موزه لوور سفارش دارد یک تابلو از مراسم دهه محرم بکشد. دست روزگار او را با یک خانواده اصیل در پامنار آشنا می‌کند و اتفاقات عجیبی برایش می افتد.
کارگردان «روزی روزگاری پامنار» در ادامه گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: این نمایشنامه را سیاوش پاکراه نوشته است. محمدهادی عطایی، فاطمه سرلک، ابوذر ساعدی، مانی ترلانی، سوده سعدایی و میلاد حاجی‌زاده گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. طراحی‌صحنه نمایش را خودم بر عهده دارم و هدیه حاجی‌طاهری؛ طراح لباس، مهدی دوایی؛ طراح پوستر و بروشور، گروه طراحان نمایش را تشکیل می‌دهند.
وحید نفر، در پایان دلیل حضور خود در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار را اعلام کرد: برای من همواره زندگی کسانی که از خودگذشتگی و مرام انسانی در وجودشان متبلور می‌شود دارای جذابیت خاصی است. این جشنواره با این محور محفل مناسبی برای تبادل این اندیشه بین من و مخاطبان است.
نمایش «روزی روزگاری پامنار» نوشته سیاوش پاکراه و با کارگردانی وحید نفر از تهران در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد. این نمایش روز شنبه؛ 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 15:30 در تالار غدیر مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی شهر کرمانشاه روی صحنه می‌رود.

 

سید محمد خالقی کارگردان «ویز و نویز» :

جشنواره ایثار با ارزش‌های انقلاب اسلامی هم‌سو است
سید محمد خالقی که به‌عنوان کارگردان با نمایش «ویز و نویز»  نوشته علی نرگس‌نژاد در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد، درباره داستان نمایش خود، گفت: یعقوب و یاسر با هم در یک عملیات شرکت می‌کنند. یعقوب گیر می‌افتد و یاسر می‌خواهد او را نجات دهد ولی خود گرفتار می‌شود و یعقوب سراغ خانواده یاسر می‌رود و می‌خواهد ادای دینی کرده باشد که ...
خالقی در ادامه گروه اجرایی نمایش «ویز و نویز» را معرفی کرد: نمایشنامه «ویز و نویز» را علی نرگس‌نژاد نوشته است و خودم  کارگردانی آن را برعهده دارم. عرفانه خانی، ایوب طالب‌پور، میترا دهقانی و ندا صحرائی؛ گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند. طراحی صحنه، نور و لباس نمایش را هم خودم بر عهده گرفته‌ام و پیام لاریان، پوستر و بروشور «ویز و نویز» را طراحی کرده است. دیگر عوامل نمایش عبارتند از آرمان  مهدیانی؛ منشی صحنه، ثارالا آذریتون، دستیار کارگردان، دکتر ایرج کاظمی‌جو؛ مشاور کارگردان
سید محمد خالقی دلیل حضور خود در ششمین جشنواره ملی ایثار را هم‌سو بودن این جشنواره با ارزش‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد که سبب زنده نگه داشتن این ارزش‌ها می‌شود و گفت: همچنین جشنواره ملی ایثار سعی در حفظ فرهنگ ایثار و شهادت دارد که این وجه از جشنواره بسیار برای من حائز اهمیت است.
نمایش «ویز و نویز» نوشته علی نرگس‌نژاد و با کارگردانی سیدمحمد خالقی از تهران در ششمین جشنواره ملی تئاتر ایثار حضور دارد. این نمایش روز شنبه؛ 22 اردیبهشت‌ماه ساعت 16:30 در پلاتو تجربه مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی شهر کرمانشاه روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

اصغر گروسی: زیرساخت‌های تئاتر استان‌ها نیاز به تقویت دارند

اصغر گروسی کارگردان نمایش «تاوان» بر این باور است که وقتی جشنواره‌ای در استانی برگزار می‌شود، یکی از نقاط قوت آن، مشخص شدن کمبودها و نقص‌ها زیرساخت‌ها است که به توسعه تئاتر کشور کمک می‌کند.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

نظرات کاربران