در حال بارگذاری ...
مهران نائل در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

تابستان «بهمن کوچیک» در اروپا و آمریکا به صحنه می‌رود

ایران‌تئاتر: مهران نائل در سال‌های اخیر، حضور موثری در تئاتر و سینما داشته است و سال قبل هم بهمن کوچیک را در بازتولید جدید با استقبال مخاطبان روی صحنه برد و به تهیه کنندگی نمایش موفق آبجی هم پرداخت و در فیلم پول کثیف خسرو معصومی در یک نقش خاکستری بازی جذابی ارائه کرد.

مهران نائل دارای لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. او سال‌ها است که با بزرگانی نظیر حسن فتحی، فرهاد مهندس پور و محمد مهمدی عسگر پور همکاری داشته است. اتوبوس شب(کیومرث پوراحمد)،کیمیا و خاک(عباس رافعی)، تعبیر خواب(رضا دادویی)، درها و پرده ها(سیامک کاشف آذر)، خانه کاغذی(محمود معظمی)، رقص در آتش(محرم زینال زاده)، در مسیر زاینده رود(حسن فتحی)،گلهای گرمسیری(مهدی عسگرپور)، تاکسی شانس(سعید سالار زهی)، راستش را بگو(محمدرضا آهنج)، عملیات ۱۲۵(مسعود آبپرور و بهروز افخمی) ، دولت مخفی(راما قویدل)، یک لحظه دیرتر(راما قویدل)، آسپرین(فرهاد نجفی)، چهار حکایت از چندین حکایت رحمان(علیرضا نادری)، در جمعیت گم شد(جلال تجنگی، هاشمی پور)، آفتاب از میلان طلوع میکند(آرش عباسی)، داستان عامه پسند(آرش عباسی)، ادیپ در راه (فابرس نیکوت، پروژه مشترک ایران- فرانسه، پاریس۲۰۰۷) ، دژاوو(مهران نائل و ژولین گرهارد، پروژه مشترک ایران _آلمان، جشنواره مورگنلند آلمان و تالار مولوی تهران۲۰۰۹و ۲۰۱۰)، ایستگاه(سرگل اسلامیان، ۲۰۱۰ و ٢٠١١ در ارمنستان، ٢٠١١ترکیه)، اوراتوریو عدالت(بابک مهری)، هوراشیو(عباس اقسامی، تهران و لیسبون، ٢٠١٣)، رویای پائیز(فریندخت زاهدی، تهران و شانگهای، ٢٠١٤)، سه پاس..(فرهاد مهندس پور) و خانم سویج عجیب(محمد یعقوبی) از جمله کارهای ماندگار کارنامه بازیگری نائل هستند. مهران نائل در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاری خود گفت: ایده اولیه‌ای برای اجرای نمایشی در باره بیماری آماده کرده ام که در نیمه دوم سال جدی تر به آن می پردازم و آن را روی صحنه می برم؛ کار فضایی طنز دارد و خودم هم در آن بازی می کنم.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: مقدمات انجام تور اجرای بهمن کوچیک در آمریکای شمالی و کانادا انجام شده و ویزای اعضا گروه هم صادر گردیده است. شروع این تور اواخر تیرماه و یا اوایل مرداد خواهد بود و هم اکنون اعضای گروه تمرینات خود را آغاز کرده اند.

وی در باره شهرهایی که قرار است نمایش در آنجا اجرا شود عنوان کرد: این تور نمایشی در شهرهای تورنتو، ونکور و کلگری برگزار می شود و اگر استقبال خوب باشد نمایش در سایر شهرها و در مدت طولانی تری روی صحنه خواهد بود. الان برنامه ریزی انجام شده دو اجرا در هر شهر است.

نائل در باره بازده مالی این تورهای تئاتری در اروپا و امریکا تصریح کرد: به لحاظ مالی هم برایمان مهم است که در آمد زایی داشته باشیم، اما اولویت اصلیم روی صحنه بردن یک اجرای موفق و خوب است که مردم از دیدنش لذت ببرند و تماشاگران را جذب کنیم و به همین دلیل تبلیغات زمان اجرای نمایش شروع شده و منتظریم که متوجه شویم چه تعداد بلیط برای نمایش به فروش می رسد.

گفتنی است نمایش بهمن کوچیک با بازی محمد  بحرانی، امیر سلطان احمدی، مهدی شاهپیری و مهران نائل با زبانی طنز در باره مسائل اجتماعی و اعتیاد است و در خلاصه داستانش آمده: سیگار، برگ خردکرده‌ توتون است که در کاغذ نازکی پیچیده می‌شود. برای کشیدن، یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر- که معمولاً فیلتر دارد- هوا را به درون ریه‌ها می‌کشند که به آن پُک زدن می‌گویند. نیکوتین موجود در دود توتون باعث خوشحالی می‌شود. سیگارها اسم‌های مختلفی دارند. یکی‌شان بهمن است. وقتی مدل  کوچکش باشد به آن بهمن کوچیک می‌گویند. سیگار برای سلامتی خیلی بد است و خیلی هم ضرر دارد. سیگار اعتیادآور است و عامل اصلی سرطان هم شناخته شده است. این چیز خطرناک اگر نام یک آدم باشد، دیگر خیلی  بدتر است و نائل این نمایش را بر اساس بداهه اجرا کرده و معتقد است نمایش بهمن کوچیک نشات گرفته از ذهن، روح و روان بازیگران  است؛ بنابراین حرفش برای خیلی از مخاطبان ملموس و قابل فهم است و این امر باعث شد تا تماشاگر با نمایش ارتباط برقرار کند.

 

گفت و گو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران