در حال بارگذاری ...
با تجلیل از داود کیانیان

مرکز تخصصی تئاتر کودک در شهر مشهد افتتاح شد

آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قدردانی از داوود کیانیان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه با قدردانی از داوود کیانیان نویسنده، کارگردان و محقق حوزه کودک و نوجوان همراه بود. در این مراسم فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت.
فاضل نظری در این آیین وجود هنرمندانی چون داود کیانیان را بخش مهمی از گذشته خود و هم‌نسلانش دانست و گفت: شاید نشود نقش هنرمندان را در سپهر تربیتی نسل‌ها شناسایی کرد و شاید نتوانیم تأثیر تماشای یک تئاتر را در مسیر موفقیت کودک به‌طور دقیق مشخص کنیم اما آثار هنری و فرهنگی می‌تواند نقطه عطفی در مسیر تعالی و رشد آدمی باشند و روی روح و نگاه انسان‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان با آن روح پاک و زلال‌شان اثر بگذارند.
وی درباره‌ی راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد: اینجا یک ظرفیت نمادین برای انجام‌ کارهای بزرگ است و شاید نتواند به عنوان یک مرکز تخصصی تئاتر به همه نیازهای هنری کودک و نوجوان در حوزه نمایش بپردازد و تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیازهای مخاطبان خود در سطح شهر و محله خود باشد اما این کار یک کار نمادین است و باید به مرکز فکر و ایده تبدیل شود.
نظری در ادامه به توسعه مهارت در کودکان تاکید کرد و گفت: پرورش و تقویت مهارت کودکان با عنوان «تمرین زندگی» یکی از اصلی‌ترین وظیفه‌های کانون در سال جاری است و من معتقد هستم تئاتر نزدیک‌ترین قالب هنری به این شعار خواهد بود چرا که آدم‌ها وقتی کار نمایشی را انجام می‌دهند به گونه‌ای دگرگون‌زیستن را تجربه می‌کنند و اگر این فرصت برای کودکان و نوجوانان ما فراهم شود می‌توان به آینده اجتماعی آنان بیش‌تر از پیش امیدوار بود.
آیین راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان کانون خراسان رضوی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ با حضور جمعی از پیشکسوتان استانی و کشوری از جمله اصغر همت و محمدعلی لطفی‌مقدم پیشکسوت تئاتر کودک خراسان و تجلیل از داود کیانیان همراه بود.
سخنرانان این آیین بر تلاش برای تبدیل این مرکز تخصصی به عنوان یکی از قطب‌های تئاتر کودک در ایران تاکید کردند و داوود کیانیان که سال‌ها مدیریت مرکز تئاتر کانون در تهران را برعهده داشت با برشمردن سابقه‌ این هنر در خراسان توضیح داد: در دهه پنجاه در مشهد تئاتر کودک به صورت حرفه‌ای اجرا می‌شد و کارنامه خوبی در انتشار نمایشنامه برای کودکان هم داریم. ما جشنواره تئاتر نوجوانان و جوانان را راه‌اندازی و کتاب نظری تئاتر کودک را تالیف و در سطح کشور منتشر کردیم اما با تمام این داشته‌ها، هنوز خانه تئاتر نداریم.
وی ادامه داد: همچنین انجمن تئاتر کودک و نوجوان نداریم، موزه تئاتر کودک نداریم و در چنین شرایطی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی مرکز تخصصی تئاتر کودک راه‌اندازی شد و این امید را در دل ما زنده کرد که برخی از این نداشته‌ها در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به داشته‌های‌مان شود.
رضا قمرزاده سرپرست کانون استان راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک را یک آغاز برای یک جریان فرهنگی دانست که با تجلیل از یک پیشکسوت و پس از آن با حضور کیانیان‌ها ادامه خواهد یافت.
محمدعلی لطفی‌مقدم پیشکسوت هنر تئاتر کودک، شهر مشهد را آغازگر بسیاری از حرکت‌های خوب فرهنگی در کشور دانست و تصریح کرد: این آغازگری بی‌تردید به خاطر وجود بابرکت امام مهربانی‌ها، نگاه دلسوزانه مسئولان فرهنگی و ظرفیت‌های خوب هنرمندان است.
مرکز تخصصی تئاتر کودک خراسان رضوی به‌لحاظ ساختاری و فیزیکی مجهز و مناسب‌سازی شده است و با ایجاد سالن‌های سرپوشیده، پلاتوی تخصصی، موزه عروسک، سالن خیمه‌شب بازی، کتابخانه تخصصی و کارگاه آموزشی و ... شرایط مناسبی را برای اجرای نمایش، پژوهش و آموزش علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه تئاتر فراهم می‌آورد.

در سفر ۲ روزه مدیرعامل کانون به مشهد مقدس، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی، حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل سینما و تئاتر کانون فاضل نظری را همراهی می‌کردند.
بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تئاتر و کارگاه‌های آن، شرکت در نشست انجمن ادبی آفتاب با نوجوانان نوقلم و دیدار با همکاران کانون استان بخشی از برنامه‌های سفر مدیرعامل به استان خراسان رضوی در روز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ بود.




مطالب مرتبط

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان

نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها تشنه و پذیرای فعالیت‌های هنری‌اند
یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان

نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها تشنه و پذیرای فعالیت‌های هنری‌اند

داوود کیانیان:  بعد از زنده‌یاد جبار باغچه‌بان در ایران تا سال 1350 هر چه فعالیت هنری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته، به‌طور عمده برای نوجوانان و با همراهی خود آن‌ها به سرانجام رسیده ...

|

بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد
بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد

داوود کیانیان: سالن سینما-تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، از آن سالن‌هایی است که پیشینه تاریخی و پر ماجرایی دارد. بزرگانی مانند زنده‌یاد «بیژن ...

|

گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند
گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند

داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت‌ ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایش‌های تولیدشده در این زمینه را آثاری فرآیندمحور معرفی کرد که مخاطبانش، بازیگر آن هستند.

|

نظرات کاربران